Permalänk
Medlem

IPTV med homeplug (bra ibland)

Hej där!
Kör IPTV med homeplug i min lägenhet då det skulle vara alldeles för krångligt att dra kabel här. Extremt många dörrar att komma förbi isåfall.

Därav kör jag homeplug och det fungerar perfekt ibland, kan vara en hel kväll utan att det hakar upp sig en enda gång. Och ibland är det helt åt helvete. Jag har inte sett något som helst samband mellan när det fungerar bra och dåligt. Kan fungera bra på kvällen, dagen, morgon och ibland dåligt vid samma tillfällen.

Vad påverkas de av? Jag sitter på fiber där jag kan ladda ner i 300mb/s med kabel och 900mb/s upp hastighet. Det är väldigt stabilt förövrigt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

De påverkas av hemelektronik och elektriskt anslutna apparater. Det kan handla om i princip vad som helst, t.ex en lågenergilampa eller grannens adsl.

Testa att koppla ur så mycket elektriskt utrustning som möjligt när du har störningar. Med lite tur kanske du hittar störkällan.

Permalänk

Jag kunde inte tända vardagsrumslampan utan störningar på homeplug-modellen jag hade. Lämnade tillbaka den nästa dag. Känns som den tekniken behöver förbättras en smula för att bli användbar.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

var noga med att rummen de ska sitta i sitter på samma fas med det kan ge upphov till väldigt mycket skumma fel annars.

och givetvis menar jag inte på samma propp för er som tror jag menar det utan på samma FAS dvs på samma ingående kabel de flesta har 3 ingående kablar till huset/lägenheten plus jord/nolla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag kunde inte tända vardagsrumslampan utan störningar på homeplug-modellen jag hade. Lämnade tillbaka den nästa dag. Känns som den tekniken behöver förbättras en smula för att bli användbar.

Nu tror jag i och för sig att du fixat problemet genom att byta ut den defekta lampan. En väl fungerande lampa ska inte ge ifrån sig störningar på det viset.

Permalänk
Medlem

Hallå där! Har en ny fråga då IPTVN fungerar extremt dåligt i nuläget med homeplug.
Kan man köpa en dyr router och köra den som acesspunkt? Dvs, jag körde den trådlöst från min modem/router jag fick från BBB och så är den andra routern accesspunkt och därifrån går en kabel till tvboxen?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

@kwame:

Har du BBB så köp deras ZAP100, Nej du kan inte köpa en router som accesspunkt då jag skulle tro deras IPTV endast går via en specifik eller valfri ethernet port, samt du behöver QoS för IPTV. Du behöver två enheter, som te.x ZAP100, där du kopplar en enheten till din BBB Router och den andra till IPTV box... Precis som dom två Homeplugs du har, fast skillnaden är dom här fungerar, sålänge du har inte har galet långt avstånd från router till IPTV box.

Jag har liknande Technicolor TG233 från telia på min IPTV

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

var noga med att rummen de ska sitta i sitter på samma fas med det kan ge upphov till väldigt mycket skumma fel annars.

och givetvis menar jag inte på samma propp för er som tror jag menar det utan på samma FAS dvs på samma ingående kabel de flesta har 3 ingående kablar till huset/lägenheten plus jord/nolla.

Enklaste sättet för en hemmapulare att ta reda på vilka uttag som går på samma fas är ju att bryta spänningen på två av faserna åt gången vid mätarskåpet. Bor man i lägenhet så har man väl inte så ofta tillgång till dessa själv då de oftast befinner sig i en låst elcentral i källaren.

Har man tur så bor man i en lägenhet med bara sex säkringar, tre till spis och resterande tre till belysning/uttag. Då är det enklare än när man har fler säkringar. Eller så får man testa pluggarna i olika uttag o mäta.

Skrivet av madtop:

Nu tror jag i och för sig att du fixat problemet genom att byta ut den defekta lampan. En väl fungerande lampa ska inte ge ifrån sig störningar på det viset.

Kan också bero på strömställaren/dimmern. Eller även nollglapp. Det sistnämnda kan vara farligt.