MSI Z170A M3 - Ny dator startar inte. EZ Debug lyser.

Permalänk
Medlem

MSI Z170A M3 - Ny dator startar inte. EZ Debug lyser.

Hej.

Byggde ihop min nya dator igår och fick inte igång den. Då lyste dioden för DRAM fast och varannan sekund slocknade den för en hundradels sekund och dioden för CPU blinkade till (detta pågår om och om igen, tills jag bryter spänningen). De minnen jag stoppat i är Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 8GB (CMK8GX4M2B3200C16R).

Googlade lite och hittade en tråd som beskrev samma problem. Där sa dom att det troligen berodde på att man använde minnen som inte MSI hade testat, och att man skulle testa med andra minnen.

Köpte idag nya minnen som är med på MSIs lista: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (CT4G4DFS8213.8FA1). Men jag får fortfarande samma problem med dioderna. Har lyft bort CPUn och kontrollerat så jag inte böjt några pinnar.

Just nu vet jag inte vad jag ska göra. Hoppas att någon av er har en lösning

(Har inte kontaktat MSIs kundtjänst för att jag, i tråden jag nämnde tidigare, fick höra att dom inte visste någonting alls.)

EDIT: Har testat med en minnessticka, med två minnesstickor, med och utan grafikkort. Har nollställt CMOS mellan varje test.

Tack
//_boriz

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem

UPDATE

Köpte hus och skaffade unge, med allt vad det innebär, så datorn blev stående i två år. började pilla på den förraa helgen men hade samma problem. En kompis kom över på middag och ville kolla. Skulle visa honom felet nät datorn startade. Helt otroligt.

Hur som helst kom med hans hjälp fram till att minnesportarna A1 och A2 är ur funktion. Kör minnesstickorns i B1 och B2. Inte optimalt, men det fungerar.

Denna tråd har inget syfte längre och den hjälper nog inte någon heller så om en moderator vill ta bort den är det helt ok. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb