Permalänk
Medlem

"Global Dimming" på LG LCD TV

Fick en ny TV på posten idag & efter att ha ägt en standard 1080p LG lcd i närmare 5 år så tittade jag runt lite och slog även denna gång till på en LG och även denna gång en standard 1080p av billigare snitt (väntar på oled), vad jag inte visste om var att en mycket stor andel av LG's utbud numer har en liten funktion som av användare döpts till "global dimming". Detta är en funktion som inte finns i någon meny, inte heller finns den specificerad av LG som en funktion. Vad är då detta, jo denna funktion gör att teven beter sig precis som att den skulle befinna sig i ett dynamiskt kontrast läge eller ett adaptivt eco läge, teven dimmar själv ledbelysningen beroende på bild innehållet, detta är extremt synligt i mörka scener eller vid spelande med mörkt innehåll. Teven dimmar inte litegrann heller utan något enormt, faktiskt ända ner till samma nivå som värde 0 ger på "bakgrundsbelysning" under rätt(fel) förhållande i bilden

Detta sker alltså oavsett vad man ställer dynamisk kontrast till eller något annat värde i tv'n, förutom svartnivå. Ändrar jag svart nivå till hög så slutar just min modell med global dimming, man får naturligtvis korrigera signalinställningen på de anslutna enheterna så det matchar just en hög svartnivå (0-255). På andra modeller rapporteras det att det kan hjälpa att ändra ingångsetikett till "PC" eller att ändra ingångs ikon till en laptop, detta stänger dock av en mängd andra funktioner också. Det finns även de som rapporterar att det helt enkelt inte går att stänga av denna "funktion" på vissa modeller.

Jag kan inte riktigt förstå LGs resonemang här, varför skulle det behövas en global dimming till att börja med? Jaja, det finns massvis med info om detta fenomen om man vet vad man ska söka efter, dock finns det mycket lite info att finna när man bara tittar på tester eller specifikationer så jag tänkte att denna info kunde vara till nytta för någon här på SweC.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Min Samsung gör likadant. Helt galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Att svartnivå-tricket fungerar beror på att man sätter tröskelnivån för svart i signalen till en nivå ovanför vad TV:n anser vara svart. Det som är svart i signalen från exempelvis datorn tolkas därför av TV:n som mörkaste grått och därför håller den lysdioderna igång. Nackdelen är förstås att man höjt svartbotten och därmed förlorat en del dynamik/kontrastförhållande.

Bättre modeller (från bla LG) ska styra upp det här bättre men budgetmodeller och OEM-märken har ofta en "global dimming" som inte går att stänga av.

Valet av inställningar har förstås också betydelse. En del bildlägen har den här typen av icke-justerbara ändringar. Standard-läget på de flesta modeller brukar behålla den har adaptiva behandlingen av bilden även fast man stänger av alla finesser. Expert-läget är det som gäller på LG:s apparater, men det kan vara annorlunda med de enklaste modellerna.

Permalänk
Medlem

Fast det är inte tal om att egentligen lura teven med en högre svart nivå, 0-255 körs i både tv & insignal (LG beskriver datorsvärta, 0-255 som "hög"), alltså en matchad svartnivå med för mina ögon en i slutändan identisk bild som med 16-235 hos tv & insignal (beror såklart på material). Jag kan tycka att en producent av TV apparater torde kunna implementera en "global dimming" funktion som beter sig likadant oavsett om man kör pc eller video nivå på svartnivån för det gör inte den nuvarande, detta borde vara mycket enkelt korrigerat då detta sker i digital domän och av mjukvara som kan bytas ut.

Detta sker också oavsett bildläge, jag har manuellt ställt alla lägen efter en referens och oavsett övriga inställningar får man samma resultat.

Min ytterst lekmannamässiga tanke är snarare att tevens "global dimming" är kalibrerad efter just 0-255 och får helt enkelt spel när man kör 16-235 då nivåerna inte alls stämmer enligt vad global dimming förväntar sig/ funktionen blir allt för aggressiv.

Det ska tilläggas att jag fick testa lite mer efter mitt första inlägg & med just detta tricket så mildras global dimming till den grad att det blir svårt att upptäcka annat än vid en helt kolsvart bild och det känns som att det är såhär funktionen är tänkt att fungera.. Varför LG inte åtgärdar detta kan jag inte begripa.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::