Hur välja klokast mellan Asus Zenbook-modeller för spel < 12000?

Permalänk

Hur välja klokast mellan Asus Zenbook-modeller för spel < 12000?

Hej

Vore hyggligt om jag kunde få hjälp att värdera några av skillnaderna mellan Asus Zenbook-modellerna UX303LN-R4140H (2014), UX303LN-R4140G (2014), UX303LB-R4016H (2015) och UX303LB-R4016P (2015).

Specifikationerna uppställda bredvid varandra på Prisjakt.

Det är min 18-årige son som ska använda datorn till bl a Photoshop, ljudredigeringsprogram och många spel. Jag valde ut de fyra modellerna dels för att de är Asus-datorer, dels för att de har dedikerad grafik.

1 Fjolårsmodellerna har GeForce GT 840M. Årets har 940M. Väsentligt?

2 Hur viktigt kan det vara att ha Windows 8.1 Pro som medföljer den dyraste modellen? De andra har "bara" 8.1.

3 En av fjolårsmodellerna har pekskärm. För/nackdelar?

4 De två fjolårsmodellerna har bakgrundsbelyst tangentbord. Hur värderar ni det i förhållande till att köpa någon av årets modeller som saknar belysning?

5 Något som faktiskt INTE skiljer sig mellan dem är SSD-storleken 128 GB och ingen snurrdisk. Räcker det? Löser ni det med extern lagring?

6 Skulle ni välja något helt annat för max 12000?

Tack
Nils Östergren

fel i länken, otydlig rubrik
Permalänk
Medlem

Skall man välja klokt så väljer man en annan tillverkare.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Skall man välja klokt så väljer man en annan tillverkare.
/Lifooz

Aj då. Det är fem år sedan jag köpte laptop. Då stod Asus högt i kurs och få gav två års garanti som Asus gör. Dessutom var det ett bra val då som håller än. Vad är nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Hej

Vore hyggligt om jag kunde få hjälp att värdera några av skillnaderna mellan Asus Zenbook-modellerna UX303LN-R4140H (2014), UX303LN-R4140G (2014), UX303LB-R4016H (2015) och UX303LB-R4016P (2015).

Specifikationerna uppställda bredvid varandra på Prisjakt.

Det är min 18-årige son som ska använda datorn till bl a Photoshop, ljudredigeringsprogram och många spel. Jag valde ut de fyra modellerna dels för att de är Asus-datorer, dels för att de har dedikerad grafik.

1 Fjolårsmodellerna har GeForce GT 840M. Årets har 940M. Väsentligt?

2 Hur viktigt kan det vara att ha Windows 8.1 Pro som medföljer den dyraste modellen? De andra har "bara" 8.1.

3 En av fjolårsmodellerna har pekskärm. För/nackdelar?

4 De två fjolårsmodellerna har bakgrundsbelyst tangentbord. Hur värderar ni det i förhållande till att köpa någon av årets modeller som saknar belysning?

5 Något som faktiskt INTE skiljer sig mellan dem är SSD-storleken 128 GB och ingen snurrdisk. Räcker det? Löser ni det med extern lagring?

6 Skulle ni välja något helt annat för max 12000?

Tack
Nils Östergren

840M och 940M är samma krets, men 940M har en lite högre frekvens.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

840M och 940M är samma krets, men 940M har en lite högre frekvens.

Tack! Skulle du värdera det högre än pekskärm och bakgrundsbelyst tangentbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Tack! Skulle du värdera det högre än pekskärm och bakgrundsbelyst tangentbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig haft pekskärm eller bakgrundsbelyst tangentbord så jag hade ju tagit 940M, men du kanske prioriterar annorlunda.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Hm, nu ser jag här att modellerna har gångjärnsproblem. http://www.ultrabookreview.com/7600-asus-zenbook-ux303lb/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt tips är lite att kika på vad för sorts hårdvara man behöver för att köra programmen han ska köra, jag kan inte laptophårdvara speciellt bra. Gå sen in på Prisjakt och sortera på hårdvaran först. Jag gillar Asus men jag tycker det är fel att snöa in helt på ett visst märke från början, finns mycket bra där ute.

Därefter kolla på andra saker som han kan vilja ha, prata med honom om det. T.ex. när det gäller bakgrundsbelyst tangentbord satt jag faktiskt och tittade på bärbara idag som har det. Jag har det på min stationära dator och det är inte förrän jag sitter på den bärbara typ vid den här tiden på dygnet som jag inser hur mycket jag saknar det. Definitivt något jag skulle vilja ha om jag byter bärbar i framtiden.

Pekskärm har jag aldrig haft på en laptop men jag hade inte velat ha det heller. Förstår inte poängen, känns bara som att man kladdar ner skärmen med massa skit och musen funkar väl precis lika bra? Jag hade skippat det.

Det här är dock bara mina åsikter om just dessa två finesser, prata med din son och se vad han känner är viktigt.

Rent spontant känns det som att hade ni behövt Windows Pro så hade ni vetat om det. Annars tror jag inte ni kommer sakna något med "vanliga" Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Aj då. Det är fem år sedan jag köpte laptop. Då stod Asus högt i kurs och få gav två års garanti som Asus gör. Dessutom var det ett bra val då som håller än. Vad är nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som du säger så har Asus varit bra grejor, men dom senaste 3 åren så har dom inte riktigt givit produkterna den kvalité dom förtjänar.
Jag tycker att det är synd, då dom absolut ligger i toppsegmentet när det gäller finesser, om man kollar på desktop sidan.
Men kvalitén har dalat, och både bärbara datorer och delar till stationära går sönder, innan dom borde göra det.
Jag har dom senaste 3 åren haft väldigt mycket från Asus, men nu har jag blivit tvungen att hoppa över till MSI istället, vilka till skillnad från dom förstnämnda ser till att saker och ting håller som dom skall.
Vissa hyllar Asus och andra håller med mig, personligen kan jag inte rekommendera Asus i dagsläget.
Dom bör verkligen återvända till det dom var. Sen är Asus husgudar här på Sweclockers, varför jag och mina jämlikar ofta får mothugg.
Men ibland får man ta sanningen för vad den är, Asus är inte vad dom har varit.
Ett exempel var ju när dom tog kylaren från GTX-780, och satte på R9 290, bara 4 av kylarens 6 ledningsrör satt på GPUn.
Detta medförde högre temperaturer, vilket i sin tur sliter fortare på kortet överlag.

Deras HD 6990 tänker jag inte ens ta upp, en mardröm från början till slut.
Så kort och gott sagt, kolla gärna på alternativ till Asus, vi får väl hoppas att dom lär sig och kommer åter.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Mitt tips är lite att kika på vad för sorts hårdvara man behöver för att köra programmen han ska köra, jag kan inte laptophårdvara speciellt bra. Gå sen in på Prisjakt och sortera på hårdvaran först. Jag gillar Asus men jag tycker det är fel att snöa in helt på ett visst märke från början, finns mycket bra där ute.

Därefter kolla på andra saker som han kan vilja ha, prata med honom om det. T.ex. när det gäller bakgrundsbelyst tangentbord satt jag faktiskt och tittade på bärbara idag som har det. Jag har det på min stationära dator och det är inte förrän jag sitter på den bärbara typ vid den här tiden på dygnet som jag inser hur mycket jag saknar det. Definitivt något jag skulle vilja ha om jag byter bärbar i framtiden.

Pekskärm har jag aldrig haft på en laptop men jag hade inte velat ha det heller. Förstår inte poängen, känns bara som att man kladdar ner skärmen med massa skit och musen funkar väl precis lika bra? Jag hade skippat det.

Det här är dock bara mina åsikter om just dessa två finesser, prata med din son och se vad han känner är viktigt.

Rent spontant känns det som att hade ni behövt Windows Pro så hade ni vetat om det. Annars tror jag inte ni kommer sakna något med "vanliga" Windows 8.1.

Klokt. Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Precis som du säger så har Asus varit bra grejor, men dom senaste 3 åren så har dom inte riktigt givit produkterna den kvalité dom förtjänar.
Jag tycker att det är synd, då dom absolut ligger i toppsegmentet när det gäller finesser, om man kollar på desktop sidan.
Men kvalitén har dalat, och både bärbara datorer och delar till stationära går sönder, innan dom borde göra det.
Jag har dom senaste 3 åren haft väldigt mycket från Asus, men nu har jag blivit tvungen att hoppa över till MSI istället, vilka till skillnad från dom förstnämnda ser till att saker och ting håller som dom skall.
Vissa hyllar Asus och andra håller med mig, personligen kan jag inte rekommendera Asus i dagsläget.
Dom bör verkligen återvända till det dom var. Sen är Asus husgudar här på Sweclockers, varför jag och mina jämlikar ofta får mothugg.
Men ibland får man ta sanningen för vad den är, Asus är inte vad dom har varit.
Ett exempel var ju när dom tog kylaren från GTX-780, och satte på R9 290, bara 4 av kylarens 6 ledningsrör satt på GPUn.
Detta medförde högre temperaturer, vilket i sin tur sliter fortare på kortet överlag.

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/01/ACC_5047_DxO.jpg

Deras HD 6990 tänker jag inte ens ta upp, en mardröm från början till slut.
Så kort och gott sagt, kolla gärna på alternativ till Asus, vi får väl hoppas att dom lär sig och kommer åter.

/Lifooz

Tack, ska titta på MSI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Tack, ska titta på MSI.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör du rätt i, jag hoppas att du blir nöjd.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Ändrar Microsofts Surface Book allt?

Hej igen

"Dubbelt så snabb som Apples Macbook Pro" skriver PC FÖR ALLA.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.638908/test-surface-book

Jag kan inte bedöma om Microsofts Surface Book klarar allt som de ASUS-datorer jag radade upp i min första fråga. Det som gör mig nyfiken är att jag är väldigt angelägen om att gåvan till min 18-åring inte bara klarar dagens prestandakrävande spel utan att datorn också är "framtidssäkrad". Han kommer sannolikt inte att ha råd att köpa ny dator de närmaste fem åren.

Permalänk
Medlem

@NilsOstergren: Lanseras en hel hög med nya Ultrabooks denna och nästa vecka. Hade avvaktat för att se om det är något intressant eventuellt att priserna på de gamla sjunker mer. Om han är studerande så finns det en del studentrabatter också.

http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/05/mark-yo...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Skrivet av All3z:

@NilsOstergren: Lanseras en hel hög med nya Ultrabooks denna och nästa vecka. Hade avvaktat för att se om det är något intressant eventuellt att priserna på de gamla sjunker mer. Om han är studerande så finns det en del studentrabatter också.

http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/05/mark-yo...

Tack, mycket bra tips. Vad som oroar mig är att förr har grafikkorten ibland avgjort vilka spel han kan köpa. Risk för inlåsning med Microsofts grejer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Tack, mycket bra tips. Vad som oroar mig är att förr har grafikkorten ibland avgjort vilka spel han kan köpa. Risk för inlåsning med Microsofts grejer?

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, juste det skulle liras en del spel också.

Då är Ultrabooks inte att rekommendera då de oftast inte har dedikerat grafikkort. Är tyvärr inte så insatt i bärbär gaming så det får någon annan svara på. Dock brukar inte GTX 960m vara alls samma prestanda som GTX 960 som man köper till en stationär vilket är värt att tänka på.

Dock gäller tipset om studentrabatter fortfarande.

Vet inte om det är ett alternativ alls men för tyngre spel och redigering så får du mycket mer för pengarna med stationärt, plus bra förmåga att uppgradera. Själv byggde jag en stationär dator 2013 inför Battlefield 4 för ca 15000 som fortfarande drar runt det mesta på väldigt bra inställningar. Har endast lagt till 8gb mer RAM för 16 totalt och bytt en defekt HDD. Detta ska kompletteras med en Ultrabook för studier så fort de nya släpps.

Förstår att detta förmodligen inte är ett alternativ som det ser ut nu pga ekonomiska skäl, men ett hett tips inför framtiden.

Lycka till!

Edit; läste några av dina andra svar i tråden.

"utan att datorn också är "framtidssäkrad"..." Framtidsäkrad finns inget som heter när man pratar datorer som ska hålla hög prestanda. 5 år kan du nog glömma ganska fort. 2-3 år på hyffsade inställningar med en vass gaming-laptop men skulle inte satsa på mer.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Ah, juste det skulle liras en del spel också.

Då är Ultrabooks inte att rekommendera då de oftast inte har dedikerat grafikkort. Är tyvärr inte så insatt i bärbär gaming så det får någon annan svara på. Dock brukar inte GTX 960m vara alls samma prestanda som GTX 960 som man köper till en stationär vilket är värt att tänka på.

Dock gäller tipset om studentrabatter fortfarande.

Vet inte om det är ett alternativ alls men för tyngre spel och redigering så får du mycket mer för pengarna med stationärt, plus bra förmåga att uppgradera. Själv byggde jag en stationär dator 2013 inför Battlefield 4 för ca 15000 som fortfarande drar runt det mesta på väldigt bra inställningar. Har endast lagt till 8gb mer RAM för 16 totalt och bytt en defekt HDD. Detta ska kompletteras med en Ultrabook för studier så fort de nya släpps.

Förstår att detta förmodligen inte är ett alternativ som det ser ut nu pga ekonomiska skäl, men ett hett tips inför framtiden.

Lycka till!

En bärbar dator med dedikerad grafik är per definition inte en ultrabook, således är ingen av asus zenbook-modellerna ultrabooks.

Permalänk
Skrivet av All3z:

Ah, juste det skulle liras en del spel också.

Då är Ultrabooks inte att rekommendera då de oftast inte har dedikerat grafikkort. Är tyvärr inte så insatt i bärbär gaming så det får någon annan svara på. Dock brukar inte GTX 960m vara alls samma prestanda som GTX 960 som man köper till en stationär vilket är värt att tänka på.

I texten jag länkade till står det
"Processorn är från Intels senaste Skylake-serie, det sitter en Core i5 i standardmodellen och Core i7 i värstingen. Vissa modeller har även en extra grafikkrets från Nvidia, även om vi inte vet exakt vilken det blir."

Och här
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.638950/microsoft-surface-boo...
skriver de
"Microsoft kallar den ”G8” och den har 1 gigabyte eget videominne. Det är inte mycket nu för tiden, men jämfört med delat minne i integrerade kretsar som Intel HD Graphics kan det göra enorm skillnad."

Kan denna "skillnad" placera datorn på samma nivå som Asus-datorerna?

Stationärt har vi redan tillräcklig med fart

Citat:

"utan att datorn också är "framtidssäkrad"..." Framtidsäkrad finns inget som heter när man pratar datorer som ska hålla hög prestanda. 5 år kan du nog glömma...

Njae, hans äldre syster är inne på femte året med en bärbar Asus med en i5-processor och NVIDIA GeForce 310M 1GB. Har inte hört att något är ospelbart för henne.

Ja ja, jag får nog avvakta och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@NilsOstergren
Surface Book verkar inte komma till Sverige, i alla fall inte officiellt.
http://feber.se/pc/art/336136/microsoft_har_inga_planer_att_/
Sen att den ska vara dubbel så snabb som en macbook pro beror på att MS jämför med macbook pro modellen från 2012, som apple inte slutat sälja än. Så den är inte nödvändigtvis så snabb, även om den kanske är snabbare än asus laptopsen.

Permalänk
Medlem

Finns den här också,
http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-fran...

Samma som de andra, men större SSD(256GB) och bättre skärm(1800x3200 istället för HD), men den är dyrare om du inte köper från elgreen, tydligen är den:
"De är datorer som har konstaterats felaktiga vid leverans och har reparerats av tillverkarna, de är i skick som nya och är max använda någon dag."

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

@NilsOstergren
Surface Book verkar inte komma till Sverige, i alla fall inte officiellt.
http://feber.se/pc/art/336136/microsoft_har_inga_planer_att_/
Sen att den ska vara dubbel så snabb som en macbook pro beror på att MS jämför med macbook pro modellen från 2012, som apple inte slutat sälja än. Så den är inte nödvändigtvis så snabb, även om den kanske är snabbare än asus laptopsen.

Ha ha, förenklade ju saken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Finns den här också,
http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-fran...

Samma som de andra, men större SSD(256GB) och bättre skärm(1800x3200 istället för HD), men den är dyrare om du inte köper från elgreen, tydligen är den:
"De är datorer som har konstaterats felaktiga vid leverans och har reparerats av tillverkarna, de är i skick som nya och är max använda någon dag."

Tack! Mycket intressant. Två års garanti är ju bra med de nya men med det priset har man ju råd att låta reparera om olyckan är framme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Finns den här också,
http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-fran...

Samma som de andra, men större SSD(256GB) och bättre skärm(1800x3200 istället för HD), men den är dyrare om du inte köper från elgreen, tydligen är den:
"De är datorer som har konstaterats felaktiga vid leverans och har reparerats av tillverkarna, de är i skick som nya och är max använda någon dag."

Aj, bättre skärm kan nog ifrågasättas enligt
http://www.ultrabookreview.com/4274-asus-zenbook-ux303ln-revi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Tack! Mycket intressant. Två års garanti är ju bra med de nya men med det priset har man ju råd att låta reparera om olyckan är framme.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du är lite optimistisk med hur mycket det kostar att reparera laptops, standard är väll: komponent x är trasig, vi behöver byta hela moderkortet, vilket kan kosta runt 70% av nypris.

Men det är möjligt att Asus 2års tillverkargaranti även inkluderar den datorn, 6 månader är det man får av elgreen. Sen har man alltid vanliga lagstadgade reklamationrätten som gäller i 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Aj, bättre skärm kan nog ifrågasättas enligt
http://www.ultrabookreview.com/4274-asus-zenbook-ux303ln-revi...

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, orkade inte läsa recensioner antog att samma variant av datorn med bättre spec på skärmen skulle vara bättre, sorry. Men de säger att skärmen är bra, men att färgerna är fel kalibrerade och att det eventuellt skulle fixas, värt att kolla om det har hänt.

Men sen är vanlig HD upplösning egentligen tillräckligt på en 13" skärm, så det kanske är lite onödigt med 1800p

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Ok, orkade inte läsa recensioner antog att samma variant av datorn med bättre spec på skärmen skulle vara bättre, sorry.

Verkligen ingenting att be om ursäkt för. All input är guld värd i en sådan här affär. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Verkligen ingenting att be om ursäkt för. All input är guld värd i en sådan här affär. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart, men sen är det dumt att ge råd baserat som inte stämmer.
Men enligt det här testet som så verkar den ha acceptabla färger:
http://laptopmedia.com/review/asus-zenbook-ux303ln-review-a-h...

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Såklart, men sen är det dumt att ge råd baserat som inte stämmer.
Men enligt det här testet som så verkar den ha acceptabla färger:
http://laptopmedia.com/review/asus-zenbook-ux303ln-review-a-h...

Ja, jag ser det men det känns nog ändå som overkill. Och med tanke på de gångjärnsproblem med modellen som jag läst om på flera ställen så blir det kanske bäst med en ny dator med två-årig fabriksgaranti. Synd bara på den större SSDn. 128 känns magert.

Permalänk

Varför bara 128 GB SSD?

Kollar på några av sonens spel. Det hårddiskutrymme 4-5 av de kräver lämnar nästan ingen plats kvar på en 128GB SSD. Det är knappt att 256 skulle räcka särskilt långt. Så handlar man dyrt från butik som bygger in större disk eller går det lika bra att köra spel från en extern?

Skickades från m.sweclockers.com

typo
Permalänk
Medlem

Datorn som jag postade en recension för ovan verkar man kunna installera en större disk i själv, man verkar till och med kunna lägga till en disk utan behöva ta bort den gamla, men risken är att garantin inte täcker att man öppnar datorn... vet inte om samma sak gäller för de andra datorerna.