Ultrabook Skylake vs Broadwell är Skylake värt ett högre pris?

Permalänk
Medlem

Ultrabook Skylake vs Broadwell är Skylake värt ett högre pris?

Tjena Sweclockers. Det är så att jag är på jakt efter en ultrabook. Har länge varit säker på att jag ska vänta på Skylake då jag inte har jättebråttom. Jag har kollat mycket på Dell XPS 13 och HP spectre X360. Specsen jag vill ha är touchscreen, i5, 8gb ram, max 14". och SSD helst 256gb men 128 fungerar också. (har stationär för all annan lagring) Batteritid är inte superviktigt så länge man får iallafall 7-8h casual surfande. För det är väl batteritiden som är Skylakes främsta fördel om jag förstått det rätt.

Såg nyligen att man kan köpa X360 med dessa specs (broadwell) för 10k via mecenat från HPs hemsida. Detta har fått mig att tvivla lite. Skylake lär ju kosta minst lika mycket som ordinarie pris vilket var 12k. Så frågan är om Skylake är värt 2000+ över Broadwell. Min budget ligger på aboslut max 15k. 12-13k är Sweet spot men givetvis vill man ju komma undan så billigt som möjligt.

Förslag på andra datorer är välkommet. Det är främst själva datorn jag betalar extra för och inte specifikationerna. Dvs. Tänker inte köpa en dator med i7 för 15k om jag kan få samma modell med i5 billigare bara för att den ligger inom budgeten. Det bör alltså vara en ordentlig prisskillnad då. Lite samma tanke på andra hållet. Tänker inte ta någon dator som kanske har lite mindre Ram eller SSD bara för att jag kan få den för 8990 istället för t.ex HP datorn för 9990.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

+1

Undrar också om i5 vs i7 på spectre. Samt för/nackdel med den högupplösta skärmen.