Streaming trådlöst från dator till TV i annat rum.

Permalänk

Streaming trådlöst från dator till TV i annat rum.

Hej! Jag undrar om man kan använda någonting för att streama innehållet på sin dator (som man har på sitt rum) till t.ex tvn ute i vardagrummet. Så man undviker alla sladdar. Finns det bara apple tv samt chromecast som alternativ. Men då måste programmet stödja det.... Vill lixom kunna streama film utan sladdar och skit....

§3.1
Permalänk
Inaktiv

Finns bra "program" till chromecast för att streama lokala filer från datorn! Annars en raspberry pi?

//Peter

Permalänk
Medlem

Airparrot + Apple TV?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Hedersmedlem

Trådens titel ändrad.

Citat:

§3.1
Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Fungerar det airparrot tillsammans med chromecast? @Casper:

Permalänk

Jag är inte den mest tekniska här i världen så vad är det för något hehe. Såg den på kjell &co. men sas mig inget :/

Skrivet av Peter Avokado:

Finns bra "program" till chromecast för att streama lokala filer från datorn! Annars en raspberry pi?

//Peter

Permalänk
Medlem

Som sagt var; Chromecast 2 för 310 kr på Elgiganten (inkl 3 mån Viaplay) och appen Localcast, så kan du streama lokala filer (tex .mkv + .srt).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Okej ja. Men jag är ingen direkt som laddar ner så mycket utan vill mer ha spegelfunktionen som hdmi erbjuder fast trådlöst då om du förstår vad jag menar. Så om jag går in på dreamfilm så ska jag kunna styra det från datorn och sen bara koppla upp den på tvn.

Skrivet av MatteN:

Som sagt var; Chromecast 2 för 310 kr på Elgiganten (inkl 3 mån Viaplay) och appen Localcast, så kan du streama lokala filer (tex .mkv + .srt).

Permalänk

En sak slog mig också. För att apple tv/chromecast ska fungera måste min dator vara ansluten via wifi då för att de ska hitta varandra eller går det bra om min dator är bunden med kabel?

Skrivet av Casper:

Airparrot + Apple TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameless1:

En sak slog mig också. För att apple tv/chromecast ska fungera måste min dator vara ansluten via wifi då för att de ska hitta varandra eller går det bra om min dator är bunden med kabel?

Det går bra att ha datorn ansluten via kabel och Chromecasten via Wifi, kopplat till samma router.

Det går även bra att spegla datorns skärm till Chromecasten. Jag kan inte svara på om det går i 1080 dock, var länge sedan jag provade och jag har dessutom en Chromecast 1.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Det går bra att ha datorn ansluten via kabel och Chromecasten via Wifi, kopplat till samma router.

Det går även bra att spegla datorns skärm till Chromecasten. Jag kan inte svara på om det går i 1080 dock, var länge sedan jag provade och jag har dessutom en Chromecast 1.

/hulle.

Nu har jag köpt den men när jag ska installera så kommer det upp att wifi är inte aktiverat på datorn och därför kan jag inte ansluta. Då går det alltså inte med datorn? Dock fungerade direkt med telefonen. Tror inte ens jag kan ha wifi på min stationära dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameless1:

Nu har jag köpt den men när jag ska installera så kommer det upp att wifi är inte aktiverat på datorn och därför kan jag inte ansluta. Då går det alltså inte med datorn? Dock fungerade direkt med telefonen. Tror inte ens jag kan ha wifi på min stationära dator.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

I Chrome installerar du tillägget Google Cast från Google, sedan kan du skicka skärmen till Chromecasten. Du måste inte ha din dator kopplad via Wi-fi, utan det räcker att Chromecasten är det.

Jag körde så igår med datorn ansluten via sladd utan problem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."