Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa en dyr kylare?

Hej

Jag har en några år gammal H70 vatten kylning som har börjat låta. troligen pumpen.

Nu sitter jag och funderar på vad jag ska köpa och jag tror det blir luft.
Noctua NH-D15 verkar väldigt bra och tyst.

allternativet är en 70% billigare Cooler Master Hyper 212 Evo hur är fläkten som kommer med?

Jag vet att Noctua är ca 5 grader bättre och någon dB tystare
Är Noctua verkligen värt dom extra 500:-?

Stavfel
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag har en några år gammal H70 vatten kylning som har börjat låta. troligen pumpen.

Nu sitter jag och funderar på vad jag ska köpa och jag tror det blir luft.
Noctua NH-D15 verkar väldigt bra och tyst.

allternativet är en 70% billigare Cooler Master Hyper 212 Evo hur är fläkten som kommer med?

Jag vet att Noctua är ca 5 grader bättre och någon dB tystare
Är Noctua verkligen värt dom extra 500:-?

Beror helt på om du överklockar mycket eller ej.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Beror helt på om du överklockar mycket eller ej.

Lite kör på 4.2 tror stock är 3.4 kommer aldrig över 70 grader med min H70

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Lite kör på 4.2 tror stock är 3.4 kommer aldrig över 70 grader med min H70

Funkar säkert bra med en 212 då. Då kan inte få mkt mer kylning per krona än med den kylaren. Sen är allting relativt, vill man ha lägre temperatur och lite tystare drift så måste man fråga sig själv om det är värt mycket mer pengar eller inte.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vill ha tyst och enligt http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti... så är dom väldigt lika när det kommer till ljudnivå.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Funkar säkert bra med en 212 då. Då kan inte få mkt mer kylning per krona än med den kylaren. Sen är allting relativt, vill man ha lägre temperatur och lite tystare drift så måste man fråga sig själv om det är värt mycket mer pengar eller inte.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är http://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#/specs som jag själv är väldigt nöjd med! Kyler bra och är tyst.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Entusiast

Dyrare kylare ger i princip aldrig en högre prestanda/krona när man gått förbi klassikern Hyper 212 EVO i pris.

Det är ju dock roligare att överklocka när man knappt är begränsad av värme och det är ju alltid roligt att se hur långt sin processor kan gå.
Dessutom kan man ju ofta ha kvar en kylare en lång tid så det är ju också ett stort plus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med luftkylning är ju att det är relativt billigt att reparera. Dör fläktarna kostar dom ca 200 kr st om man vill ha kvalitet. Vattenkylning är ju svårt att reparera så det blir byte av hela enheten. Vattenkylning tycker jag är effektivare, men som sagt dyrare i längden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag har en några år gammal H70 vatten kylning som har börjat låta. troligen pumpen.

Nu sitter jag och funderar på vad jag ska köpa och jag tror det blir luft.
Noctua NH-D15 verkar väldigt bra och tyst.

allternativet är en 70% billigare Cooler Master Hyper 212 Evo hur är fläkten som kommer med?

Jag vet att Noctua är ca 5 grader bättre och någon dB tystare
Är Noctua verkligen värt dom extra 500:-?

Nej det är inte värt att köpa en dyr kylare, däremot är det värt att köpa en bra kylare

En som jag personligen tycker är bättre än 212 EVO och värd dom extra 250:- är denna.
http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s#/specs

Funkar även bra att klocka med denna kylaren och man kan alltid lägga till en fläkt senare om man vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Den största fördelen med luftkylning är ju att det är relativt billigt att reparera. Dör fläktarna kostar dom ca 200 kr st om man vill ha kvalitet. Vattenkylning är ju svårt att reparera så det blir byte av hela enheten. Vattenkylning tycker jag är effektivare, men som sagt dyrare i längden.

Risken är också, om det vill sig riktigt illa, att andra komponenter kan behöva bytas om om vattenkylaren läcker och det droppar på något så det kortsluts. Lite därför jag bytte från vatten till luft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag har en några år gammal H70 vatten kylning som har börjat låta. troligen pumpen.

Nu sitter jag och funderar på vad jag ska köpa och jag tror det blir luft.
Noctua NH-D15 verkar väldigt bra och tyst.

Allternativet är en 70% billigare Cooler Master Hyper 212 Evo hur är fläkten som kommer med?

Jag vet att Noctua är ca 5 grader bättre och någon dB tystare
Är Noctua verkligen värt dom extra 500:-?

Har själv en Hyper 212a som snurrat ett par år och tycker den är väl värd sitt pris. Riktigt tyst också.
Kör den med ett Fractal Design r4 chassi och påstår att det nästan är helt ljudlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Risken är också, om det vill sig riktigt illa, att andra komponenter kan behöva bytas om om vattenkylaren läcker och det droppar på något så det kortsluts. Lite därför jag bytte från vatten till luft.

Däremot har jag för mig att "vätskan" i de färdigbyggda vattenkylarna inte är ledande. Ingen källa på det dock

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Däremot har jag för mig att "vätskan" i de färdigbyggda vattenkylarna inte är ledande. Ingen källa på det dock

Kan säkert stämma, inte ens vatten är ledande om det är absolut rent (kemisk ren form).
Däremot är det föroreningarna som finns i vätskan som gör det ledande, därför kommer sannolikt gammal vätska vara ledande eftersom slangar och radiator förorenar vätskan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghollghost:

Däremot har jag för mig att "vätskan" i de färdigbyggda vattenkylarna inte är ledande. Ingen källa på det dock

Visst kan det stämma, då jag också har hört liknande, men jag kan tänka mig att det är lite olika från modell och tillverkare och det är en detalj som jag inte riktigt känner att jag är intresserad nog att sätta mig in i. Luft känns tryggare, och om man inte överklockar så är det någorlunda samma kylning på luft som vatten - iaf i det övre segmentet.

Permalänk
Medlem

Om du bestämmer att köpa Hyper 212, så kommer du nog önska byta fläkt också.
En bra fläkt kostar 100+ kr. Själv har jag kört Hyper med PnP. 2x Gentle typhoon kostade 300kr.
Då var jag redan uppe i Noctuas pris.

Så ja, det är värt köpa Noctua om du vill ha det tyst och bra rakt ut av box.
Och med tanke på hur Noctuas brackets är standardiserade, så kan du ha kylaren Lääänge.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Det blev en Evo 212, verkar som det kommer täcka mina behov "överklockar inte på hög nivå".

Går förbi webbhallen och köper till en ny lite bättre fläkt

Förslag på bra fläktar?

Skrivet av MacAllan:

Nej det är inte värt att köpa en dyr kylare, däremot är det värt att köpa en bra kylare

En som jag personligen tycker är bättre än 212 EVO och värd dom extra 250:- är denna.
http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s#/specs

Funkar även bra att klocka med denna kylaren och man kan alltid lägga till en fläkt senare om man vill.

Skrivet av anon4992:

Har själv en Hyper 212a som snurrat ett par år och tycker den är väl värd sitt pris. Riktigt tyst också.
Kör den med ett Fractal Design r4 chassi och påstår att det nästan är helt ljudlöst.

Skrivet av zeleni:

Om du bestämmer att köpa Hyper 212, så kommer du nog önska byta fläkt också.
En bra fläkt kostar 100+ kr. Själv har jag kört Hyper med PnP. 2x Gentle typhoon kostade 300kr.
Då var jag redan uppe i Noctuas pris.

Så ja, det är värt köpa Noctua om du vill ha det tyst och bra rakt ut av box.
Och med tanke på hur Noctuas brackets är standardiserade, så kan du ha kylaren Lääänge.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Hyper 212 och Noctua NH-D15 bör inte öht nämnas i samma andetag, båda två är luftkylare, likheterna slutar där. Du jämför inte en Ferrari med Skoda, även om båda två är bilar och tar dig från A till B.

Noctua är premium på alla sätt, från tornet till förpackningen till fläktarna, det är en helt annan upplevelse.

Jag hade tagit en av deras kylare vilken dag somhelst, även om den kostar mer. Däremot bör du kontrollera så att den är kompatibel med ditt moderkort och ej blockerar första pcie platsen. Isåfall har dom flera kylare som är fantastiska.

Jag kyler ex 5960X på 4,0GHz med en Noctua NH-U12S, den går aldrig över 57c, inte ens under full stress.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Det blev en Evo 212, verkar som det kommer täcka mina behov "överklockar inte på hög nivå".

Går förbi webbhallen och köper till en ny lite bättre fläkt

Förslag på bra fläktar?

Fläkten som medföljer är helt ok, du kan alltid byta senare. Ska du köpa ny fläkt som är bättre så hamnar du väl ändå på en +200SEK, och då kanske Noctuan ändå är ditt val?

Som någon annan skrev, och som jag glömde säga är att har du höga minnen/minnen med kylfläns på så kan dom blockeras av fläkten.
Enkelt fixat att ta bort kylflänsen från minnet, men kan behöva varmluftspistol. Vet ej om Noctuas också sitter i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det blev en Evo 212, verkar som det kommer täcka mina behov "överklockar inte på hög nivå".

Går förbi webbhallen och köper till en ny lite bättre fläkt

Förslag på bra fläktar?

Du gör ett misstag, det är min personliga åsikt, du kommer bli supernöjd med en Noctua.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Noctua alla dagar i veckan, och när t.ex en NH-D15 presterar likvärdigt/bättre än en Corsair H100 fast betydligt tystare och billigare så får jag säga att Noctua är det självklara valet, visst den är stor så har man ont om plats så funkar det klart inte, och deras nya NH-D15S är gjord för att klara höga minnen och den är asymmetrisk för att inte täcka första X16 slotten

Permalänk
Medlem

Tror dig men det blev en 212, om jag inte blir nöjd monterar jag in den dotterns burk.

Skrivet av Aeig:

Du gör ett misstag, det är min personliga åsikt, du kommer bli supernöjd med en Noctua.

MVH

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tror dig men det blev en 212, om jag inte blir nöjd monterar jag in den dotterns burk.

Skrivet av Exeo:

Noctua alla dagar i veckan, och när t.ex en NH-D15 presterar likvärdigt/bättre än en Corsair H100 fast betydligt tystare och billigare så får jag säga att Noctua är det självklara valet, visst den är stor så har man ont om plats så funkar det klart inte, och deras nya NH-D15S är gjord för att klara höga minnen och den är asymmetrisk för att inte täcka första X16 slotten

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Visst kan det stämma, då jag också har hört liknande, men jag kan tänka mig att det är lite olika från modell och tillverkare och det är en detalj som jag inte riktigt känner att jag är intresserad nog att sätta mig in i. Luft känns tryggare, och om man inte överklockar så är det någorlunda samma kylning på luft som vatten - iaf i det övre segmentet.

Jo. Hade jag valt idag (har en h100) så hade jag valt en luftkylare. Pumpen låter lite för mycket för min smak när datorn för övrigt är helt tyst utan något igång. Men när jag betalade 800:- för en sak så känns det dumt att inte använda den Kylförmågan är ju bra i vilket fall (som tur är). Men som sagt. I dagens läge hade jag valt en luftkylare för att slippa allt krångel och att det kan börja läcka om man har riktigt otur.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en tyst dator så är det ju alltid värt att lägga slantarna på en större och bättre kylare än stockkylaren.
Men att köpa en 4690k exempelvis och sen lägga 900 spänn på en state of the art-kylare, då hade jag hellre lagt till ett par hundra och köpt en eftermarknadskylare och 4790k istället.

Är det värt 500 spänn diff mellan hyper 212 och en NH-D15?
Jag tycker det, då jag både vill överklocka och ha en tyst dator.
Är det värt det för dig?
Bara du kan avgöra. Bara i ren överklockningsprestanda tenderar det att skilja mindre än man tror.

Permalänk
Medlem

Köpte en Cooler Master Hyper 212 Evo, använder fläkten som kom med.

Väldigt nöjd, bra kylning och tyst med den klock jag kör 4.2

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700