Permalänk
Medlem

Köpråd utlandssemester

Tjena!

Då varken jag eller sambon vet vad vi behöver/vill ha för kamera för utlandssemestern i Januari så vänder jag mig till er på sweclockers!
Budget ligger mellan 3-5k.

mvh

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Du ger ju inte så mycket att gå på, men om vi utgår ifrån att ni bara vill ha en liten och smidig kamera som tar mycket bra bilder så skulle jag rekommendera en Sony RX100 eller en Sony RX100 II. Här kan du läsa lite om vad skillnaden är mellan de två modellerna, och prisjakt-sidorna har länkar till högvis med recensioner. Det finns även två andra modeller RX100, men de ligger utanför din budget.

Detta är alltså baserat på att ni inte är så intresserade av fototeknik och sånt, utan bara vill ha en "peka-och-skjut"-kamera som tar bra bilder. Om detta inte stämmer så får du tala om lite mer i detalj vad ni är ute efter, så kan vi ge lite mer specifika förslag.

Permalänk
Medlem

@scj:
Frugan fotar mycket och har precis köpt en nikon coolpix a. Ungefär som Sonykamerorna i förra posten fast utan zoom. Hon gillar resultatet med fasta objektiv och fotar inte särskilt mycket macro, utan mer händelser.
Gillar ni att fota inzoomat och detaljer så kör på Sony.

Annars kan ni ta och bildgoogla efter bilder tagna med just dem kamerorna så får ni lite hum om va de presterar. Man ju alltid använda gåzoomen till fasta objektiv

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk

kan rekommendera att kolla beg marknaden på fotosidan där kan man få mycket för pengarna
rekommenderar fuji snygga färger för semesterbilder