Köpråd - extern hdd via usb 3 kort eller nas

Permalänk

Köpråd - extern hdd via usb 3 kort eller nas

det ska tydligen gå snabbt att kopiera filer från sin dator till en usb 3 disk, problemet är att jag inte har usb 3 på min dator.
jag hade tänkt att köpa ett usb 3 kontrollerkort men då jag bara har pci exress 1.0 portar ledigt på mitt moderkort så undrar jag om det kommer att bli segare då än om man kopplar det på en pci express 2.0 port?

jag har även en nas men det borde väll gå ännu snabbare att kopiera över från datorn till usb 3 disk även om jag kopplar kontrollerkortet på pci express 1, än att kopiera över filer från datorn till nasen?

hoppas ni förstår vad jag menar och att ni kan hjälpa mig
jag har en vanlig sata disk i datorn btw, ingen ssd.

mitt moderkort:
p8h61-mx r2.0

SKRIK i trådrubriken redigerat [mod]
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

det ska tydligen gå snabbt att kopiera filer från sin dator till en usb 3 disk, problemet är att jag inte har usb 3 på min dator.
jag hade tänkt att köpa ett usb 3 kontrollerkort men då jag bara har pci exress 1.0 portar ledigt på mitt moderkort så undrar jag om det kommer att bli segare då än om man kopplar det på en pci express 2.0 port?

jag har även en nas men det borde väll gå ännu snabbare att kopiera över från datorn till usb 3 disk även om jag kopplar kontrollerkortet på pci express 1, än att kopiera över filer från datorn till nasen?

hoppas ni förstår vad jag menar och att ni kan hjälpa mig
jag har en vanlig sata disk i datorn btw, ingen ssd.

mitt moderkort:
p8h61-mx r2.0

Det kommer inte vara några problem. En hårddisk kommer vara betydligt långsammare en PCIe 1.0 (250 MB/s).

Permalänk
Skrivet av fufuheo:

Det kommer inte vara några problem. En hårddisk kommer vara betydligt långsammare en PCIe 1.0 (250 MB/s).

vad menar du med att "En hårddisk kommer vara betydligt långsammare"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

vad menar du med att "En hårddisk kommer vara betydligt långsammare"?

Hårddisken kan inte läsa tillräckligt snabbt för att bandbredd över PCIe ska bli ett problem.

Permalänk
Skrivet av fufuheo:

Hårddisken kan inte läsa tillräckligt snabbt för att bandbredd över PCIe ska bli ett problem.

jag förstår inte vad du menar.
ska jag köpa ett usb 3 kort eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1902831/asrock-kontrollerkort-usb-...
Köpte ett sånt själv. Får du både USB A och C och 1500mAh på typ A och 3000mAh på typ C.
Vanlig USB 3.0 ligger normalt set på 850mAh så bra för laddning eller driva diskar.

detta kort KRÄVER MISNT 4X PCI-E så har du inte en 4x, 8x eller 16x ledig passar det ej.

Prisvärdare 3.1 kort har jag inte hittat själv, i så fall ebay.

Sedan kör du med inet fria frakt.
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

för 1x PCI-E fungerar säkert dessa 3.0 kort.
http://www.inet.se/produkt/5406016/kontrollerkort-pcie-4st-us...
www.inet.se/produkt/5406049/kontrollerkort-pcie-usb-3-0-2-1po...

EDIT: såg nu på ditt moderkostspeciefikationer att du bara har en 16x plats och har du grafikkort där så passar inte asrock kortet tyvärr men dom andra två ska fungera.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

http://www.inet.se/produkt/1902831/asrock-kontrollerkort-usb-...
Köpte ett sånt själv. Får du både USB A och C och 1500mAh på typ A och 3000mAh på typ C.
Vanlig USB 3.0 ligger normalt set på 850mAh så bra för laddning eller driva diskar.

detta kort KRÄVER MISNT 4X PCI-E så har du inte en 4x, 8x eller 16x ledig passar det ej.

Prisvärdare 3.1 kort har jag inte hittat själv, i så fall ebay.

Sedan kör du med inet fria frakt.
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

för 1x PCI-E fungerar säkert dessa 3.0 kort.
http://www.inet.se/produkt/5406016/kontrollerkort-pcie-4st-us...
www.inet.se/produkt/5406049/kontrollerkort-pcie-usb-3-0-2-1po...

EDIT: såg nu på ditt moderkostspeciefikationer att du bara har en 16x plats och har du grafikkort där så passar inte asrock kortet tyvärr men dom andra två ska fungera.

jag har pci exress 1 tror jag. det står i alla fall en 1:a först på varje ledig port på moderkortet.
typ c port har jag ingen användning av men jag gillar att det är usb 3.1 istället för 3.0

edit: kollade på ebay och det verkar som om att man måste ha minst pci exress 4x för att usb3.1 ska funka.

jo precis, jag har graffekortet på 16x platsen, jaja, det kortet var för dyrt i alla fall, egentligen så är alla lite dyra, finns billigare att köpa.
jag såg på prisjakt att det finns kort från ca 200 kr

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt egentligen för chipet ASrock kortet har går i 2x PCI-E 2.0 ELLER 1x PCI-E 3.0 varav mitt system stödjer det senare.

Att dom valt 4x port är för att banbredden vid PCI-E 2.0 ska räcka då det kräver misnt 2st PCI-E bussar seda gör igen en 2x fysisk port vad jag sett dock finns sådan kort, har ett SATA 6Gbit raid kort som är 2x men kräver fortfarande i praktiken en 4x plats.

Ska man ha full nytta av 3.1 bör man ju ha minst 1x 3.0 för att bandbredden inte ska blir för begränsande över PCI-E bussen för en USB 3.1 port.

Men oavset ett av dom andra korten bör fungera, när du köper kolla bara så det inte är ett 2x kort för som sagt dom finns så dom passar inte 1x platser.

Dom två andra jag länkade till skrev Inet att dom var 1x.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Det är lite lustigt egentligen för chipet ASrock kortet har går i 2x PCI-E 2.0 ELLER 1x PCI-E 3.0 varav mitt system stödjer det senare.

Att dom valt 4x port är för att banbredden vid PCI-E 2.0 ska räcka då det kräver misnt 2st PCI-E bussar seda gör igen en 2x fysisk port vad jag sett dock finns sådan kort, har ett SATA 6Gbit raid kort som är 2x men kräver fortfarande i praktiken en 4x plats.

Ska man ha full nytta av 3.1 bör man ju ha minst 1x 3.0 för att bandbredden inte ska blir för begränsande över PCI-E bussen för en USB 3.1 port.

Men oavset ett av dom andra korten bör fungera, när du köper kolla bara så det inte är ett 2x kort för som sagt dom finns så dom passar inte 1x platser.

Dom två andra jag länkade till skrev Inet att dom var 1x.

fattar inte allt det där, men jag kan i alla fall inte hitta ett usb 3.1 kort som passar i en pci express x1 port.
får väll duga med usb 3.0

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av pa1983:

det duger mer än väl för ett par diskar och lite till. 3.1 är mer en bonus.

javisst, bara det går snabbare än mellan datorn till nasen. det ska väll gå i ungefär samma hastighet som mellan sata och annan sata?
det där andra kontrollerkortet du länkade till, alltså detta http://www.inet.se/produkt/5406049/kontrollerkort-pcie-usb-3-...
behöver det extra ström från nätagget? svårt att tyda infon. vore skönt att slipa det för mitt nätagg är inte det starkaste

Permalänk
Medlem

Även om det behöver ström så hade det tagit det från PCI-E om det inte har molex/sata ström så sak samma. Blir inge många watt ändå så klarar ditt agg datorn nu så har det igen betydelse.
Det kortet är nog bra kandidat om du har USB 3.0 på lådan eller vill köpa en låda med USB 3.0 i fronten då kan du ansluta fronten till det kortet.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Även om det behöver ström så hade det tagit det från PCI-E om det inte har molex/sata ström så sak samma. Blir inge många watt ändå så klarar ditt agg datorn nu så har det igen betydelse.
Det kortet är nog bra kandidat om du har USB 3.0 på lådan eller vill köpa en låda med USB 3.0 i fronten då kan du ansluta fronten till det kortet.

jag tänkte på den där lilla svarta grejen på kortet, kan inte se vad det är för kontakt.
vissa kort har en sån där kontakt som kommer från nätagget, denna tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1504606
men vissa har sata-kontakt, då blir ju inte nätagget lastat.

tänkte försöka undvika att nätagget ska behöva driva mer grejer. alla säger så olika när det gäller nätagg, en del säger att allt tar jättemycket och en del säger motsatsen, vet inte vem man ska lyssna på.

jag bryr mig inte om fronten, räcker med ett usb3 bak vilket detta skulle uppfylla.

Permalänk
Medlem

Den lägst bak på kortet är intern usb 3.0 kontakt. Den på ovansidan kan vara sata dock en lustig vinkel för en sådan.

Spelar igen roll om du behöver molex/sata eller inte. Dyra kort drar strömen via PCI-E platsen men dom kräver i så fall 12V till 5V omvandlare. Billiga kort använder molex eller sata då där finns 5V och detta är typiskt kina tänk då det blir billigare.

Oavset ditt kort drar från PCi-E eller Molex eller Sata kontakt så är det din nätdel som förser kortet.

Drar det via PCI-E så går det via 24 pins ATX kontakten. Din nätdel driver kortet och allt anslutet OAVSET. Energin kan ju inte komma från tomma intet eller hur?

USB 3.0 tillåter max 850mAh per port. Det är 5V per port så P = U * I ger 5 * 0.85 = 4.25W per port max sedan drar väl kortet max 1-2W.

Din dator hade inte klarat dit system nu om den inte klarat det kortet så enkelt är det.

Bryr mig inte om vad andra säger, matten är enkel och den har rätt, folk som tror går i kyrkan och vet inget. Du lär ha mer än 10W marginal oavset så det räcker till att ladda två surfplattor och driva kortet för fullt på samma gång vilket inte lär hända ändå annars skulle din dator vara rätt instabil då kravet på ström varierar stort hela tiden så är datorn stabil nu så är 10W till inget problem.

Vanlig USB 2.5" drisk går runt på USB 2.0 så det är 5V och 500mAh alltså 2.5W så drar kortet 1-2W ca så under 5W.

Flesta nätdelar i dag är på minst 300W och är din dator stabil nu så har du marginal över för ett instickskort som drar någon procent av dess kapacitet under normal förhållanden.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Den lägst bak på kortet är intern usb 3.0 kontakt. Den på ovansidan kan vara sata dock en lustig vinkel för en sådan.

Spelar igen roll om du behöver molex/sata eller inte. Dyra kort drar strömen via PCI-E platsen men dom kräver i så fall 12V till 5V omvandlare. Billiga kort använder molex eller sata då där finns 5V och detta är typiskt kina tänk då det blir billigare.

Oavset ditt kort drar från PCi-E eller Molex eller Sata kontakt så är det din nätdel som förser kortet.

Drar det via PCI-E så går det via 24 pins ATX kontakten. Din nätdel driver kortet och allt anslutet OAVSET. Energin kan ju inte komma från tomma intet eller hur?

USB 3.0 tillåter max 850mAh per port. Det är 5V per port så P = U * I ger 5 * 0.85 = 4.25W per port max sedan drar väl kortet max 1-2W.

Din dator hade inte klarat dit system nu om den inte klarat det kortet så enkelt är det.

Bryr mig inte om vad andra säger, matten är enkel och den har rätt, folk som tror går i kyrkan och vet inget. Du lär ha mer än 10W marginal oavset så det räcker till att ladda två surfplattor och driva kortet för fullt på samma gång vilket inte lär hända ändå annars skulle din dator vara rätt instabil då kravet på ström varierar stort hela tiden så är datorn stabil nu så är 10W till inget problem.

Vanlig USB 2.5" drisk går runt på USB 2.0 så det är 5V och 500mAh alltså 2.5W så drar kortet 1-2W ca så under 5W.

Flesta nätdelar i dag är på minst 300W och är din dator stabil nu så har du marginal över för ett instickskort som drar någon procent av dess kapacitet under normal förhållanden.

då litar jag på dig

Permalänk
Medlem

Köpte ett på Ali för 8 dollar, fri frakt Kina, funkar klockrent mot min 4TB-disk med USB3 (även i Linux). Molex för extra ström. Billigt och funktionellt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Köpte ett på Ali för 8 dollar, fri frakt Kina, funkar klockrent mot min 4TB-disk med USB3 (även i Linux). Molex för extra ström. Billigt och funktionellt.

vad är ali? hur länge fick du vänta? brukar ta lång tid när det skickas från kina.
köpte ett idag, jag hade inte orkat vänta på leveransen

Permalänk
Medlem

på ebay brukar det fungera bra att söka på ett specifikt "chip" så vet du tex villet Marvell eller NEC chip man vill ha så söker man på det så finner man ofta ett lämpligt kort i fråga för bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

vad är ali? hur länge fick du vänta? brukar ta lång tid när det skickas från kina.
köpte ett idag, jag hade inte orkat vänta på leveransen

http://www.aliexpress.com/

2-3 veckor överlag. Rekommenderas starkt. Finns flera Kina-sidor som är bra.
Jag har köpt allt möjligt därifrån till en bråkdel av priset och kvalitén helt ok. Tips dock: Köp inte skjortor - asiatiska storlekar är barnstorlekar. XXL är för tajt för mig som normalt har M (kanske L). Vad gör det annars om något kostar 0,47 dollar med fri frakt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

http://www.aliexpress.com/

2-3 veckor överlag. Rekommenderas starkt. Finns flera Kina-sidor som är bra.
Jag har köpt allt möjligt därifrån till en bråkdel av priset och kvalitén helt ok. Tips dock: Köp inte skjortor - asiatiska storlekar är barnstorlekar. XXL är för tajt för mig som normalt har M (kanske L). Vad gör det annars om något kostar 0,47 dollar med fri frakt.

jo det är bra att man kan få tag i billiga prylar från kina och usa, drygt att vänta bara.
om man inte har bråttom så är det klockrent att beställa därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jo det är bra att man kan få tag i billiga prylar från kina och usa, drygt att vänta bara.
om man inte har bråttom så är det klockrent att beställa därifrån

Det är kul. Man köper ju inte ett par liter mjölk eller en limpa därifrån, men beställa roliga grejor pissbilligt och när det dyker upp gör det . Julafton och det är spännande vilket som dyker upp när man hämtar ut paketet . Snabbast jag fått är styvt en vecka och längsta styvt 3v. Skitkul, finns så'n uppsjö men knäppt grejs att jag sitter och småflinar varje gång jag hittar nått nytt för en dollar eller två.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max