Installera WinXP-drivrutiner i Windows 7???

Permalänk

Installera WinXP-drivrutiner i Windows 7???

Jag vill gärna kunna köra gamla dos-program i Windows 7.
Dessa kan tyvärr inte köras i helskärmsläge.
Finns det något sätt att hindra DOS-program från att köras i helskärmsläge (Windows 7 avslutar dem på direkten om de försöker med detta)?

Anledningen till att dos-program inte kan köras i helskärmsläge är att WDDM (Windows Display Driver MOdel) inte tillåter det.
Den gamla arkitekturen XDDM som användes i XP tillåter det dock. Grejen är att jag har läst att Windows 7 tillåter drivrutiner som följer såväl WDDM som det äldre XDDM. Jag har därför tänkt att jag skulle kunna lösa problemet Genom att installera en äldre winxp-drivrutin för mitt grafikort (Geforce 8600M GS).

Det är här jag har fått Problem... Trots att jag kör installationsprogrammet i Windows xp kompatabilitetsläge så klagar programmet på att det inte är rätt operativsystem. Finns det något sätt att tvinga windows 7 att acceptera windows xp-rutiner eller kan det tänkas att det finns drivrutiner till windows 7 som följer den äldre XDDM-arkitekturen?

Jag har provat att använda en standard VGA-drivrutin, och det löser mina dos-problem, men då uppstår i stället problemet att min laptop inte kan hitta den externa skärmen. Jag tror att det kan bero på att VGA-drivrutinen endast stöder tre upplösningar, och att den externa skärmen inte kan hantera någon av dem. Går det kanske att få tag i en VGA-drivrutin med stöd för fler upplösningar?

Tacksam för alla förslag.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det går att lösa på ett enkelt sätt, när Vista lanserades (som började med nya formatet på drivrutiner) så var det stort ståhej om att man just behövde nya drivrutiner till det nya operativsystemet.

DOSBox bör lösa ditt problem bättre skulle jag tro, http://www.dosbox.com/

Permalänk

@Ibis:
Ja, men jag har läst att Windows 7 stöder även det gamla XDDM-formatet.
Jag har ju inte väntat mig att det finns en enkel lösning, men en komplicerad borde det väl finnas?
DosBox är tyvärr enbart avsedd för spel - fungerar dåligt för nyttoprogram. Dålig textgrafik, dåligt utbud av nyttokommandon, etc.

Vari inf-filer är det egentligen som det avsedda operativsystemet anges?
Kanske man kan ändra detta så att windows 7 tror att xp-rutinen är avsedd för windows 7?

Permalänk
Avstängd

är det bara jag som blir nyfiken på vad i hela helvete för nyttoprogram till DOS man vill kunna köra 2015?

on topic: kör DOS i vmware.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Som hoski är inne på, du får sätta upp en virtuell dator och köra dos från den och därmed kunna köra ditt program.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

@hoski: Qbasic är ett nyttoprogram. Jättebra för en massa saker som matematiska experiment eller för automation av uppgifter som ska utföras på datorn etc. Jag använder qbasic som en form av avancerad miniräknare. För matematiska experiment innehåller qbasic alla kommandon man kan tänkas behöva, så varför spendera massa tid på att lära sig ett nytt modernt språk som innehåller överflödiga kommandon man ändå inte använder???

Grejen är den att de tidigare stand-alone-versionerna av DOS (6.22 och tidigare) har låg upplösning på tecknen. Senare versioner och de virtuellla dosmaskiner som följer med windows har högre upplösning på tecknen så dessa är bättre. Grejen är att det kan bli svårt att installera dessa dos-versioner utan att behöva installera hela windows som ett virtuellt OS. Win 95 och 98 t.ex. är ju dosbaserade (ver 7 resp 8 har jag för mig?) så frågan är om inte det skulle gå att bara installera själva dos-kärnan i dessa os?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xyz123åäö:

@hoski: Qbasic är ett nyttoprogram. Jättebra för en massa saker som matematiska experiment eller för automation av uppgifter som ska utföras på datorn etc.

Finns ju versioner av qbasic som funkar i win7/8/10...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

@hoski:
Vilka versioner tanker du på då?
Jag vet att det finns flera versioner, men I min mening skiljer de sig för mycket från original språkmässigt. Jag vill inte behöva lära mig ett helt nytt språk.

QB64 enligt mening duger enbart till att köra befintliga program, då det saknar debug-funktioner. Sen är det väldigt störigt att det färgar koden.

Jag har nu lyckats installera en XP-version av drivrutinen I windows 7. Det fungerar fint, så skillnaderna mellan win7 och xp är inte så stora som man kan tro. Dock hittar datorn inte den externa skärmen längre. Det kan tänkas att den äldre drivrutinen inte stöder multipla skärmar. Har ni någon idé om hur man ska få datorn att hitta den externa skärmen?