Dator fryser vid BIOS bootsplash (kommer ej in i BIOS/kan ej starta operativsystem)

Permalänk

Dator fryser vid BIOS bootsplash (kommer ej in i BIOS/kan ej starta operativsystem)

Jag har alldeles nyss råkat ut för ett märkligt problem. Datorn fryser vid BIOS bootsplash när jag försöker starta den. Datorn har fungerat felfritt fram till jag stängde av datorn någon timme innan detta hände. Jag har inte gjort några ändringar i BIOS eller ändrat hårdvarukonfigurationen på ett tag så jag utesluter att det är problemet. Moderkortet visar felkod A2 (IDE detect), vilket inte säger mig någonting. Jag provade att plugga ur alla SATA-kablar utom den för systemdisken, men det resulterade bara i en helt svart skärm (skärmen verkar dock få signal). Jag kan inte heller gå in i BIOS genom att trycka F2/del). Har testat att byta USB-port för tangentbordet med samma resultat. BIOS-versionen är den näst senaste som finns på Asus hemsida. Tacksam för hjälp.

Information om systemet:

OS: Gentoo GNU/Linux
Moderkort: Asus X99-A
CPU: Intel i5820K
CPU-kylare: Nocuta NH-D15
Minne: 2x8 GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400 MHz
Grafikkort: Asus Radeon HD7750
Nätagg: EVGA Supernova G2 750 W
SSD: Crucial MX100 512 GB
HDD 1: Seagate 750 GB
HDD 2: Toshiba 1TB
Övrigt: DVD-brännare

Permalänk

Tillägg: Jag har även provat att återstalla CMOS, både genom att flytta "jumprarna" och att ta ut och sätta tillbaka batteriet. Det har inte hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Tillägg: Jag har även provat att återstalla CMOS, både genom att flytta "jumprarna" och att ta ut och sätta tillbaka batteriet. Det har inte hjälpt.

Har du provat att koppla ur alla satakablar ur moderkortet ifall det är en kabel som orsakar det, kopplat ur alla usbsaker på baksidan och även testat att koppla bort usb, firewire eller såna kopplingar som kan vara kopplade på moderkortet?
Testa det annars och se om något sånt kan orsaka problemen.
En externa hårddisk eller usbminne t.ex kan ge såna problem ibland.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Glöm inte att koppla ur mus, tangentbord OCH Windows disken.

Permalänk

Updatering: Problemet löste sig. Jag kopplade ur ALLA SATA-kablar och då gick det att komma in i BIOS. Tack för hjälpen.