Permalänk

hjälp med usb 3 kort (problem löst)

idag köpte jag ett usb 3 kontrollerkort till min dator.
jag har kopplat in det som det ska och installerat drivrutinen men när jag
pluggar in hårddiskar i dom nya usb 3 uttagen så startar dom inte.
jag har provat flera stycken och jag testade även att koppla ur
usb 2 kablarna (utom mus) utan resultat.

mitt moderkort:
p8h61-mx r2.0

usb 3 kortet:
http://www.delock.com/produkte/S_89243/merkmale.html

det är kopplat på ett av mina PCIe 2.0 x1 och med 1 molex 4-stifts kontakt.
pci express dioden lyser på moderkortet och själva kortet lyser grönt, så det borde ju funka.

fattar inte vad som är fel.

kan nån hjälpa mig snälla?

edit: löst

Permalänk
Medlem

Hej, vad va problemet? hur löste du det?

Varför inte köpt usb 3.1 kort istället?

Permalänk
Skrivet av ipmp:

Hej, vad va problemet? hur löste du det?

Varför inte köpt usb 3.1 kort istället?

jag löste det genom att koppla om molexkontaketrna i datorn. kortet fick inte tillräckligt med ström antagligen.

jo jag ville absolut köpa ett usb3.1 kort men dom jag hittade måste kopplas in i ett pci-e x4 uttag som jag inte har.

EDIT:
nu när jag kollade på ebay så hittade jag några som man kan ansluta i ett PCI-E 1x.
men dom har inte 10 gb/s hastighet, varför dom kallas usb3.1 då fattar jag inte och dessutom är det nån konstig micro variant av usb, type-c...?

här är mitt moderkort http://www.game-debate.com/motherboard/index.php?mot_id=1334&...
dessa pci uttag har jag:
2 x PCIe 2.0 x1
1 x PCIe 3.0 x16

16x är upptaget av graffekortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag löste det genom att koppla om molexkontaketrna i datorn. kortet fick inte tillräckligt med ström antagligen.

jo jag ville absolut köpa ett usb3.1 kort men dom jag hittade måste kopplas in i ett pci-e x4 uttag som jag inte har.

EDIT:
nu när jag kollade på ebay så hittade jag några som man kan ansluta i ett PCI-E 1x.
men dom har inte 10 gb/s hastighet, varför dom kallas usb3.1 då fattar jag inte och dessutom är det nån konstig micro variant av usb, type-c...?

här är mitt moderkort http://www.game-debate.com/motherboard/index.php?mot_id=1334&...
dessa pci uttag har jag:
2 x PCIe 2.0 x1
1 x PCIe 3.0 x16

16x är upptaget av graffekortet

Hmm bra fråga, vet att ASUS har några usb 3.1 kontrollerkort men jag är osäker på kompabiliteten! Verkar vara vissa ASUS moderkort som kan klara av dem. Annars finns det några andra tillverkare (bl.a. Delock, Asrock, Gigabyte, Sharkoon) som verkar bygga på samma chipset (Asmedia ASM1142). T.ex. en DeLock http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3288356 med både typ-A och C portar. Jag har en sån på beställning. Har inte fått hem det ännu. Så kan inte säga något om hastigheten riktigt.

Finns dock en test som verkar lovande på Tomshardware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

EDIT:
nu när jag kollade på ebay så hittade jag några som man kan ansluta i ett PCI-E 1x.
men dom har inte 10 gb/s hastighet, varför dom kallas usb3.1 då fattar jag inte och dessutom är det nån konstig micro variant av usb, type-c...?

Varför det inte har 10Gb/s över PCI-E x1 är antagligen för att porten inte tillåter det. Maximal hastighet över en bana (x1) är maximalt 7.877 Gb/s över PCI-E 3.0 standarden.
Och för kontaktdonet så är det en av nyheterna med USB 3.1, att de utrustat den med en vändbar ny kontakt.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Varför det inte har 10Gb/s över PCI-E x1 är antagligen för att porten inte tillåter det. Maximal hastighet över en bana (x1) är maximalt 7.877 Gb/s över PCI-E 3.0 standarden.
Och för kontaktdonet så är det en av nyheterna med USB 3.1, att de utrustat den med en vändbar ny kontakt.

Alltså borde det inte kallas usb 3.1 om det inte är 10 gbit hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

Alltså borde det inte kallas usb 3.1 om det inte är 10 gbit hastighet

DET håller jag med om, men kan vara så att den levererar 10Gb/s över PCI-E 1x 4.0, vilken har en överföring på 15.754 Gb/s.
Det låter jag vara osagt, men gissningsvis gör den inte det.