[LÖST] Win 10 - "Osynligt fönster" i Store

Permalänk
Medlem

[LÖST] Win 10 - "Osynligt fönster" i Store

[Löste ganska snabbt själv, lösning längst ner ifall fler skulle få samma problem]
Hej Swec, på kärt återseende!

Jag uppdaterade här om dagen vår mediadator här hemma med en ny SSD-disk och körde in uppdateringen från vårat Win 7 till Win 10 på den nya SSDn. Allt är igång nu förutom att vi behöver aktivera Win 10.

Så vi vill köpa en licens och går in på Store "Skaffa äkta Windows", men så fort jag trycker på köp knappen så gråas Store-fönstret ut, och det spelas ett plingljud, precis som en dialog eller nytt fönster har öppnats, bara att det finns ingenting på skärmen och det går ej klicka någonstans på det gamla store fönstret.
Trycker jag alt-f4 kommer Store fönstret in i fokus igen och det är som det "osynliga" dialog fönstret har stängts.

Detta har förekommit ett par andra menyer också, som t.ex Windows-> Inställningar -> Aktivering -> Ändra produktnyckel.
Där är det också som en osynlig dialog kommer upp.

Har sökt utan framgång.
Windows klienten är fullt uppdaterad.
Har någon en aning vad det kan vara för fel eller om det finns någon fix för det här?

EDIT: Har nu jämfört aktivitetshanteraren, och när den "osynliga" dialogen öppnas så startas en ny process "Tillståndsgränssnitt för administrationsprogram", inte en aning om vad det är.

Tack på förhand!

[Lösning]
Jag hade avaktiverat UAC på kontot, och när jag tryckte på köp-knappen så ville Windows Promta mig med att välja konto, men eftersom jag hade sänkt UAC-säkerheten så blir det någon konflikt som gör att det inte visas.
Så jag höjde UAC nivån till vanlig igen, och nu fungerar det.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Fan vad härligt att du skriver hur du löste problemet! Relevant XKCD

Man ska inte stänga av UAC helt, det är dumt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com