Datorn presterar sämre än förväntat i spel

Permalänk
Medlem

Datorn presterar sämre än förväntat i spel

För ett antal månader sen frågade jag på forumet om ett prisvärt datorbygge, och fick en massa bra tips på vad som skulle funka bra ihop. När jag väl byggt ihop datorn så presterade den bättre än vad min gamla laptop gjorde, men inte med särskilt stor marginal. Annat folk som haft liknande grafikkort och processor tycks ha betydligt bättre prestanda än det jag får, vilket får mig att undra vart problemet sitter.

  • Moderkort: Gigabyte F2A88XM-D3H (FM2+ socket)

  • CPU: AMD Athlon X4 860K 3,7GHz

  • Minne: 2x4 GB DDR3 2133MHz*

  • GPU: ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC

  • PSU: Corsair CX500 500W

  • SSD: 240 GB Samsung*

  • HDD: 1TB WD Green

* (Kartongerna bortstädade, så bara taget från minnet)

Jag har gjort några tester själv, bland annat att installera om alla drivrutiner och kolla temperaturer på cpu/gpu. Grafikkortet håller sig på 40-70 (Ingen-/hög belastning) och processorn på 30-50.

Är det någon del som ni spontant kan se som kan bottlenecka datorn? Kan det vara för dåligt nätaggregat? Vad bör jag testa och hur? Är tacksam för allt hjälp jag kan få!

P.S. När jag lirar Borderlands 2 har jag ganska ostadig fps, samt "flickrar" undre halvan av skärmen svart ganska så ofta (Speciellt när det är mycket på skärmen)... Tecken på ett strömtörstigt grafikkort?

Permalänk
Medlem

CX

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Processorn. Rent spontant och agget är inget att hurra för.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEGC:

P.S. När jag lirar Borderlands 2 har jag ganska ostadig fps, samt "flickrar" undre halvan av skärmen svart ganska så ofta (Speciellt när det är mycket på skärmen)... Tecken på ett strömtörstigt grafikkort?

Har du stängt av Vsync?

Som de andra säger tycks inte ditt nätaggregat vara något att hurra åt heller. :/

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att veta att det är nätaggregatet som spökar? Något sätt att kolla det eller några tecken på att det är det som strular?
Testade att skruva upp klockhastigheten på grafikkortet med några få MHz, och då krascha datorn till en svart skärm ganska så snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Borderlands 2 är ett Nvidiaspel, riktigt synd att du valde AMD. PhysX har slaktat FPSen för AMD sedan Nvidia spärrade hårdvaruaccelerationen på AMDS hårdvara. Det var allt bättre förr.

Permalänk

du har en väldigt svag processor till ett väldigt kraftigt grafikkort.
CX agget valdes dock ändå ?

Ladda mer HWinfo och starta den och sätt igång sensorerna (stor gul ikon)
börja spela kör på tills du får problem, stäng av spelet.. pressas processorerna till max ? står efter "CPU load"

@stimpen varför rekommenderar du en svagare AMD processor med ett 290 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på dom andra. Här är vad du ska göra:

*Har du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?
*Ladda ner MSI afterburner och kolla hur många % av din GPU som används vid belastning.
*Kolla i aktivitetshanteraren hur belastad din processor blir vid belastning.
*Ladda ner 3dmark och jämför din GPU score med samma GPU.

Rapportera tillbaka och vi kan börja felsöka på riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag får ta och göra en ordentlig koll imorgon bitti och rapportera tillbaka då. Jag minns att jag gjorde en koll med hwinfo grejen innan, men fann det konstigt att varken CPU eller GPU loaden kom nära max (gpun på 30-40%, första tråden 50-60%, resten av trådarna kring 20%). Kommer med mer riktiga siffror imorgon alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

*Har du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?

CPUn har ingen grafikkrets.

Permalänk
Medlem

Jag satt mig ner lite hastigt i morse och kollade lite spontana värden med afterburner under tiden jag lekte runt med CPU hastigheten. Med stock-settings får jag fram:

Om jag överklockar CPUn från 3.7 till 4.0:

Om jag underklockar CPUn från 3.7 till 3.0:

Jag misstänkter nu när jag kollar värderna att det troligtvist är CPUns fel. Samt är det intressant att när jag överclockar så presterar den sämre. Antingen överklockar jag fel (följer ett x antal guider på nätet dock) eller så kanske den inte får tillräckligt med ström kanske. Något värt att notera är att datorn fryser bilden efter en stund när jag överklockade över 4.0 på CPUn.

Om det nu är min processor som underpresterar, finns det någon bättre med FM2+ socket? Jag är osäker på om det finns, och det skulle innebära att jag måste köpa nytt moderkort för att byta till en annan socket :/ Och om nätaggregatet är för mesigt krävs det att jag byter den också. Är det några som har några bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEGC:

Jag satt mig ner lite hastigt i morse och kollade lite spontana värden med afterburner under tiden jag lekte runt med CPU hastigheten. Med stock-settings får jag fram:
http://i.imgur.com/drnEx7Jh.jpg

Om jag överklockar CPUn från 3.7 till 4.0:
http://i.imgur.com/tprpjo5h.jpg

Om jag underklockar CPUn från 3.7 till 3.0:
http://i.imgur.com/NRwS0Q3h.jpg

Jag misstänkter nu när jag kollar värderna att det troligtvist är CPUns fel. Samt är det intressant att när jag överclockar så presterar den sämre. Antingen överklockar jag fel (följer ett x antal guider på nätet dock) eller så kanske den inte får tillräckligt med ström kanske. Något värt att notera är att datorn fryser bilden efter en stund när jag överklockade över 4.0 på CPUn.

Om det nu är min processor som underpresterar, finns det någon bättre med FM2+ socket? Jag är osäker på om det finns, och det skulle innebära att jag måste köpa nytt moderkort för att byta till en annan socket :/ Och om nätaggregatet är för mesigt krävs det att jag byter den också. Är det några som har några bra tips?

Du har nog rätt att det är CPU:n som maxar och därför kan du inte få högre FPS och användning av grafikkortet. Som du ser belastas grafikkortet typ bara 30-40% medans CPU:n belastas 90%.

Om du vill ha bättre värden så bör du visa/spara graferna som afterburner producerar (man kan ställa in uppdateringsfrekens mm), då kan vi faktiskt se att siffrorna är representativa och ligger liknande hela tiden. Annars är också 3dmark ett hett tips.

Permalänk
Medlem

@kobb3 Men då är frågan; finns det en bättre CPU med FM2+ socket? Känner du till någon? Eller måste jag byta hela köret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEGC:

@kobb3 Men då är frågan; finns det en bättre CPU med FM2+ socket? Känner du till någon? Eller måste jag byta hela köret?

Byt hela köret. Det är en ganska taskig plattform, processorn är sunkig den också. Eller sunkig ska jag inte säga, för 700 spänn tror jag inte att du får en bättre processor.

Permalänk
Medlem

Ska du uppgradera kan du alltid kolla marknaden här på Sweclockers.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att ett R9 270X - R9 280 (utan X) hade passat den CPU:n bättre. Men misstänker att du ändå skulle vara tvungen att klocka den för att den inte skulle flaska.

AM2+ är helt enkelt inte avsedd att paras ihop med ett grafikkort i klass med R9 290. Det är en väldigt gammal plattform (dök upp sent 2007 iirc?) som visserligen ger väldigt mycket för pengarna, men ditt grafikkort spelar i en mycket högre liga. AMD FX-serien eller någon modernare i3/i5/i7 hade varit en bättre partner till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEGC:

@kobb3 Men då är frågan; finns det en bättre CPU med FM2+ socket? Känner du till någon? Eller måste jag byta hela köret?

Jag har egentligen inte koll på AMD processorer med enligt passmark har du den bästa processorn för socket FM2+.