Hjälp med konfiguration av hemnätverk

Permalänk
Medlem

Hjälp med konfiguration av hemnätverk

Hej!

Jag har precis flyttat till en ny bostad och ska konfigurera ett hemmanätverk med ingående htpc, diverse spelkonsoller, datorer och telefoner. Jag har fiber via telia in i lägenheten och tänkte utifrån det bygga nätverket. Min plan är enligt följande:

Fiber via telia > router(primärt för WLAN/IPtelefoni) > switch 8 portar 10/100/1000 (primärt för mediaserver,raspberry pi, dator.

Routern är alltså till för att få trådlöst till telefon, surfplatta, trådlöst ljud, spelkonsoller med mera.
Switchen är till för kunna driva mediaserver, datorer, raspberry pi.

Hur konfigurerar jag detta på bästa sätt? Vad bör jag tänka på?

Jag tänkte köpa en ASUS RT router och en netgear gigabit 8 port switch.

mvh

Permalänk
Medlem

Easypeasy.
Ställ in fast IP på dina trådade enheter samt ställ gateway och DNS till din routers IP adress (vanligtvis 192.168.0.1 eller 192.168.1.1).
Alternativ DNS kan du sätta till 8.8.8.8 (google)

T.ex. om du ger dina fasta enheter (som enbart kopplas med kabel) IP adress 192.168.X.2-3-4-5-6 etc. så minimerar du framtida adresseringsproblem och annat som kan uppstå.
Windows är inte alltid så duktigt på att hantera automatiska IP inställningar.

Dina trådlösa enheter borde klara sig utan speciella inställningar efter att din WiFi på routern är igång.

Borde då vara good to go.

EDIT: Vet inte på vilken nivå dina TCP/IP kunskaper ligger, så hojta om du vill ha mer hjälp.
EDIT 2: Förlåt. det är ju DNS som ska konfas, inte DHCP.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Easypeasy.
Ställ in fast IP på dina trådade enheter samt ställ gateway och DHCP till din routers IP adress (vanligtvis 192.168.0.1 eller 192.168.1.1).
Alternativ DHCP kan du sätta till 8.8.8.8 (google)

Borde då vara good to go.

Nej.

@Gudarn
Du behöver inte konfigurera någonting alls (beror ju helt på vad du vill åstadkomma), såvida om du inte vill ha statiska IP adresser på någon enhet eller använda en annan IP adressering av någon anledning.

Du har ju några switchportar på routern du kan nyttja med, kan vara bra att lägga sin lagring / server där, men i ditt fall spelar det inte så stor roll.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrasket:

Nej.

@Gudarn
Du behöver inte konfigurera någonting alls (beror ju helt på vad du vill åstadkomma), såvida om du inte vill ha statiska IP adresser på någon enhet eller använda en annan IP adressering av någon anledning.

Du har ju några switchportar på routern du kan nyttja med, kan vara bra att lägga sin lagring / server där, men i ditt fall spelar det inte så stor roll.

Enligt min erfarenhet blir automatiska IP inställningar ohållbart i längden. Förr eller senare dyker utropstecknet upp där nere på nätverksikonen, och troubleshootern kan inte lösa problemet för att Windows helt plötsligt inte kan få IP från routern.

Men med manuella inställningar, BAM! Funkar alltid.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Enligt min erfarenhet blir automatiska IP inställningar ohållbart i längden. Förr eller senare dyker utropstecknet upp där nere på nätverksikonen, och troubleshootern kan inte lösa problemet för att Windows helt plötsligt inte kan få IP från routern.

Men med manuella inställningar, BAM! Funkar alltid.

Beror nog lite på vad för grejer du kör med, konsument routrar kan behöva en omstart någon på ett halvår

Annars att sätta 8.8.8.8 som DHCP server hoppas jag var ett typo

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrasket:

Beror nog lite på vad för grejer du kör med, konsument routrar kan behöva en omstart någon på ett halvår

Annars att sätta 8.8.8.8 som DHCP server hoppas jag var ett typo

Ja, men omstart löser inte heller alltid dessa problem. Men som du säger, det beror helt klart på routerns kvalitet.

Och ja, jag menar ju givetvis DNS. Ändrat i min post.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Stort tack för svar, då blir första steget att köpa en router och switch och sedan köra på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gudarn:

Stort tack för svar, då blir första steget att köpa en router och switch och sedan köra på

Godspeed!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |