Bra ljudkort för gaming/musik runt 2000 kr

Permalänk

Bra ljudkort för gaming/musik runt 2000 kr

Har ett Asus xonar d2 och börjar kolla runt vad jag stoppa i min nya monster dator jag ska bygga nästa å nära nya nvidia korten kommer.

Så ett kort runt 2000 kr letar jag efter, det ska vara bättre än xonar d2, jag lyssnar massa på musik och spelar mycket, så vad kan ni rekommendera eller kommer det några ny -ljud-kort nästa år har ingen koll alls, tack på förhand.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Har ett Asus xonar d2 och börjar kolla runt vad jag stoppa i min nya monster dator jag ska bygga nästa å nära nya nvidia korten kommer.

Så ett kort runt 2000 kr letar jag efter, det ska vara bättre än xonar d2, jag lyssnar massa på musik och spelar mycket, så vad kan ni rekommendera eller kommer det några ny -ljud-kort nästa år har ingen koll alls, tack på förhand.

Du behöver inte något ljudkort alls för att gaming eller för att lyssna på musik, det inbyggda på moderkortet är bra nog för det. Denna diskussion avhandlades ganska nyligen och då postades även detta med en förklaring till varför, kolla på den och spara dina pengar.

Gaming Audio Myths: Avoid The BS & Save Your Audio Life

Såvida du inte skapar musik så behöver du inget externt ljudkort.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Soundblaster ZxR och är extremt nöjd. Jag hör saker som jag inte hört förut. Detaljer, som tillför mer än man tror. Jag blir också mindre trött av att lyssna på ljud i spel, de känns mer naturliga på något sätt.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mibsweden:

Jag köpte ett Soundblaster ZxR och är extremt nöjd. Jag hör saker som jag inte hört förut. Detaljer, som tillför mer än man tror. Jag blir också mindre trött av att lyssna på ljud i spel, de känns mer naturliga på något sätt.

Waste of Money, du kunde lika gärna köpt ett SoundBlaster Z och sparat massor av pengar utan att du skulle märkt någon skillnad, man märker inte ens skillnad mot de inbyggda ljudkorten på nyare datorer, allt annat är bara placebo för att du intalar dig att det ska vara bättre bara för att du betalat extra för det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Waste of Money, du kunde lika gärna köpt ett SoundBlaster Z och sparat massor av pengar utan att du skulle märkt någon skillnad, man märker inte ens skillnad mot de inbyggda ljudkorten på nyare datorer, allt annat är bara placebo för att du intalar dig att det ska vara bättre bara för att du betalat extra för det.

Jag kör ett SBZ och det hörs skillnad mot det inbygga, det gör det. Men du kanske menar att ett inbyggt ljudkort från 2012 är gammalt?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

man märker inte ens skillnad mot de inbyggda ljudkorten på nyare datorer, allt annat är bara placebo för att du intalar dig att det ska vara bättre bara för att du betalat extra för det.

Nu får du ta och skilja på hur man använder ljudkortet. Används det som en digital transport där man bara skickar det digitala ljudet till en förstärkare vilken får sköta D/A-omvandling så är det i hög grad bortkastade pengar att köpa ett dyrt ljudkort.
Använder man ljudkortets D/A-omvandlare och skickar en analog signal till en förstärkare/hörlurar/aktiva högtalare etc så är det därmed en avsevärd skillnad mellan olika ljudkort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Nu får du ta och skilja på hur man använder ljudkortet. Används det som en digital transport där man bara skickar det digitala ljudet till en förstärkare vilken får sköta D/A-omvandling så är det i hög grad bortkastade pengar att köpa ett dyrt ljudkort.
Använder man ljudkortets D/A-omvandlare och skickar en analog signal till en förstärkare/hörlurar/aktiva högtalare etc så är det därmed en avsevärd skillnad mellan olika ljudkort.

Borde vara värt det för mig då jag använder en Matrix M-Stage Headphone Amplifier

Eller är det bättre och köpa en D/A-omvandlare och koppla innan head-ampen? Borde ju gå på samma pris som ett ljudkort i alla fall tycker man.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du behöver inte något ljudkort alls för att gaming eller för att lyssna på musik, det inbyggda på moderkortet är bra nog för det. Denna diskussion avhandlades ganska nyligen och då postades även detta med en förklaring till varför, kolla på den och spara dina pengar.

Gaming Audio Myths: Avoid The BS & Save Your Audio Life

Såvida du inte skapar musik så behöver du inget externt ljudkort.

Definiera "bra nog". Jag skulle inte hålla med om att ett moderkort och dess inbyggda ljudkort är bra. Därför har jag ett externt ljudkort som undviker störningar från resten av komponenterna i min PC. Samtidigt kan ljudkortet driva mina Sennheiser HD650 i en volym som hörs och som levererar riktigt bra ljudkvalitet ihop.

Som referens äger jag 5 st. ljudkort i varierande kvalitet och hör tydlig skillnad mellan dem. Det gör även mina vänner när vi haft blindtester. Men alla är vi olika, vissa bryr sig inte om ljud.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Definiera "bra nog". Jag skulle inte hålla med om att ett moderkort och dess inbyggda ljudkort är bra. Därför har jag ett externt ljudkort som undviker störningar från resten av komponenterna i min PC. Samtidigt kan ljudkortet driva mina Sennheiser HD650 i en volym som hörs och som levererar riktigt bra ljudkvalitet ihop.

Som referens äger jag 5 st. ljudkort i varierande kvalitet och hör tydlig skillnad mellan dem. Det gör även mina vänner när vi haft blindtester. Men alla är vi olika, vissa bryr sig inte om ljud.

Kolla klippet i länken jag postade där istället för att fråga mig, du får svar på dina frågor där.

Som musiker gällande både elektronisk musik och rock så kan jag säga att jag bryr mig otroligt mycket om ljud och de inbyggda ljudkretsarna på nyare moderkort (sedan 5-7 år tillbaka) är fullt kompetenta för spel, de är ljudmässigt fullt kompetenta för musikskapande med, men där kommer ett annat problem in istället som kräver ett extern ljudkort.

Skrivet av Kilrah:

Jag kör ett SBZ och det hörs skillnad mot det inbygga, det gör det. Men du kanske menar att ett inbyggt ljudkort från 2012 är gammalt?

Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg, men läs ovan.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rajat:

Du behöver inte något ljudkort alls för att gaming eller för att lyssna på musik, det inbyggda på moderkortet är bra nog för det. Denna diskussion avhandlades ganska nyligen och då postades även detta med en förklaring till varför, kolla på den och spara dina pengar.

Gaming Audio Myths: Avoid The BS & Save Your Audio Life

Såvida du inte skapar musik så behöver du inget externt ljudkort.

Beror helt på vad man har för ljudfiler och vad man vill uppnå.
Jag skaffade ett externt ljudkort för att undvika allt brus jag fick av det interna.

Det ena ledde till det andra och nu kostar mitt ljudkort, hörlursförstärkare och hörlurar närmare 6000kr. Behövs? Nej. Tycker jag det var värt det och märker jag skillnad? Jupp.

Hade jag rekommenderat någon annan att lägga lika mycket pengar? Absolut inte. Man måste även ha lite öra för ljud, många lyssnar ändå bara på sönderdrönande bas-tung musik.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Eller är det bättre och köpa en D/A-omvandlare och koppla innan head-ampen? Borde ju gå på samma pris som ett ljudkort i alla fall tycker man.

Kör du digitalt ut från ditt nuvarande inbyggda eliminerar du i princip all interferens från datorn, så det kan vara ett bättre alternativ om du inte behöver någon särskild funktionalitet som ditt nuvarande ljudkort inte har.

Skrivet av Rajat:

Kolla klippet i länken jag postade där istället för att fråga mig, du får svar på dina frågor där.

Du menar videon där den person som utges för att vara kunnig inom området avfärdar skärmning av elektronik på basis av att det är hål i skärmen och de elektromagnetiska vågorna därmed "slinker emellan"? Tyvärr, de kunde ha gjort en seriös genomgång av skillnaderna mellan ljudkort och vad som faktiskt är blaj och vad som är relevant. Istället spenderar de 20 minuter med att på makalöst dåligt och felaktigt sätt förklara vad som kunde sagts på 30 sekunder.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Kör du digitalt ut från ditt nuvarande inbyggda eliminerar du i princip all interferens från datorn, så det kan vara ett bättre alternativ om du inte behöver någon särskild funktionalitet som ditt nuvarande ljudkort inte har.

Du menar videon där den person som utges för att vara kunnig inom området avfärdar skärmning av elektronik på basis av att det är hål i skärmen och de elektromagnetiska vågorna därmed "slinker emellan"? Tyvärr, de kunde ha gjort en seriös genomgång av skillnaderna mellan ljudkort och vad som faktiskt är blaj och vad som är relevant. Istället spenderar de 20 minuter med att på makalöst dåligt och felaktigt sätt förklara vad som kunde sagts på 30 sekunder.

Då tar vi ett citat från en annan sida då:

"A difference in audio quality can be hard to notice in games. There are two reasons for this. First, games often focus on visuals rather than sound, which means players usually can’t concentrate on the audio. Second, games don’t always have high-quality source audio, which makes better hardware pointless."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Lyssna inte på Rajat.
Det är enorm skillnad på ljudupplevelsen med ett Z/Zx/ZxR och ett realtek. Framför allt i spel.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Lyssna inte på Rajat.
Det är enorm skillnad på ljudupplevelsen med ett Z/Zx/ZxR och ett realtek. Framför allt i spel.

Framförallt i spel? På vilket sätt. Snarare är det EQ skillnad, där exempelvis Creative har lekt med sitt Crystalizer och annat för att försöka göra ljudet mer intressant. Utöver högre volym och lägre brus så är det ingen större skillnad mot ett onboard ljudkort. Det var skillnad när vi hade EAX och man körde med hårdvaru mixing men nu när allt sker via programvara så är det enda som ljudkortet kan på riktigt ändra ljudupplevelsen enligt ovan.

Det är skillnad mellan olika D/A omvandlare men även den billigaste är kompetent nog att man måste verkligen lyssna gång på gång för att höra någon skillnad om det finns någon dock även där är jag skeptisk till hur mycket man verkligen hör skilland på mellan olika omvandlare då man inte kan riktigt tro på reviews från ljudfanatikers.

Vill du driva tyngre hörlurar så kör med Asus Xonar serien som kommer med en hörlursförstärkare, om du nu inte vill köra helt externt vilket kommer ifrån störningar från komponenterna i datorn. Creative bokjottar jag själv pga deras svininga beteende under Audigy2 / X-FI tiden så kan inte rekommendera något kort från dom.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du behöver inte något ljudkort alls för att gaming eller för att lyssna på musik, det inbyggda på moderkortet är bra nog för det. Denna diskussion avhandlades ganska nyligen och då postades även detta med en förklaring till varför, kolla på den och spara dina pengar.

Gaming Audio Myths: Avoid The BS & Save Your Audio Life

Såvida du inte skapar musik så behöver du inget externt ljudkort.

Jag hoppas du skojar med det du säger här?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har ett Asus xonar d2 och börjar kolla runt vad jag stoppa i min nya monster dator jag ska bygga nästa å nära nya nvidia korten kommer.

Så ett kort runt 2000 kr letar jag efter, det ska vara bättre än xonar d2, jag lyssnar massa på musik och spelar mycket, så vad kan ni rekommendera eller kommer det några ny -ljud-kort nästa år har ingen koll alls, tack på förhand.

Ett bra ljudkort är nyckeln till ett BRA ljud för musik. Men dina lurar är mkt viktiga med!!! Om vi snackar HIFI-stuffs

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Framförallt i spel? På vilket sätt. Snarare är det EQ skillnad, där exempelvis Creative har lekt med sitt Crystalizer och annat för att försöka göra ljudet mer intressant. Utöver högre volym och lägre brus så är det ingen större skillnad mot ett onboard ljudkort. Det var skillnad när vi hade EAX och man körde med hårdvaru mixing men nu när allt sker via programvara så är det enda som ljudkortet kan på riktigt ändra ljudupplevelsen enligt ovan.

Märks att du inte ens varit i närheten av ett kort från Z-serien.
Crystalizern är inte det som gör mest för ljudupplevelsen när man spelar. Det är SBX Pro Surround-effekten som lyfter spelljudet enormt...utan att överdriva.
Vanligtvis gillar jag inte liknande effekter, men det blir som natt och dag när man kör med den påslagen, framför allt när man kör med 5.1-högtalare, men även med hörlurar.

Kan tillägga att jag aldrig ens använder Crystalizer.

Skrivet av Commander:

Vill du driva tyngre hörlurar så kör med Asus Xonar serien som kommer med en hörlursförstärkare, om du nu inte vill köra helt externt vilket kommer ifrån störningar från komponenterna i datorn.

Det är ingen faktor att ta hänsyn till, då hela Z-serien också har hörlursförstärkare som klarar tungdrivna lurar, ZxR snäppet vassare än Z och Zx.

Har kört både ett Xonar STX II och numera ett ZxR. För musik är STX II ett bättre val, men för spel skulle jag ta ZxR utan tvekan. Faktum är att jag hellre till och med skulle köra med ett Z än ett STX II för just spel.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Ja jag märker enorm skillnad med Surround-effekten eller vad man ska kalla det, med d2 kan jag höra exakt var en sniper skjuter ifrån, det kan man inte med ett realtek.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

I och med att författaren av den videon inte begriper vad en Faraday Cage är, vet vi att författaren inte begriper vad de snackar om.

*BORT* - Mod

Permalänk
Medlem

Det är som natt och dag mellan det inbyggda och extern D/A + amp.
O2 är en riktigt bra instegs dac/amp-combo som kostar runt 2500:- inkl frakt.

Finns att köpa via ett antal olika hemsidor (finns även som DYI-kit om du föredrar detta).
http://epiphany-acoustics.co.uk/products-page/dacs/ehp-o2di-d...
https://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo-revb/
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo
https://www.mayflowerelectronics.com/shop/digital-to-analog-c...

Lagt till tips på DAC/AMP-kombination
Visa signatur

: )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Du behöver inte något ljudkort alls för att gaming eller för att lyssna på musik, det inbyggda på moderkortet är bra nog för det. Denna diskussion avhandlades ganska nyligen och då postades även detta med en förklaring till varför, kolla på den och spara dina pengar.

Gaming Audio Myths: Avoid The BS & Save Your Audio Life

Såvida du inte skapar musik så behöver du inget externt ljudkort.

Beror såklart också på vilket moderkort man har. Har du köpt något i ROG-serien så är det ett betydligt bättre ljudchip, mer lämpat för spel jämfört med vanliga enklare moderkort med någon Realtek-krets t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Angus_Flair:

Beror såklart också på vilket moderkort man har. Har du köpt något i ROG-serien så är det ett betydligt bättre ljudchip, mer lämpat för spel jämfört med vanliga enklare moderkort med någon Realtek-krets t.ex.

Realtek har blivit väldigt mycket bättre de senaste åren, så du ska inte underskatta dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Realtek har blivit väldigt mycket bättre de senaste åren, så du ska inte underskatta dem.

Med tanke på att "SupremeFX" är baserade på Realtek så är det ju inte så konstigt.

Såg jag missade skriva att den största skillnaden ligger i mjukvaran.

Permalänk
Medlem

"Några killar med fjunigt skägg på youtube sa..."

Fast allvarligt. Realtek har blivit jättebra senaste åren. Sjukt bra drivrutiner och rent ljud.

Behöver man effekter (3d positionering osv) och inbyggt förstärkare till sina lurar kan ett ljudkort vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja jag märker enorm skillnad med Surround-effekten eller vad man ska kalla det, med d2 kan jag höra exakt var en sniper skjuter ifrån, det kan man inte med ett realtek.

Då måste du vara riktigt dålig, no offence. Jag hör exakt vilket vapen som används, vilket avstånd dom skjuter på och varifrån dom skjuter är absolut enklast att höra. Likdant som man hör om någon kommer från short eller ct när man står exempelvis på short på d2.

Detta hörde jag dock inte lika klart med mina gamla lurar. Men ljudkortet är fortfarande detsamma som sitter i. (Det inbyggda i moderkortet).

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@Rajat:
Skillnaden är ju att de bästa hörlurarna har hög resistans, om du sitter med det vanliga ljudkortet så kommer du inte kunna få någon volym alls. Mina Sennheiser hd 600 låter skit på mitt vanliga, stort lyft när man väl får in en hörlursförstärkare. Det är där det gör skillnad.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paontuus:

@Rajat:
Skillnaden är ju att de bästa hörlurarna har hög resistans, om du sitter med det vanliga ljudkortet så kommer du inte kunna få någon volym alls. Mina Sennheiser hd 600 låter skit på mitt vanliga, stort lyft när man väl får in en hörlursförstärkare. Det är där det gör skillnad.

Att man ens väljer att sitta med hörlurar när man spelar övergår mitt förstånd...men det är jag det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Det är en jätteskillnad på de inbyggda lösningarna, t.o.m Realteks highend 1150 låter som en burk skit i jämnförelse mot exempelvis Xonar Essence STX II, hör man ingen skillnad där sitter man antingen på ett par högtalare från Clas Ohlsson eller så kanske man borde rensa öronen.

Ett par bra hörlurar är ju verkligen att rekommendera.

Om din budget är på 2000 så skulle jag vänta tills Asus Strix RAID DLX finns i butikerna, väldigt mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att man ens väljer att sitta med hörlurar när man spelar övergår mitt förstånd...men det är jag det.

Sitter du hellre med högtalare när du spelar? Kanske inte alla som bor på ett bra sätt så man kan ha igång musik/spel i högtalare länge. Och även om jag kan göra det där jag bor nu så sitter jag hellre med hörlurarna. Men det är jag det.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghollghost:

Sitter du hellre med högtalare när du spelar? Kanske inte alla som bor på ett bra sätt så man kan ha igång musik/spel i högtalare länge. Och även om jag kan göra det där jag bor nu så sitter jag hellre med hörlurarna. Men det är jag det.

Jag kräver inte så högt ljud de gånger jag spelar, det är sånt man lär sig när man har 2 barn, hörlurar är inte ens ett alternativ. Jag spelar inte så mycket heller för den delen, jag skapar mest musik och då vill jag absolut inte ha hörlurar, det ska vara rakt ut i högtalarna förutom när jag gör gitarrpålägg, då krävs hörlurar men dessa gör jag inte hemma.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.