Permalänk

Klassikern, Irql_not_less_or_equal

Halloj

Har haft det här systemet ett tag:

Asus p9x79 Deluxe, bios 4801
Intel i7 4930k
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
EVGA 780Ti
Samsung 850 Pro

Allt körs i standard konfiguration och rullar fint, när det rullar fint.

Men ibland så får den för sig att spotta ur sig sjukt många BSOD.
Har kollat att operativet kör rätta drivrutiner, benchat alla delar och diagnos för att hitta fel, kollat alla temperaturer och spänningar... Men jag tycks ändå inte hitta något fel..

Visst, bioset är en beta.. Men det har rullat fint tidigare. Så det är väll suspekt.. Men det kanske finns andra fel. Ingen annan vad jag har sett på intranätet har haft fel med den versionen.

Har också pluggat om ALLA usb tillbehör för att se om något av dom pryttlarna kan ha orsakat fel. Men näpp...

Det ända som kommer upp i event viewern är:

  • Critical, 41, The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

  • Error, 6008, The previous system shutdown at 8:35:35 PM on ‎10/‎4/‎2015 was unexpected.

Har tyvär ingen dump för tillfället...

Jag är ingen raketforskare på att felsöka på den här nivån... Så jag är öppen för bra ideér.

Permalänk
Medlem

jag tror ett av minnena strular. kör memtest

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

kan orsakas av lite vad som.

minnes fel, en disk som håller på att ge upp, dåliga drivrutiner.

dom 3 felen har jag själv stött på vid samma fel. så Irql_not_less_or_equal kan i princip va vad som helst man får prova sig fram.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

jag tror ett av minnena strular. kör memtest

Skrivet av Rouge of Darkness:

kan orsakas av lite vad som.

minnes fel, en disk som håller på att ge upp, dåliga drivrutiner.

dom 3 felen har jag själv stött på vid samma fel. så Irql_not_less_or_equal kan i princip va vad som helst man får prova sig fram.

mm, har testat byta disk också
Numera kör jag med en annan typ av raid setup. Samma fel.

Memtest funkade felfritt..

Dåliga drivrutiner? "Senaste" på allt...

Hjäääälp

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet är fabriksöverklockat kan du testa att klocka ner till Nvidias standardklock.

Edit: Jag hade krascher ibland och det visade sig vara mitt Asus 780 Ti som inte klarade den lilla överklockning som Asus gett den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinglevel:

Halloj

Har haft det här systemet ett tag:

Asus p9x79 Deluxe, bios 4801
Intel i7 4930k
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
EVGA 780Ti
Samsung 850 Pro

Allt körs i standard konfiguration och rullar fint, när det rullar fint.

Men ibland så får den för sig att spotta ur sig sjukt många BSOD.
Har kollat att operativet kör rätta drivrutiner, benchat alla delar och diagnos för att hitta fel, kollat alla temperaturer och spänningar... Men jag tycks ändå inte hitta något fel..

Visst, bioset är en beta.. Men det har rullat fint tidigare. Så det är väll suspekt.. Men det kanske finns andra fel. Ingen annan vad jag har sett på intranätet har haft fel med den versionen.

Har också pluggat om ALLA usb tillbehör för att se om något av dom pryttlarna kan ha orsakat fel. Men näpp...

Det ända som kommer upp i event viewern är:

  • Critical, 41, The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

  • Error, 6008, The previous system shutdown at 8:35:35 PM on ‎10/‎4/‎2015 was unexpected.

Har tyvär ingen dump för tillfället...

Jag är ingen raketforskare på att felsöka på den här nivån... Så jag är öppen för bra ideér.

Det är ramminnet som strular, med nästan 100%. Prova köra memtest med bara en sticka RAM per gång till du hittar den som är trasig. Om den inte hittar nått fel så är det nån av ramsocklarna och då provar du med ett fungerat och testat minne i varje till du uteslutit den sockel som är trasig. (Kan ochså vara damm i sockeln som försämrar kontakten, så damsug ordentligt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Dammsug absolut inte som ovan säger mig om du inte vill ha mer problem men du kan dock testa kör ett minne i taget å se hur länge dator går vad är det för märke modell på nätagget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Om grafikkortet är fabriksöverklockat kan du testa att klocka ner till Nvidias standardklock.

Edit: Jag hade krascher ibland och det visade sig vara mitt Asus 780 Ti som inte klarade den lilla överklockning som Asus gett den.

Skrivet av danedi:

Det är ramminnet som strular, med nästan 100%. Prova köra memtest med bara en sticka RAM per gång till du hittar den som är trasig. Om den inte hittar nått fel så är det nån av ramsocklarna och då provar du med ett fungerat och testat minne i varje till du uteslutit den sockel som är trasig. (Kan ochså vara damm i sockeln som försämrar kontakten, så damsug ordentligt.

Skrivet av pompa_kumla:

Dammsug absolut inte som ovan säger mig om du inte vill ha mer problem men du kan dock testa kör ett minne i taget å se hur länge dator går vad är det för märke modell på nätagget

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, skall kolla påt och återkomma.
32Gb, flera stickor... piew... kommer ta sin tid..

Det är ett Cooler Master V700.

Felet har inte hänt under load, bara under relativt enkla idles.

Permalänk
Medlem

@Kinglevel: Irql_not_less_or_equal är den värsta felkoden man kan få. Känns lite som att när windows inte vet vad den ska välja för felkod så tar den Irql_not_less_or_equal.
Det bästa du kan göra att att aktivera funktionen så att windows gör en mini-dump (full behövs inte).
Använd sedan bluescreenview för att kolla på call stacken. Då kan du se precis vilken fil som orsakade kraschen.

Edit: Om det är olika fil varje gång så är det förmodligen hårdvaran som strular.
Vill också tillägga att senast jag fick Irql_not_less_or_equal så var det pga virus

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

@Archaea: Damsug inte med en vanlig damsugare dock, använd elektronikdamsugare eller blås rent med torr burkluft. Trodde det var självklart att man inte använder en vanlig hemdamsugare. Usäkta om jag var oklar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Archaea: Damsug inte med en vanlig damsugare dock, använd elektronikdamsugare eller blås rent med torr burkluft. Trodde det var självklart att man inte använder en vanlig hemdamsugare. Usäkta om jag var oklar.

Jag har inte sagt något om dammsugning. Du svarade till fel person

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

@Archaea: Tabbe av mig, förlåt. Att klicka på rätt knapp verkar vara en svårighet för mig ibland. =P

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Archaea:

@Kinglevel: Irql_not_less_or_equal är den värsta felkoden man kan få. Känns lite som att när windows inte vet vad den ska välja för felkod så tar den Irql_not_less_or_equal.
Det bästa du kan göra att att aktivera funktionen så att windows gör en mini-dump (full behövs inte).
Använd sedan bluescreenview för att kolla på call stacken. Då kan du se precis vilken fil som orsakade kraschen.

Edit: Om det är olika fil varje gång så är det förmodligen hårdvaran som strular.
Vill också tillägga att senast jag fick Irql_not_less_or_equal så var det pga virus

Skrivet av danedi:

@Archaea: Damsug inte med en vanlig damsugare dock, använd elektronikdamsugare eller blås rent med torr burkluft. Trodde det var självklart att man inte använder en vanlig hemdamsugare. Usäkta om jag var oklar.

Skrivet av Archaea:

Jag har inte sagt något om dammsugning. Du svarade till fel person

Skrivet av danedi:

@Archaea: Tabbe av mig, förlåt. Att klicka på rätt knapp verkar vara en svårighet för mig ibland. =P

https://www.dropbox.com/s/cgyzt5qmu9d2n3p/101315-6640-01.dmp?dl=0

Här har ni en liten dump att sätta tänderna i... Jag håller på att bli galen, sluta röka håller man på med också... GAHHH!!!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Kinglevel: Ok, jag har tittat lite på din dump. Hittade ganska snabbt "WIN8_DRIVER_FAULT". Du kan ju prova att avinstallera den senaste drivrutinen du installerade innan problemet dök upp.
Annars är det i regel gamla drivrutiner som spökar, så började titta lite på drivrutinerna du har installerade. De som jag misstänker är:

  • En handfull drivrutiner som följer med vmware

  • Flera stycken från 3Dconnextion Inc

  • Flera stycken som hör till AsIO. Verkar vara något till nåt ljudkort

  • Softperfect Virtual Disk Driver

  • Sentinel System Driver. Verkar vara drivrutin för hårdvarubaserad licensmjukvara

Alla dessa drivrutiner har gemensamt att det är gamla, någon var t.o.m. märkt 2008. Mitt tips är att avinstallera och/eller uppdatera dessa så gott det går och se om problemet försvinner.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Skrivet av Archaea:

@Kinglevel: Ok, jag har tittat lite på din dump. Hittade ganska snabbt "WIN8_DRIVER_FAULT". Du kan ju prova att avinstallera den senaste drivrutinen du installerade innan problemet dök upp.
Annars är det i regel gamla drivrutiner som spökar, så började titta lite på drivrutinerna du har installerade. De som jag misstänker är:

  • En handfull drivrutiner som följer med vmware

  • Flera stycken från 3Dconnextion Inc

  • Flera stycken som hör till AsIO. Verkar vara något till nåt ljudkort

  • Softperfect Virtual Disk Driver

  • Sentinel System Driver. Verkar vara drivrutin för hårdvarubaserad licensmjukvara

Alla dessa drivrutiner har gemensamt att det är gamla, någon var t.o.m. märkt 2008. Mitt tips är att avinstallera och/eller uppdatera dessa så gott det går och se om problemet försvinner.

Tack för att du kollar

3D Connexion musen - nyaste mjukvaran som finns på hemsidan.
ASIO drivrutinerna - hör till ett av mina två ljudkort som jag använder, byter emellan ibland. Också nyaste mjukvaran och drivrutinerna till båda.
SoftPerfect - Senaste mjuk.. Till min RAM disk, där jag har vissa filer ibland för snabbare access.
Sentinel - Är väll ända som är gammalt och går att uppgradera kan jag tänka mig.. Men det funkar felfritt på mina kollegors system.

Permalänk
Medlem

@Kinglevel: Har du båda ljuddrivrutinerna installerade samtidigt, men bara ett kort insatt? Då har du själv svarat på var felet är. Detta eftersom drivrutinerna krockar med varandra om du bara har ett kort isatt, men ett program / ljud försöker använda det andra. Välj det som är bättre och skippa det andra då det ändå kommer att klara allt som du behöver. Behöver du två ljudutgångar så sätt moderkortets ljudutgång att bara hantera systemljud.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

@Kinglevel: Har du båda ljuddrivrutinerna installerade samtidigt, men bara ett kort insatt? Då har du själv svarat på var felet är. Detta eftersom drivrutinerna krockar med varandra om du bara har ett kort isatt, men ett program / ljud försöker använda det andra. Välj det som är bättre och skippa det andra då det ändå kommer att klara allt som du behöver. Behöver du två ljudutgångar så sätt moderkortets ljudutgång att bara hantera systemljud.

Det är två stycken riktiga USB ljudkort som används i studiobruk.
Så du tycker att varje gång jag lånar ut ett utav korten så skall jag avinstallera drivrutinen? Makes no sense

Permalänk
Skrivet av Kinglevel:

Tack för att du kollar

3D Connexion musen - nyaste mjukvaran som finns på hemsidan.
ASIO drivrutinerna - hör till ett av mina två ljudkort som jag använder, byter emellan ibland. Också nyaste mjukvaran och drivrutinerna till båda.
SoftPerfect - Senaste mjuk.. Till min RAM disk, där jag har vissa filer ibland för snabbare access.
Sentinel - Är väll ända som är gammalt och går att uppgradera kan jag tänka mig.. Men det funkar felfritt på mina kollegors system.

Skrivet av OldComputer:

@Kinglevel: Har du båda ljuddrivrutinerna installerade samtidigt, men bara ett kort insatt? Då har du själv svarat på var felet är. Detta eftersom drivrutinerna krockar med varandra om du bara har ett kort isatt, men ett program / ljud försöker använda det andra. Välj det som är bättre och skippa det andra då det ändå kommer att klara allt som du behöver. Behöver du två ljudutgångar så sätt moderkortets ljudutgång att bara hantera systemljud.

Men nu när det hände igen så slöt musen att fungera, men vid omstart så funkade den igen.
Så visst någon usb enhet eller portarna måste det vara.

Permalänk
Medlem

@Kinglevel: I felsökningssyfte kanske du skulle kunna avinstallera en av dem. Ett par dagar bara för att verifiera att det verkligen är det som är problemet. Det kanske visar sig att det inte är ljudkorten som ställer till det.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Skrivet av Archaea:

@Kinglevel: I felsökningssyfte kanske du skulle kunna avinstallera en av dem. Ett par dagar bara för att verifiera att det verkligen är det som är problemet. Det kanske visar sig att det inte är ljudkorten som ställer till det.

Köpte en ny mus, kunde inte alls misstänka ljudkorten...

Än så länge så är det uptime på över 7 timmar. Lite av ett rekord tror jag.
Fingrarna korssade.

Permalänk

Idag hade jag en uptime på 17 timmar... Sen så blev det bsod igen... Yey... Snart slänger jag ut skiten igenom fönstret..

Näe men, moderkortet? Kanske man skall byta det först..

Nu har jag alltså:

  • Formaterat systemet.

  • Stresstestat alla komponenter, GPU, CPU, Minne, SSD. Memtest, prime95, SuperPi, 3DMark, Intel Diag Tool... etc..

  • Kollat alla temperaturer.

  • Kollat alla spänningar.

  • Kollat alla drivrutiner.

  • Kopplat om alla USB grunkor, stekt en USB hub.

  • Ny mus, i och med det märkliga "musen låser sig vid boot" problemet.

  • Kollat alla inställningar för minnen och cpu i bios.. ändrat lite grann för att få ner tempen ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinglevel:

Idag hade jag en uptime på 17 timmar... Sen så blev det bsod igen... Yey... Snart slänger jag ut skiten igenom fönstret..

Näe men, moderkortet? Kanske man skall byta det först..

Nu har jag alltså:

  • Formaterat systemet.

  • Stresstestat alla komponenter, GPU, CPU, Minne, SSD. Memtest, prime95, SuperPi, 3DMark, Intel Diag Tool... etc..

  • Kollat alla temperaturer.

  • Kollat alla spänningar.

  • Kollat alla drivrutiner.

  • Kopplat om alla USB grunkor, stekt en USB hub.

  • Ny mus, i och med det märkliga "musen låser sig vid boot" problemet.

  • Kollat alla inställningar för minnen och cpu i bios.. ändrat lite grann för att få ner tempen ytterligare.

Jag står fortfarande på mitt föregående tips. Avinstallera en drivrutin i taget för din lite mer speciella hårdvara. Du kan väl klara dig utan dem ett par dagar? Sen när det är klart, och om det forfarande är problem skulle jag börja leta efter hårdvarufel. Minnet har du ju redan kollat med memtest, så nästa är väl grafikkort? Plocka bort det helt och kör på intern grafik ett tag. Kolla S.M.A.R.T på din SSD ifall den har rapporterat någon konstigt.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...