Final fantasy XIII och XIV

Permalänk

Final fantasy XIII och XIV

Jag har spelar lite Final fantasy xiv och fastnat för det men jag kommer inte ha råd att betala i månaden. Är det någon som spelar Final fantasy xiii? Vad är skillnaden (förutom att det senare inte är online). Är det står skillnad? Är final fantasy xiii roligt?

Permalänk
Medlem

Har inte spelat XIV så kan inte säga så mycket om det men det lilla jag sett liknar inte XIII.
XIII är ett spel som många kraftiga åsikter om, vissa tycker det är väldigt dåligt, andra (som jag) tycker det är väldigt bra. Skulle rekommendera att du tittar på några gameplay videos först (gärna neutrala sådana som inte försöker visa det i ett extra bra eller dåligt ljus).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Entusiast

@Invisibleflee:

Tyckte FF13 var ganska skräp i början, sen några veckor senare gav jag det en andra chans och det blir bättre ju längre in i spelet man kommer (dock tar det tid), i slutändan var det en av mina favoriter. Lite tråkigt att första halvan inte höll samma kvalité som andra men det kompenserade mycket.

FF13-2 är nog det bästa FF som dem gjort på väldigt länge, rankar inte långt efter mina favoriter (7 & 9). Som ett modernt Chrono Trigger, även om det kanske inte är fullt lika bra som CT! Så rekommenderar absolut FF13 om du har tålamodet att komma till dem goda bitarna och sedan ge sig in i det ännu bättre 13-2.

Var däremot medveten om att det är väldigt olikt FF14, mer story baserat och striderna är turnbaserade.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Gör man annat än strider? Är det mycket "story"? Är det strikt eller får man spela lite fritt också?

Permalänk
Medlem

@Invisibleflee: Finns en zon där du är relativt fri, resten är mindre fritt än super mario bros 1, dvs du följer en förutbestämd linje som du inte kan röra dig ifrån. Tyckte story, strider och karaktärer var rätt trista. Föreslår hellre att kolla på Atlus titlar om du nödvändigtvis vill spela JRPG. Det FF som liknar FF14 mest är säkert 12:an, är mer eller mindre ett single player MMO. Också ett FF som delar opinionen men jag äskade det, inte minst för att storyn var mycket mer "vuxen" än normalt i FF.

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inte FF13 serien alls, storyn är en väldig stor soppa och blir bara sämre med uppföljaren där man märker hur desperata de är för att försöka få ihop något.

Strids systemet är mitt tycke det sämsta i FF serien och tycker det gick för långt bort från vad serien har handlat om.

Sedan är FF13 otroligt instängt, du kan inte göra något annat en att gå framåt i ca 14-20 timmar som 'tutorialen' tar.

FF13-2 är betydligt bättre spel spel än det första, samt tredje ännu mer så men för varje uppföljare så blev storyn rejält mycket mer lidande.

Men med det sagt, FF13 och 14 är helt olika spel, går inte jämföra något mer en namnet samt Chocobos.

Om du vill sätta in dig i serien så skulle jag rekommendera nästan alla andra spel i serien som släppts till PC, dvs: 3, 4, 5, 7, 8.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Som jag sa så är åsikterna runt FFXIII väldigt delade, min åsikt är in princip motsatt MugiMugis.
Det enda jag håller med om är att storyn i uppföljarna inte är något vidare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x