"No signal detected" - hur fixar jag detta?

Permalänk

"No signal detected" - hur fixar jag detta?

Hej!

Har precis byggt ihop min nya dator och skulle testa den till min 144hz skärm men det står "no signal detected".
Datorns chassi och moderkort är fractal design define s och asus z97-a. grafikkort är r9 fury tri-x.
Tänkte använda DVI sladden men det fungerar inte.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Kollat i UEFI att det inte är processorn integrerade grafik som används? Och skulle dumpa DVI-kabeln till förmån för DisplayPort. Kortet stöder inte DVI-DL och även om du hittar en adapter som passar klarar den då inte mer än 1 920 × 1 200 pixlar och/eller frekvenser över 60 Hz.

Källa: http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

samt: http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Edit:

Såg nu att BenQ XL2411Z (du har den i din sign. så utgår från att det är skärmen du syftar på) inte har DisplayPort, utan bara VGA, DVI-DL och HDMI, och vad jag kan utläsa ur artikeln (http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...) får du samma begränsningar med en adapter mellan DVI och HDMI. Så vad jag förstår kommer du dessvärre aldrig att kunna utnyttja den skärmen fullt ut med ditt R9 Fury.

Permalänk

Va? Har R9 Fury inte stöd för DVI-DL? Vafan...
testade nu en HDMI sladd istället, nu står det bara "no cable connected". Skärmen ska ha HDMI-stöd.

Permalänk

Får returnera skärmen då grafikkortet är köpt hos inet och tydligen gäller inte ångerrätt vid uppbruten förpackning. Tur att man köpte skärmen på webhallen där ångerrätten gäller ändå.
Ska nog köpa en ASUS VG248QE istället, den har ju Displayport och är inte så mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Branschen har kommit överens om att slopa den nu väldigt åldersstigna DVI-standarden till förmån för nyare doningar. Och i vilket fall borde du kunna få bild via antingen hdmi eller adapter till DVI - men med begränsad upplösning/uppdateringsfrekvens. Provade du att koppla skärmen till moderkortets bildutgång för att utesluta det felet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fan alltså. Kan inte göra annat än att sälja den till min brorsas polare. Förlorar några hundringar på detta. Lite larvigt att DP>DVI adaptern inte kan göra 144hz. Nåja, kan inte klaga. Jag borde själv ha kollat upp detta innan jag köpte skärmen. Det sorgliga är att jag hade tänkt köpa ASUS VG248QE skärmen med DisplayPort men i sista sekund valde jag BenQ för att jag inte tyckte DisplayPort stöd var värt 200kr.

En fråga till, är det någon skillnad på DisplayPort färgen och DVI färgen? Testar just nu DP>DVI adaptern och färgerna är skit. Skärmen har jag ställt in bra färger på sen innan, det verkar vara AMD's mjukvara som är skit. Någon med AMD-kort som har några bra färginställningar?

Permalänk
Medlem

Inte så lätt att ha koll på allt sånt här. DVI verkar vara en djungel och själv hade jag ingen aning innan jag läste artikelserien jag länkade. Och vad gäller färgerna skulle jag avvakta tills du har en skärm inkopplad med DisplayPort då det mycket väl kan vara adaptern som spökar till färgerna.

Permalänk

Det jag saknar är den ljusa färgen som jag fick från Nvidia's digital vibrance funktion. Otroligt jobbigt att köra CS:GO när allting ser så grått och tråkigt ut.

Permalänk
Medlem

@balditron:

Tja! Jag sitter i en sits då jag inte får någon signal när jag bootar med samma kort som du. Har en ganska gammal skärm och körde in DVI-sladden från datorn in till adaptern>grafikkortsuttaget. Ska det normalt sätt funka?

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt. har du kollat att det inte är ev. integrerad grafik i processorn som används? Och det kan vara så att du behöver en aktiv adapter för att få det att funka.