Problem att koppla högtalare till TV

Permalänk
Medlem

Problem att koppla högtalare till TV

Hej!
Jag har problem med att koppla mina Argonhögtalare (https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....) till min nya Samsung-tv (http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55J6275XXE/sa...).

TV:n har en optisk-utgång och en hdmi-utgång för ljud. Högtalarna funkar bara att koppla med den optiska utgången om jag förstått det rätt. Jag har testat med en sådanhär sladd: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl... men utan lycka. Har ni några tips? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@jajje2:

Jag hade besvär med en optisk kabel tills jag fattade att det satt ett pyttelitet plastskydd längst ut på kontakten.

Du skriver bara att det inte funkar, inte vad som inte funkar, du får beskriva problemet tydligare.

Får du inget ljud? Finns det en inställning på TVn att den ska spotta ut ljud via Toslink på/av?
På min Samsung TV har jag inställningen om den ska använda inbyggda högtalare eller externa.

Permalänk
Medlem

@biorrith: Inga plastskydd finns på kontakterna, det kollade jag innan. Jag har valt att använda externa högtalare på TV:n inställningar. Jag får inget ljud alls. Har testat högtalarna via 3,5 mm till mobilen och de funkar prima då. Det jag undrar över är om jag behöver köpa en vanlig optisk sladd, och sedan koppla den in i en d/a omvandlare och sedan till 3,5 mm? Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Dina högtalare har endast en digital ingång för ljud, och det är USB-B porten. Du kan köra analogt från tvn, alternativt köra en dac mellan din optiska utgång på tvn och din analoga ingång på baksidan av din högtalare.

Den kabeln du länkade är fel för ditt problem, då den är till för 3.5mm digitala portar, likt mången macbooks använder. Minitelejacket på din Argon är endast för analogt bruk, såsom från en mobil t.ex.

Skrivet av jajje2:

Det jag undrar över är om jag behöver köpa en vanlig optisk sladd, och sedan koppla den in i en d/a omvandlare och sedan till 3,5 mm? Tack för snabbt svar!

Det skulle till exempel fungera ja.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Medlem

@Echolake:

Jaja, nu tror jag att jag börjar greppa problemet!
Men TV:n har inga analoga utgångar, bara ingångar. Har du några rekommendationer på en dac?
Hur fungerar kontrollen av ljudet då man kör på externa högtalare likt detta, funkar fortfarande TV:ens fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem

@jajje2:
Hm, okej! Typiskt nya tv-aparater. Det finns en hel uppsjö av dac:ar i alla olika kvaliteter osv. Så det beror helt enkelt på hur mycket du vill lägga. En prisvärd under 1000-lappen är Brik Dac, och då jag själv är tidigare anställd hos just Kjell så var den väldigt omtyckt, och bra för pengen. För att få något bättre så bör man lägga runt ~ 3000kr. Om man senare vill ha volymreglage blir det ofta en dac kombinerat med hörlursförstärkare. Mitt generella tips är väl att besöka en hifi-butik och rådfråga med dem hur du bäst ska lösa volymproblemet.

På din fråga om fjärrkontrollen är jag lite ovis faktiskt, men det kan gå. Jag är lite för bakisseg i huvudet för att tänka straight för tillfället.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |