IMAP privat webbhotell flera enheter som ska styra email, skicka/ta emot.

Permalänk

IMAP privat webbhotell flera enheter som ska styra email, skicka/ta emot.

Hej!

Efter timmarvis har jag haft kontakt med både webbhotellet där jag driver mailservern, Microsoft då jag skulle använda "windows live mail" ,
blabla för att få info om Pop3 hit och SMTP dit.

Nu efter mycket om och men, erbjöd mig Microsoft att de kunde fjärransluta och åtminstone på en dator, ställa in rätta IMAP inställningarna, så att mailen ska fungera på diverse enheter.

Givetvis skulle detta kosta en jävla massa pengar, och som småföretagare är detta ett problem.

Nu när jag har win8 datorn här som jag försökt ställa in detta på hela dagen, får jag inga mail till någon av andra enheter, och
detta utgör ett VÄLDIGT problem för oss.

Hur ska jag gå till väga utan att pröjsa microsoft en helvetes massa pengar jag inte har råd att lägga ut.

Det jag då vill få ut av detta är att alla datorer här i nätverket (3) och iphone / padda ska kunna skicka och ta emot mail.

Ber på mina bara knän om hjälp angående detta, lite panik!

Tusen tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Fungerar mejlen fullt ut i Windows Live Mail på en dator?
Hur har du ställt där?

Permalänk

Nu fungerar ingenting längre, chefen jobbar 7 dagar i veckan och är beroende av mailen och jag slutar om 8 minuter ^^

jag återställde alla standard-settings i pop3 och SMTP (testade Imap men det funkade definitivt inte) och nu får jag 2 fel när jag försöker "skicka/ta emot" trots att jag ställt tillbaks allt som det ska vara, för tillfället skiter jag i Windows live mail datorn, det har ju fungerat änsålänge och det är inte direkt bråttom att få liv i den nya, men nu fungerar inte något så nu har jag defintivt ett problem.

inställningarna jag använder på denna dator som nu också slutat fungera är pop.sjostromssnickeri.se
SMTP - smtp.alltele.net - precis som det var innan, men får upp 2 felmess nu.

"Det gick inte att skicka meddelandet på grund av att servern inte accepterade avsändarens e-postadress. Avsändarens e-postadress är anders1sjoholm@telia.com. Ämne 'testingimap', Konto: 'm1.457.telia.com', Server: 'mail1.telia.com', Protokoll: SMTP, Serversvar: '550 5.1.0 i0mXZvPng9HQVi0mXZ2l2q Authentication Required [402]', Port: 25, Secure (SSL): Nej, Serverfel: 550, Felnummer: 0x800CCC78"

och

"Det gick inte att hitta värden 'pop.sjostromssnickeri.se'. Kontrollera att du har angett rätt servernamn. Konto: 'Sjoholmssnickeri', Server: 'pop.sjostromssnickeri.se', Protokoll: POP3, Port: 110, Secure (SSL): Nej, Socket-fel: 11004, Felnummer: 0x800CCC0D"

börjar bli lite smått irriterat och få relativt hög nivå av panik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

Nu fungerar ingenting längre, chefen jobbar 7 dagar i veckan och är beroende av mailen och jag slutar om 8 minuter ^^

jag återställde alla standard-settings i pop3 och SMTP (testade Imap men det funkade definitivt inte) och nu får jag 2 fel när jag försöker "skicka/ta emot" trots att jag ställt tillbaks allt som det ska vara, för tillfället skiter jag i Windows live mail datorn, det har ju fungerat änsålänge och det är inte direkt bråttom att få liv i den nya, men nu fungerar inte något så nu har jag defintivt ett problem.

inställningarna jag använder på denna dator som nu också slutat fungera är pop.sjostromssnickeri.se
SMTP - smtp.alltele.net - precis som det var innan, men får upp 2 felmess nu.

"Det gick inte att skicka meddelandet på grund av att servern inte accepterade avsändarens e-postadress. Avsändarens e-postadress är anders1sjoholm@telia.com. Ämne 'testingimap', Konto: 'm1.457.telia.com', Server: 'mail1.telia.com', Protokoll: SMTP, Serversvar: '550 5.1.0 i0mXZvPng9HQVi0mXZ2l2q Authentication Required [402]', Port: 25, Secure (SSL): Nej, Serverfel: 550, Felnummer: 0x800CCC78"

och

"Det gick inte att hitta värden 'pop.sjostromssnickeri.se'. Kontrollera att du har angett rätt servernamn. Konto: 'Sjoholmssnickeri', Server: 'pop.sjostromssnickeri.se', Protokoll: POP3, Port: 110, Secure (SSL): Nej, Socket-fel: 11004, Felnummer: 0x800CCC0D"

börjar bli lite smått irriterat och få relativt hög nivå av panik!

domänen är sjoholmssnickeri, ändå skriver du sjostromssnickeri?

https://www.one.com/sv/support/guides-faq#emailapps

Kolla där hur du ska ställa in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

Nu fungerar ingenting längre, chefen jobbar 7 dagar i veckan och är beroende av mailen och jag slutar om 8 minuter ^^

jag återställde alla standard-settings i pop3 och SMTP (testade Imap men det funkade definitivt inte) och nu får jag 2 fel när jag försöker "skicka/ta emot" trots att jag ställt tillbaks allt som det ska vara, för tillfället skiter jag i Windows live mail datorn, det har ju fungerat änsålänge och det är inte direkt bråttom att få liv i den nya, men nu fungerar inte något så nu har jag defintivt ett problem.

inställningarna jag använder på denna dator som nu också slutat fungera är pop.sjostromssnickeri.se
SMTP - smtp.alltele.net - precis som det var innan, men får upp 2 felmess nu.

"Det gick inte att skicka meddelandet på grund av att servern inte accepterade avsändarens e-postadress. Avsändarens e-postadress är ****@telia.com. Ämne 'testingimap', Konto: 'm1.457.telia.com', Server: 'mail1.telia.com', Protokoll: SMTP, Serversvar: '550 5.1.0 i0mXZvPng9HQVi0mXZ2l2q Authentication Required [402]', Port: 25, Secure (SSL): Nej, Serverfel: 550, Felnummer: 0x800CCC78"

och

"Det gick inte att hitta värden 'pop.sjostromssnickeri.se'. Kontrollera att du har angett rätt servernamn. Konto: 'Sjoholmssnickeri', Server: 'pop.sjostromssnickeri.se', Protokoll: POP3, Port: 110, Secure (SSL): Nej, Socket-fel: 11004, Felnummer: 0x800CCC0D"

börjar bli lite smått irriterat och få relativt hög nivå av panik!

Om du har skrivit in en korrekt mejladress bör du ta bort den för att den inte ska få en massa spam och utsättas för hackning.

Har du verkligen skrivit in att SMTP-servern är smtp.alltele.net när du får felmeddelanden från Telia?
Telias SMTP-server brukar väl vara mailout.telia.com med SSL: http://www.telia.se/privat/support/info/kom-igang-med-epost-i...

Permalänk
Medlem

ingen lösning på ditt problem men...använd ett vettig maiklient istället. Outlook/thunderbird. Konfa imap så slipper du problem. Förutsatt du har rätt uppgifter också.

Och dubbelkolla samt trippelkolla att du stavat rätt

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Som Killmaster skriver, börja med att använda rätt domäner. Sedan om han hittade rätt domän, använd one.com smtp och imap-server. Så som de skriver i sin guide. Då slipper man alla certifikatfel på krypterade anslutningar. Samt att one står för både skicka och ta emot, annars blir det problem när datorn hamnar i tex telias eller allteles nät eller tvärt om.

Använd imap för att få synkning på mejlen, så att han kan läsa i telefonen samt får en form av backup. Nackdelen kan vara om leverantören erbjudet snålt med utrymme och man sparar flera års mejl. Men såvida man inte behöver massa konton till snickare, kanske chefen ska se sig efter exchange online. Det är förmånligt.