Har jag tänkt rätt ang storleken på mitt nät agg?

Permalänk
Medlem

Har jag tänkt rätt ang storleken på mitt nät agg?

När jag använder denna uträknaren, så får jag fram att jag behöver 534w så jag tänkte köpa ett EVGA 650w G2 men när jag kollar vad andra har köpt till liknande lådor så har dom köpt 750w eller 850w, finns det någon anledning till detta? Även fast jag skulle överkolcka den till tex 5 Mhz så räcker 650w enligt uträknaren
http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Blir den tex ännu tystare med ett större nät agg då det inte får jobba lika hårt?

EVGA GeForce GTX 980 Ti
Intel i7 6700 4 Ghz
16 GB DDR 4 ram
ASUS Z170-A moderkort

Visa signatur

Define R5 - EVGA 980 TI - Intel 6700K - Samsung 850 PRO SSD - ASUS Z170-A - WD Green 1 TB - Corsair RM650x - Noctua D14 - Kingston 16 GB DDR4 2400 Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakesson:

När jag använder denna uträknaren, så får jag fram att jag behöver 534w så jag tänkte köpa ett EVGA 650w G2 men när jag kollar vad andra har köpt till liknande lådor så har dom köpt 750w eller 850w, finns det någon anledning till detta? Även fast jag skulle överkolcka den till tex 5 Mhz så räcker 650w enligt uträknaren
http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Blir den tex ännu tystare med ett större nät agg då det inte får jobba lika hårt?

EVGA GeForce GTX 980 Ti
Intel i7 6700 4 Ghz
16 GB DDR 4 ram
ASUS Z170-A moderkort

Där har du anledningen till att de flesta köper starkare nätaggregat + att många inklusive mig inte vill låsa in sig på ett enbart köra ett kort utan vill köra SLI om man nu känner för det och där krävs de minst 750w men helst 850w.

Överklocka till "5 Mhz" känns rätt onödigt eftersom din dator knappast kommer starta upp då och att nå 5,0 Ghz på en i7 6700k är inte de lättaste du ska vara glad om den kommer över 4,2ghz

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakesson:

När jag använder denna uträknaren, så får jag fram att jag behöver 534w så jag tänkte köpa ett EVGA 650w G2 men när jag kollar vad andra har köpt till liknande lådor så har dom köpt 750w eller 850w, finns det någon anledning till detta? Även fast jag skulle överkolcka den till tex 5 Mhz så räcker 650w enligt uträknaren
http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Blir den tex ännu tystare med ett större nät agg då det inte får jobba lika hårt?

EVGA GeForce GTX 980 Ti
Intel i7 6700 4 Ghz
16 GB DDR 4 ram
ASUS Z170-A moderkort

Vet inte vilket chassi du kommer använda men se till så att det finns plats för nätagget, G2 är inte direkt ett litet nätagg sett till fysisk storlek

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Där har du anledningen till att de flesta köper starkare nätaggregat + att många inklusive mig inte vill låsa in sig på ett enbart köra ett kort utan vill köra SLI om man nu känner för det och där krävs de minst 750w men helst 850w.

Överklocka till "5 Mhz" känns rätt onödigt eftersom din dator knappast kommer starta upp då och att nå 5,0 Ghz på en i7 6700k är inte de lättaste du ska vara glad om den kommer över 4,2ghz

Jag hoppas du skojar med det sistnämnda för det där är inga problem alls haha

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Vet inte vilket chassi du kommer använda men se till så att det finns plats för nätagget, G2 är inte direkt ett litet nätagg sett till fysisk storlek

Jag har ett Fractal Design R5 chassi

Visa signatur

Define R5 - EVGA 980 TI - Intel 6700K - Samsung 850 PRO SSD - ASUS Z170-A - WD Green 1 TB - Corsair RM650x - Noctua D14 - Kingston 16 GB DDR4 2400 Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

@aakesson: ~550W duger alldeles utmärkt för just din specifika setup. Har du planer på att lägga till ytterligare ett kort i SLI inom närmaste framtiden så är ~750W ett bättre alternativ. GTX980 Ti är ett väldigt energieffektivt kort. Med en klockad 6-kärning processor och klockat grafikkort drar Sweclockers testrigg bara runt 425W som mest!

Angående ljudnivån så kommer ett större aggregat förmodligen jobba tystare eftersom det inte belastas lika hårt rent procentuellt, men har man ett aggregat av kvalité så är det nog ganska stor risk att någon annan del i datorn kommer att överrösta nätaggregatet ändå, högst troligen grafikkortet, speciellt i SLI. Jag har t.ex. aldrig uppmärksammat mig på ljudnivån från mitt Corsair AX750, och då har ändå det nätaggregatet drivit en SLI-rigg tidigare.

Ta till lite i överkant på nätaggregatet, men överdriv inte.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."