Raid 1 kontroller / råd

Permalänk
Inaktiv

Raid 1 kontroller / råd

Jag har hört att om man installerar raid 1 med sitt moderkort då är man bunden till det moderkortet för att nå sin volymen..
Bästa lösningen är väl då att köpa ett kontroller kort som man är bunden via istället för bunden till ett moderkort?
Jag har noll koll på dessa och tar gärna ett tips på pci-e baserade kort.. eller är jag helt fel ute, kan man köra raid 1 med 2st HDD via mobo och sedan byta mobo och fortsätta med samma volym utan att formatera volymen?

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du Windows mjukvaruraid (via diskhanteraren alltså) så kan du flytta mellan olika maskiner. Jag kör så oftast numera för RAID1. Exakt hur kompatibelt det är mellan Windowsversioner vet jag inte eftersom jag inte testat, men bör ju fungera så länge du inte backar bakåt.

Fler experter under "lagring", flyttar.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Raid 1 är lösningen för mig, dock vet jag inte om LVM / pci-e är lösningen, tar gärna tips / spontana kommentarer!

Permalänk
Medlem

skall du köra raid på den inbyggda Intel controllern (ICH)?
i så fall kommer _troligtvis_ att fungera flytta volymen mellan olika moderkort, då man vanligtvis hela tiden byter upp sig till nyare prylar och bakåt kompabiliteten är bra.
Men kolla kompabiliteten mellan dom olika versionerna, men generellt är stödet för RAID1 bra men börjar du med RAID5 så hade jag gått över till ett PCI baserat kort direkt då. men även där har du vissa kompabilitets problem även om du i 99% av fallen får frågan "foreign configuration found on adapter. Press [Y] for import."...
med det sagt skulle jag nog vilja säga att dom inbyggda RAID funktionerna på moderkorten ställer till med mer än dom i teorin skall rädda även om dom har blivit stadigt bättre med tiden.
All RAID ökar komplexiteten så tänk till om du verkligen behöver det och till vad. är det för säkerhet hade jag istället valt att köra separata diskar och dedikerat den ena till att köra windows backuper... kraschar datorn är det bara att pilla in usb stickan och köra repair mot backupdisken.
men som sagt beror på varför du skall köra det...