Hjälp/information skylake i5an och även DDR4. Upgraderar från fx 8320.

Permalänk

Hjälp/information skylake i5an och även DDR4. Upgraderar från fx 8320.

Hellu , Sitter och kollar runt lite på olika CPU'S just nu och har kollat lite på den nya Intel I5 6600k skylake. Då jag även behöver nya Ram-minnen så hittade jag ett uppgraderingspaket med DDR4 och cpu'n tillsammans med ett moderkort. Så jag undra lite om den nya Skylake , Vad är Skylake och vad menas med det ?

Kollade lite tester mellan Intel I7 4790k vs I5 6600k och det va ingen märkbar skillnad verkar det som , Stämmer det eller har jag kollat på dåliga tester ? Funderar på 4790k eller 6600k , Men lutar just nu åt 6600k.

Jag vet att "K" på cpu'n menar att man kan överklocka dem , Men om man köper en CPU utan "K" , Går det inte klocka dem alls då ? Eller vad händer om man går in i bios och försöker klocka en intel CPU utan "K" ? Det går inte överhuvudtaget eller ?

Funkar en skylake 6600k till diverse spel ? Jag sitter på ett msi gtx 970 grafikkort. Jag undrar om den orkar med mycket nytt som släpps , Och om den är bra på att ha mycket olika program igång , Eller t.ex om man ska streama och spela samtidigt går det utan problem som med 4790k t.ex ? Eller är Skylake inte optimerat för spel ?

Upgraderar från en fx 8320 klockad till 4.5 ghz och börjar känna att den är lite slö och inte så optimerad som jag vill att den ska vara. Har även 8 gb ddr3 minne och hur mycket skillnad blir det på 16 gb DDR4 ?

Intel i7 4790k är ju även dyrare än I5an , Men den är inte så överlägset bättre kanske ? Någon som har den nya 6600k och kan informera lite ?

Kortat ner trådrubriken, som ska vara en kort sammanfattning inte ett helt inlägg [mod]
Permalänk
Medlem

Du kan bara överklocka baseclock på en CPU utan K, K-processorer har upplåst multipel.
Baseclock x Multipel = frekvens. Baseclock ändrar på fler grejer än processorn och ger ofta bekymmer med stabiliteten när man ändrar den, därför anser man att processorer med K i namnet är bättre överklockningsexemplar.

I valet mellan 4790k och 6600K så hade jag tveklöst valt 4790k eftersom det är en i7 med hyperthreading, 6600K saknar detta.
Det skiljer ett par procent i prestanda mellan 6700K och 4790k, 4790k lär ju vara överlägsen 6600k i de flesta tester.
Din 8320 lär ju i flertrådsanvändning redan nu vara bättre än en 6600k. Ska du uppgradera får det ju gärna vara till något som är en uppgradering i alla instanser, inte bara vissa
Det är min uppfattning iallafall.

Visst är 4790k dyrare än 6600k. Däremot verkar moderkorten vara något billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Hellu , Sitter och kollar runt lite på olika CPU'S just nu och har kollat lite på den nya Intel I5 6600k skylake. Då jag även behöver nya Ram-minnen så hittade jag ett uppgraderingspaket med DDR4 och cpu'n tillsammans med ett moderkort. Så jag undra lite om den nya Skylake , Vad är Skylake och vad menas med det ?

Kollade lite tester mellan Intel I7 4790k vs I5 6600k och det va ingen märkbar skillnad verkar det som , Stämmer det eller har jag kollat på dåliga tester ? Funderar på 4790k eller 6600k , Men lutar just nu åt 6600k.

Jag vet att "K" på cpu'n menar att man kan överklocka dem , Men om man köper en CPU utan "K" , Går det inte klocka dem alls då ? Eller vad händer om man går in i bios och försöker klocka en intel CPU utan "K" ? Det går inte överhuvudtaget eller ?

Funkar en skylake 6600k till diverse spel ? Jag sitter på ett msi gtx 970 grafikkort. Jag undrar om den orkar med mycket nytt som släpps , Och om den är bra på att ha mycket olika program igång , Eller t.ex om man ska streama och spela samtidigt går det utan problem som med 4790k t.ex ? Eller är Skylake inte optimerat för spel ?

Upgraderar från en fx 8320 klockad till 4.5 ghz och börjar känna att den är lite slö och inte så optimerad som jag vill att den ska vara. Har även 8 gb ddr3 minne och hur mycket skillnad blir det på 16 gb DDR4 ?

Intel i7 4790k är ju även dyrare än I5an , Men den är inte så överlägset bättre kanske ? Någon som har den nya 6600k och kan informera lite ?

Ok,

4790K är förra årets CPU, Haswell refresh (Devils Canyon) Det är en i7a, dvs 4 kärnor med Hyperthreading. 6600K är en i5a (4 trådar utan HT) från Intels nyaste (Skylake) lineup. Skylake har ca 10% bättre IPC än Haswell, men... det väger oftast inte upp mot en 4790K som här HT och därmed kan köra 8 trådar parallellt.

Om jag skulle välja mellan Haswell i7 (4790K) och Skylake i5 (6600K) så hade iaf jag valt 4790K

För att svara på din fråga om överklockning så är multiplikatorn låst på cpuer utan K, visst går det att pilla lite med busshastigheter och annat men det blir ingen överklock att snacka om. Köp K cpu!

Kör du 4790K behöver du heller inte gå över till DDR4

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Du kan bara överklocka baseclock på en CPU utan K, K-processorer har upplåst multipel.
Baseclock x Multipel = frekvens. Baseclock ändrar på fler grejer än processorn och ger ofta bekymmer med stabiliteten när man ändrar den, därför anser man att processorer med K i namnet är bättre överklockningsexemplar.

I valet mellan 4790k och 6600K så hade jag tveklöst valt 4790k eftersom det är en i7 med hyperthreading, 6600K saknar detta.
Det skiljer ett par procent i prestanda mellan 6700K och 4790k, 4790k lär ju vara överlägsen 6600k i de flesta tester.
Din 8320 lär ju i flertrådsanvändning redan nu vara bättre än en 6600k. Ska du uppgradera får det ju gärna vara till något som är en uppgradering i alla instanser, inte bara vissa
Det är min uppfattning iallafall.

Visst är 4790k dyrare än 6600k. Däremot verkar moderkorten vara något billigare

Okej tack för det Jo hyperthreading är väll det som skiljer mest. Men allmänt med min 8320 känns det som AMD cpu's är otroligt dåligt optimerade för spel , Du får inte ut så mycket fps då singel thread förmågan verkar dålig i en amd cpu. Det märker jag bara i ett spel som CSGO , Där används max 4 kärnor och gamla i5 processorer som är allmänt dåliga piskar min 8320 i fps.

Sen tyngre spel som shadows of mordor o liknande känns det som jag vill ha ut lite mer än vad jag har just nu. Sen om jag drar igång en stream på twitch eller liknande och har det igång i bakgrunden så droppar fps som fan ... Vilket jag inte vill. Är det bättre med hyperthread då ? Om jag har massa skit igång i bakgrunden.

Och om jag skulle testa och streama själv med OBS eller andra program , Då drar jag ner till 50 fps typ och allting blir ospelbart. Vill bara allmänt ha en kraftig och suverän CPU som jag inte behöver sitta och tänka på vad jag har igång i bakgrunden med Sen börjar även min AMD bli lite varm runt sommrarna och sånt hehe .. Just med 4.5 ghz i klock .. Men den har hållit i 2 år eller så nu så jag ska väll inte klaga Snittar typ 70 grader på sommrarna och jag lirar väldigt mycket även om det är sommar , Just nu vintertid och så snittar jag 60 grader och det är mycket gaming som gäller här

Men DDR3 vs DDR4 ? Inget att tänka på eller ? Märkbar skillnad ?

Permalänk
Skrivet av AxF:

Ok,

4790K är förra årets CPU, Haswell refresh (Devils Canyon) Det är en i7a, dvs 4 kärnor med Hyperthreading. 6600K är en i5a (4 trådar utan HT) från Intels nyaste (Skylake) lineup. Skylake har ca 10% bättre IPC än Haswell, men... det väger oftast inte upp mot en 4790K som här HT och därmed kan köra 8 trådar parallellt.

Om jag skulle välja mellan Haswell i7 (4790K) och Skylake i5 (6600K) så hade iaf jag valt 4790K

För att svara på din fråga om överklockning så är multiplikatorn låst på cpuer utan K, visst går det att pilla lite med busshastigheter och annat men det blir ingen överklock att snacka om. Köp K cpu!

Kör du 4790K behöver du heller inte gå över till DDR4

Okejokej , Tack för svar ! Vad menas med IPC då ?

Nej behöver ju inte gå över till DDR4 , Men känner jag behöver nya minnen okså och tänkte om det är värt att byta över till nya ddr4 då. Eller är det ingen speciell märkbar skillnad på det ?

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Du kan bara överklocka baseclock på en CPU utan K, K-processorer har upplåst multipel.
Baseclock x Multipel = frekvens. Baseclock ändrar på fler grejer än processorn och ger ofta bekymmer med stabiliteten när man ändrar den, därför anser man att processorer med K i namnet är bättre överklockningsexemplar.

I valet mellan 4790k och 6600K så hade jag tveklöst valt 4790k eftersom det är en i7 med hyperthreading, 6600K saknar detta.
Det skiljer ett par procent i prestanda mellan 6700K och 4790k, 4790k lär ju vara överlägsen 6600k i de flesta tester.
Din 8320 lär ju i flertrådsanvändning redan nu vara bättre än en 6600k. Ska du uppgradera får det ju gärna vara till något som är en uppgradering i alla instanser, inte bara vissa
Det är min uppfattning iallafall.

Visst är 4790k dyrare än 6600k. Däremot verkar moderkorten vara något billigare

Skrivet av AxF:

Ok,

4790K är förra årets CPU, Haswell refresh (Devils Canyon) Det är en i7a, dvs 4 kärnor med Hyperthreading. 6600K är en i5a (4 trådar utan HT) från Intels nyaste (Skylake) lineup. Skylake har ca 10% bättre IPC än Haswell, men... det väger oftast inte upp mot en 4790K som här HT och därmed kan köra 8 trådar parallellt.

Om jag skulle välja mellan Haswell i7 (4790K) och Skylake i5 (6600K) så hade iaf jag valt 4790K

För att svara på din fråga om överklockning så är multiplikatorn låst på cpuer utan K, visst går det att pilla lite med busshastigheter och annat men det blir ingen överklock att snacka om. Köp K cpu!

Kör du 4790K behöver du heller inte gå över till DDR4

NU när vi endå är igång måste jag fråga er , Intel Core i7-6700K Skylake mot I7 4790k då ? Hade ni valt skylake i det valet ? Eller är 4790k snäppet bättre där med ?

Permalänk

Kanske är lite för partisk men jag rekommenderar i7-4790K, billigare, snabbare och du behöver inte ddr4 som e dyrare.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Hedersmedlem

@helgehorse: Jag kortade ner trådrubriken till att enbart handla om din frågeställning. Man kan gärna (och bör) lägga ut texten i inläggen, men trådrubriken är tänkt att vara en tydlig och kärnfull sammanfattning av det man behöver hjälp med, inte flera meningar lång.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AxF:

Ok,

4790K är förra årets CPU, Haswell refresh (Devils Canyon) Det är en i7a, dvs 4 kärnor med Hyperthreading. 6600K är en i5a (4 trådar utan HT) från Intels nyaste (Skylake) lineup. Skylake har ca 10% bättre IPC än Haswell, men... det väger oftast inte upp mot en 4790K som här HT och därmed kan köra 8 trådar parallellt.

Om jag skulle välja mellan Haswell i7 (4790K) och Skylake i5 (6600K) så hade iaf jag valt 4790K

För att svara på din fråga om överklockning så är multiplikatorn låst på cpuer utan K, visst går det att pilla lite med busshastigheter och annat men det blir ingen överklock att snacka om. Köp K cpu!

Kör du 4790K behöver du heller inte gå över till DDR4

10% IPC-höjning? Vilken källa? Jag har sett siffror närmare 3-7% beroende på instruktion.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

10% IPC-höjning? Vilken källa? Jag har sett siffror närmare 3-7% beroende på instruktion.

Vad menas med IPC ?

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@helgehorse: Jag kortade ner trådrubriken till att enbart handla om din frågeställning. Man kan gärna (och bör) lägga ut texten i inläggen, men trådrubriken är tänkt att vara en tydlig och kärnfull sammanfattning av det man behöver hjälp med, inte flera meningar lång.

*Trådrubrik redigerad*

Puss !

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Vad menas med IPC ?

Instructions Per Cycle. Det vill säga hur mycket CPUn hinner med att göra "per Hz" för att klumpigt uttrycka mig. Högre IPC är mer prestanda utan att klockan ska vara nödvändigtvis högre.

P.S Använd Citera Flera knappen istället för att dubbel och trippelposta.

Sitter för övrigt i samma sits fast med en Phenom II x6, som ändå gått sedan 2011.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Instructions Per Cycle. Det vill säga hur mycket CPUn hinner med att göra "per Hz" för att klumpigt uttrycka mig. Högre IPC är mer prestanda utan att klockan ska vara nödvändigtvis högre.

P.S Använd Citera Flera knappen istället för att dubbel och trippelposta.

Sitter för övrigt i samma sits fast med en Phenom II x6, som ändå gått sedan 2011.

Tack för tipset ! Men hade redan citerat 2 stycken innan jag såg att jag hade fått ett nytt svar så blev tvungen o göra ett nytt svar

Det va inte illa ! Överklockad som in i då eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

10% IPC-höjning? Vilken källa? Jag har sett siffror närmare 3-7% beroende på instruktion.

Hört och läst recensenter slänga sig med "runt 10%" högre IPC, men det stämmer säkert som du skriver 3-7%

Hursomhelst så är det inte mycket skiljer en Haswell mot en Skylake vid samma clock.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

NU när vi endå är igång måste jag fråga er , Intel Core i7-6700K Skylake mot I7 4790k då ? Hade ni valt skylake i det valet ? Eller är 4790k snäppet bättre där med ?

Nej, en Skylake 6700 lär vara snabbare än en Haswell dito. Men det är försumbart och du slipper uppgradera till ddr4. Moderkorten för skylake (Z170) verkar även dem vara aningen dyrare än Z97 korten.

Om du inte är ute efter någon specifik funktion hos skylake som ddr4 eller USB 3.1 så hade jag satsat på en nästan tusenlapp billigare 4790K (mot 6700K)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av AxF:

Hört och läst recensenter slänga sig med "runt 10%" högre IPC, men det stämmer säkert som du skriver 3-7%

Hursomhelst så är det inte mycket skiljer en Haswell mot en Skylake vid samma clock.

Skrivet av AxF:

Nej, en Skylake 6700 lär vara snabbare än en Haswell dito. Men det är försumbart och du slipper uppgradera till ddr4. Moderkorten för skylake (Z170) verkar även dem vara aningen dyrare än Z97 korten.

Om du inte är ute efter någon specifik funktion hos skylake som ddr4 eller USB 3.1 så hade jag satsat på en nästan tusenlapp billigare 4790K (mot 6700K)

Jo det är det jag undrar okså , DDR4 är det någon märkbar skillnad på det eller ? Är det mycket bättre ? Eller vad har dd4 för funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Tack för tipset ! Men hade redan citerat 2 stycken innan jag såg att jag hade fått ett nytt svar så blev tvungen o göra ett nytt svar

Det va inte illa ! Överklockad som in i då eller ?

Njae, 4 GHz. AMD har inte haft något som är vettigt snabbare och Intel har varit för dyra för att rättfärdiga det hela. Dessutom spelar jag i 1440p så det har hela tiden varit värt att uppgradera GPUn än CPUn, fram tills nu.

Skickades från m.sweclockers.com

DDR3 vs DDR4 är i praktiskt taget noll skillnad, så länge du inte kör på integrerad grafik, och speciellt AMDs APUer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841