Sålt en grej här på marknaded, köparen hör inte av sig längre.

Permalänk

Sålt en grej här på marknaded, köparen hör inte av sig längre.

Hej,

Har en annons uppe där en av artiklarna var en xbox 360 controller som jag mest bara ville bli av med. En person (väntar lite med uthängning) tar kontakt med mig och säger sig vara villig att betala något symboliskt förutom frakt. Dagen därpå skickar jag iväg den väl förpackad och underrättar köparen att frakten landade på 56:- kronor.

Köparens svar: "Tack men shit, gick frakten på så mycket?! Jag skrev ju att jag inte tänkte ge så mycket mer i första mailet. Nu blev ju frakten lika mycket som kontrollen är värd tyvärr så lite synd du sa i efterhand.jaja"

Själv tänkte jag bara: betala du för frakten som du hade tänkt så jag är nöjd, jag vill ju inte direkt gå back av att sälja en grej, nån måtta får det ju vara. Jag väntade två dagar innan jag skrev till honom att nu borde kontrollen ha kommit fram och jag skulle vilja ha betalt.

Inget svar. Gav honom ytterligare en dag, inget svar. Nu har det gått mer än vecka, och jag undrar hur jag skall fortskrida. Har ju som sagt hans adress men det är också det enda förutom hans konto här på SC.

Vad rekommenderas ut av er här? Uthängning eller ta kontakt med någon marknadsansvarig här på SC, polisen? Är en struntsumma det handlar om, men har blivit en principsak.

Permalänk
Medlem

Klart som korvspad att det kostar att skicka..Vad hade han väntat sig ett brev med frimärken på som brevbäraren lämnar utanför dörren och förmodligen ej så fin längre

Du skickar den väl förpackad av en anledning och då får man vara beredd att betala för att varan man köper ska vara i mint skick vid leverans..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att få tag på personens telefonnunner via adressen? Då kan det ju vara värt att slå en signal innan du gör någonting annat.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

polisen skojar du ? för en sån summa tror jag inte dom gör nåt av med.

häng ut han vet jag så du kan varna andra personer från o göra affärer med han.

mvh

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

http://www.sweclockers.com/artikel/20347-handla-sakert-i-swec...

Alltid ta förskottsbetalning. Bedöm användarens profil innan du säljer.

Har du blivit utsatt för bedrägeri så använd "anmäl"-knappen på meddelandetråden där ni har pratat. Skicka en anmäla in till Sweclockers via kontaktformuläret längst ned på hemsidan.

Kontakta polisen och upprätta en polisanmälan (alltid göra detta om du blir bedragen, ta dock tid och belopp i bejakande, behöver inte polisanmäla på 2-3dagar utan kontakt från användaren).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hahahah vad är det för snål jävel som går under jorden för 56kr, stackarn kan ju inte ha det lätt. Polisen kan nog vara lite tidigt efter en vecka men uthängning kanske kan vara passande.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [*KH*]Morierty:

En person (väntar lite med uthängning)..... Vad rekommenderas ut av er här? Uthängning eller ta kontakt med någon marknadsansvarig här på SC, polisen?

Uthängning (namn, adress, telefonnummer osv.) är inte tillåtet, se Regler: Konsumenträtt

Citat:

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet. Kom ihåg att förtalsparagrafen i brottsbalken gäller oavsett sanningshalten i påståendet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

polisen skojar du ? för en sån summa tror jag inte dom gör nåt av med.

häng ut han vet jag så du kan varna andra personer från o göra affärer med han.

mvh

OT
Dessvärre verkar polisen inte göra nånting oavsett summa så länge det gäller en Svensson.

OnT
Tycker gott att man som köpare kan stå för frakten, speciellt när/om man får nånting så gott som gratis.
Lämna omdöme i sweclockers-marknadsreferenser

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

OT
Dessvärre verkar polisen inte göra nånting oavsett summa så länge det gäller en Svensson.

OnT
Tycker gott att man som köpare kan stå för frakten, speciellt när/om man får nånting så gott som gratis.
Lämna omdöme i sweclockers-marknadsreferenser

jag håller med så klart det är grisaktigt av den personen som inte kan betala 56kr

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

***bort/mod*** Oacceptabelt beteende. Skriv även ett omdöme om honom i tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-mar...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Skicka ALDRIG iväg någonting innan du fått betalt för det, oavsett summa!

Undantag för detta gäller ENDAST om det är någon person som du känner väl, typ familj/släkt. Men inte ens då ser jag någon anledning till att skicka saker utan att ha fått betalt.

Permalänk
Medlem

Det du gör nu är att ta reda på ett telefonnummer, är personen minderårig så kontaktar du dennes föräldrar.

KOlla på tex Ratsit.se och se om fler personer är skrivna på samma adress.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Just därför packar jag och väger alltid grejerna innan jag skickar, så köparen vet vad frakten kostar. Att du inte nämnde det till honom innan du skickade är konstigt. Köp en matvåg, jag köpte en på biltema och den är väldigt exakt när det kommer till vikt. Dock måste personen har tappat verklighetsförmågan eftersom frakten för dessa grejer kostar oftast mer än vad de är värda.