Permalänk
Medlem

sim kort har tagits bort

Hej

Jag har haft telia i flera år och har självklart under tiden dels bytat mobil, startat om senaste mobilen samt tagit ut batteriet osv helt utan problem.
Jag sade upp mitt gamla 2år långa abonnemang för ett par veckor sedan då jag skulle byta till tele2.
Dagen efter sista dagen mitt telia abonnemang slutade gälla så stod där något i mobilen om simkortet tror jag och att jag måste starta om den för att de 'nya inställningarna ska börja gälla'. Detta fortfarande med teliakortet i. Kort där efter så får jag med jämna mellanrum upp att simkortet har tagits bort och enda alternativet är att starta om telefonen.
Har därefter fått ett nytt simkort från tele2 samt rengjort simkortsytorna något men problemet kvarstår även när jag nu är igång med nya abonnemanget.

Jag har aldrig haft något liknande probldm tidigare.

Min fråga är således, vad var det telia gjorde med min telefon vid omstarten som gjort den halvt obrukbar? De måste ha installerat något eller?
I min värld så borde de bara kunna spärra åtkomsten från mitt simkort på deras server och inte behöva ändra saker i min telefon.

Jag må låta lite paranoid men efter 2 år med samma telefon och kort och allt o sedan att den börjar strula direkt efter dras krävda omstart då jag sagt upp abonnemanget gör att jag inte tror det har med slumpen stt göra..

Tacksam för svar!

felbeskrivningen
Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem

Vet inte om telefon är låst till Telia. Numera är alla telefoner Telia säljer olåsta, men tidigare var dom låsta. Annars tror jag inte att Telia har gjort nåt med din telefon. Kan ju vara fel på SIM-kortet från Tele2.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Underlättar nog om du uppger vad det är för telefon. Provat återställa telefonen med simkortet i?

Permalänk
Medlem

Oj jo det är en Samsung gslaxy s4.
Jag köpte den olåst direkt.
Men problemet startade redan vid omstarten med telia simkortet i också, innan jag satte i tele2-kortet.

Nej det har jag nog inte gjort faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizz:

Oj jo det är en Samsung gslaxy s4.
Jag köpte den olåst direkt.
Men problemet startade redan vid omstarten med telia simkortet i också, innan jag satte i tele2-kortet.

Nej det har jag nog inte gjort faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Du skriver att du sade upp ditt abonnemang hos Telia, men du menar väl att du gjort en portering till tele2?
Vet iofs inte om det har med ditt problem att göra?

Permalänk
Medlem

Som jag förstod av tele2 hemsida så skulle det beställas direkt, så jag sade först upp abonnemanget. Dagen det gick ut beställde jag det nya fast med det gamla numret behållet.
Simkortet ska därför hunnit bli ett kontantkort för att numret skulle behållas.
Det hade dock varken mobil eller datateckning under tiden det vart kontantkort heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400