2.5" speldisk i stationär dator - 7200rpm eller SSHD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

2.5" speldisk i stationär dator - 7200rpm eller SSHD?

Jag har en 2.5" disk för spel och annan lagring i datorn som sjunger på sista versen och ska bytas ut.
Vad tycker ni? Ska jag köpa en 7200rpm för högre läshastighet, eller en SSHD för snabbare accesstid på det mest använda filerna?

Jag tänkte mig en disk i storleksklassen 1TB och priserna är relativt snarlika.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Bästa är att köpa en separat SSD och HDD. SSHD är en ok kompromiss.

R5-1600X, GA-AB-350M-G3, 16GB DDR4 @ 2666, HD7970, Corsair CX650M Rev2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av biorrith:

Jag har en 2.5" disk för spel och annan lagring i datorn som sjunger på sista versen och ska bytas ut.
Vad tycker ni? Ska jag köpa en 7200rpm för högre läshastighet, eller en SSHD för snabbare accesstid på det mest använda filerna?

Jag tänkte mig en disk i storleksklassen 1TB och priserna är relativt snarlika.

Om det inte absolut måste vara en 2,5" disk så köp 3,5" de är bättre. Jag tycker SSHD är rätt bra. Kör en 3,5" 1tb SSHD från Seagate i min dator och innan jag skaffade en SSD till datorn hade jag windows och allt på den blev en helt okej upplevelse men inte riktigt i klass med vanlig SSD.
Satte även i en 2,5" SSHD i föräldrarnas laptop när deras 7200 RPM disk dog, och den känns ganska mycket piggare nu även om mycket av det så klart beror på att jag installerade ett fräscht windows samtigt

HTPC i7 6700. 20GB DDR4 2166mhz. GTX 1060 6GB. Fractal node 202. Intel 535 480GB. HTC Vive
Skrivbords pc R7 1700@3,9Ghz. 16GB DDR4 3200mhz. R9 290@standard. ASUS Crosshair VI hero. Fractal define c. MX300 275GB. 3TB toshiba.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Röstar också helt klart på en SSD (storlek efter budget) och en HDD för lagring.
Det är definitivt värt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Det är till denna datorn: http://www.sweclockers.com/galleri/13127-biorriths-korta-defi...

Jag har redan en SSD för OS, men spelen ligger på en HDD.
Jag sneglade lite på en SSHD. Den har mer cache (64MB gentemot 32MB), samt 8GB SSD.
Accesstiden är densamma, men den läser bara 100MB/s medan en 7200rpm läser 160MB/s.
Frågan är om det är märkbar skillnad, och i så fall åt vilket håll. SSHDn har ju fördelen att frekvent använda filer läses snabbare, men jag undrar lite hur pass snabbt disken fattar att det är data som ska ligga på SSD-delen.

Jag letade dock lite i gömmorna i garderoben och hittade en 7200rpm 320GB disk. Så jag får se om det blir en temporär lösning eller den stannar permanent hehe. För tillfället används 150GB på speldisken så det räcker ju till som läget är nu....

Skrivet av Xeno88:

Bästa är att köpa en separat SSD och HDD. SSHD är en ok kompromiss.

Det är redan separat.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Om det inte absolut måste vara en 2,5" disk så köp 3,5" de är bättre. Jag tycker SSHD är rätt bra. Kör en 3,5" 1tb SSHD från Seagate i min dator och innan jag skaffade en SSD till datorn hade jag windows och allt på den blev en helt okej upplevelse men inte riktigt i klass med vanlig SSD.
Satte även i en 2,5" SSHD i föräldrarnas laptop när deras 7200 RPM disk dog, och den känns ganska mycket piggare nu även om mycket av det så klart beror på att jag installerade ett fräscht windows samtigt

Eftersom den är monterad bakom mammaplattan måste det vara 2.5". Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.

Skrivet av Imaculent:

Röstar också helt klart på en SSD (storlek efter budget) och en HDD för lagring.
Det är definitivt värt det.

Hade såklart varit nice med en SSD som sekundärdisk också, men en 1TB SSHD/HDD kostar ~900kr och för samma pengar för jag bara 240GB SSD och det räcker helt enkelt inte riktigt till tycker jag.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Jag antar att du vill ha 1tb för inte bara spel utan även lagring. Skulle kört på en SSHD isåfall. SSHD bör ju lägga de mest använda filerna i flash minnet vilket bör vara spel filerna antar jag så du bör få en bra boost.

R5-1600X, GA-AB-350M-G3, 16GB DDR4 @ 2666, HD7970, Corsair CX650M Rev2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@Xeno88: njae, hade räckt med 500GB egentligen, den som har krashat nu hade det. Men kostar bara 200kr mer liksom.
1TB verkar vara sweet spot för GB per krona.

Men jag har grubblat lite på saken och kommit fram till att den 320GB jag hade glömt bort att jag hade räcker. Jag spelar knappt dator längre liksom, så tar jag bort spelen jag inte spelar har jag i princip en tom disk haha.

Main rigg - LAN-dator