Ny på det här med programmering och behöver lite hjälp

Permalänk
Medlem

Ny på det här med programmering och behöver lite hjälp

Tjena!
Jag började precis programmera i java och använder Eclipse. Fick i uppgift att fråga användaren efter ett heltal och därefter ska jag printa ut på skärmen om det är ett negativt, positivt eller om man tryckt in en nolla. Programmet i sig funkar men jag ska använda mig av en for-loop för att fråga användaren om ett heltal 4 ggr. Lite tips och hjälp uppskattas varmt:)

import javax.swing.*; public class Exersice1c { public static void main(String[] args) { int tal1; tal1 = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Ange ett heltal")); if (tal1 >= 1) JOptionPane.showMessageDialog(null, "Positivt heltal "); else if (tal1 <= -1) JOptionPane.showMessageDialog(null, "Negativt heltal "); else JOptionPane.showMessageDialog(null, "Talet är 0 "); } }

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Tjena!
Jag började precis programmera i java och använder Eclipse. Fick i uppgift att fråga användaren efter ett heltal och därefter ska jag printa ut på skärmen om det är ett negativt, positivt eller om man tryckt in en nolla. Programmet i sig funkar men jag ska använda mig av en for-loop för att fråga användaren om ett heltal 4 ggr. Lite tips och hjälp uppskattas varmt:)

import javax.swing.*;

public class Exersice1c {

public static void main(String[] args) {

int tal1;

tal1 = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Ange ett heltal"));
if (tal1 >= 1)
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Positivt heltal ");
else if (tal1 <= -1)
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Negativt heltal ");
else
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Talet är 0 ");

}

}

Nu är ju jag inte jättehaj på JAVA men det borde väl bara vara att sätta en forloop runt hela dina if-else satser?
for (i=0; i<4; i++)
if större än 0
if mindre än 0
if 0

Hoppas det hjälper dig lite på traven

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

Tjena!
Jag började precis programmera i java och använder Eclipse. Fick i uppgift att fråga användaren efter ett heltal och därefter ska jag printa ut på skärmen om det är ett negativt, positivt eller om man tryckt in en nolla. Programmet i sig funkar men jag ska använda mig av en for-loop för att fråga användaren om ett heltal 4 ggr. Lite tips och hjälp uppskattas varmt:)

import javax.swing.*;

public class Exersice1c {

public static void main(String[] args) {

int tal1;

tal1 = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Ange ett heltal"));
if (tal1 >= 1)
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Positivt heltal ");
else if (tal1 <= -1)
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Negativt heltal ");
else
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Talet är 0 ");

}

}

https://docs.oracle.com/javase/tutorial/java/nutsandbolts/for... Där kan du läsa om forloopar

Enkelt sätt så kan de skrivas såhär:

for(deklarera variabel med värde; hur länge ska loopen fortsätta; vad händer med variabeln efter varje loopning){
kod som ska köras;
}

for(i=0;i<10;i++){ Kod som ska köras }

Här tex har vi en variabel som är 0, och programmet kommer loopa sålänge som den variabeln är mindre än tio, och vrje gång en loop har körst läggs ett till i variabeln.

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

nu ska man väl inte göra uppgifter åt folk men det blir såhär om du vill loopa det 4ggr.

import javax.swing.*; public class Exersice1c { public static void main(String[] args) { int tal1; int i = 0; for(i=0;i<4;i++){ tal1 = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Ange ett heltal")); if (tal1 >= 1) JOptionPane.showMessageDialog(null, "Positivt heltal "); else if (tal1 <= -1) JOptionPane.showMessageDialog(null, "Negativt heltal "); else JOptionPane.showMessageDialog(null, "Talet är 0 "); } } }

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Gjorde exakt likadant inte för att man kan göra det väldigt annorlunda:)

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5