toString metod som inte returnerar något?

Permalänk
Medlem

toString metod som inte returnerar något?

Så jag har fastnat med en programmeringsuppgift i Java. Jag har en "Contact" klass och en "testContact" klass som startar och kallar på Contact klassen. Poängen med uppgiften är att lära sig att använda getter och setter metoder i Java. Jag är nästan klar förutom att jag inte kan få min toString metod att inte returnera något. Såhär ser metoden ut:

public String toString(){ JOptionPane.showMessageDialog(null,"Name: " + name + "\n Phone: " + phone + "\n Mobile: " + mobile + "\n Email: "+email); return name; }

Vi ska använda oss av toString och då returneras ju allt som en sträng. Men eftersom jag skriver return name så kommer även name att retuneras. Inget konstigt med det, men jag har förstått det som att jag måste returnera något. Jag kan inte skriva metoden som void eftersom det är toString ska det vara datatypen String. Jag har även testat att returnera null men får då en tom ruta, jag vill inte ha någon ruta alls.

Jag kan ju döpa om metoden till en "vanlig" metod och få det att funka, men ska som sagt använda toString.

Permalänk
Medlem

Ta bort JOptionPane.showMessageDialog(null,"Name: " + name + "\n Phone: " + phone + "\n Mobile: " + mobile + "\n Email: "+email);

och lägg till "Name: " + name + "\n Phone: " + phone + "\n Mobile: " + mobile + "\n Email: "+email i ditt return

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razki:

Ta bort JOptionPane.showMessageDialog(null,"Name: " + name + "\n Phone: " + phone + "\n Mobile: " + mobile + "\n Email: "+email);

och lägg till "Name: " + name + "\n Phone: " + phone + "\n Mobile: " + mobile + "\n Email: "+email i ditt return

Tack, dumt att man inte tänkte på det!