Permalänk
Medlem

Är xb270hu värd pengarna?

Halloj jag byggde en ny dator för några veckor sedan och letar nu efter en datorskärm. Datorn är främst till för att spela på (witcher 3 xcom 2 osv) men skall också användas till 3D modellerande, texturerande/photoshop osv. Jag hoppas också skaffa en framtidssäkrad skärm som jag kommer kunna använda i många år framöver eller i alla fall några. Efter att ha kollat på skärmar (på nätet) i över två veckor nu så är xb270hu den enda skärmen som verkar passa mina specifikationer, ips, 1440p, 27tum, låg respons tid osv. Dock så kostar den en rejäl slant och medan jag kan klämma lite besparingar ur plånboken så vill man ju veta om produkten är värd priset och inte kommer gå sönder efter ett år, tips på pålitliga säljare uppskattas också.

Jag kollade också på u2515h som ser bra ut men jag vet inte om den är för liten med tanke på upplösningen och jag har ingen lust att punga ut 2000 för en modell som är 2tum extra men annars likadan. En annan som jag kollat på är MG279Q som också ser bra ut, dock så har jag ett nvidia kort och skulle inte kunna använda mig av freesync. sist men inte minst så hittade jag en annan som också verkar bra och var nästan på väg att bestämma mig för tills jag såg säljarna, liontech och proshop som inte har de bästa ryktet.

Så är xb270hu värd pengarna? Är jag helt fel ute? Har ni några tips?

Mitt grafikkort:
Asus GeForce GTX 970 Strix

Hela bygget:
http://pcpartpicker.com/p/qkLfTW

Permalänk
Medlem

om det är värt det får man bestämma själv men att det är en utmärkt skärm är det ingen frågan om. jag skulle rekommendera en xb270hu om du vill ha g-sync och annars en mg279q. pg279q finns också men den är ännu dyrare än xb270hu.

komplett hade ett antal demo-ex av xb270hu för 5749kr för några dagar sedan så kan eventuellt vara värt att vänta på ett liknande erbjudande.

Permalänk
Medlem

@versions:
Mjo jag kollade också på pg279q men 8k är min absoluta gräns ock då sträcker jag mig ändå rätt rejält. mg279q känns också som ett bra val men är gsync värd prisskillnaden? Går det och leva utan med en sådan skärm? Hur länge sedan var den där komplett grejen och hur länge tror du att man skulle behöva vänta på ett liknande erbjudande? Är demo ex lika bra som nyköpt? vet inte hur det fungerar med sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@versions:
Mjo jag kollade också på pg279q men 8k är min absoluta gräns ock då sträcker jag mig ändå rätt rejält. mg279q känns också som ett bra val men är gsync värd prisskillnaden? Går det och leva utan med en sådan skärm? Hur länge sedan var den där komplett grejen och hur länge tror du att man skulle behöva vänta på ett liknande erbjudande? Är demo ex lika bra som nyköpt? vet inte hur det fungerar med sådana.

Demo-exen som Komplett sålde hade några döda pixlar, det kunde man läsa längst ned.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555:
Ser att de har ett demoex kvar dock med 3 st pixelfel i nedre högra hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@alex5555:
Ser att de har ett demoex kvar dock med 3 st pixelfel i nedre högra hörnet.

Aa ok. Nä jag hade inte köpt ett demo-ex. Jag är väldigt sugen själv på att köpa en ny skärm, men jag tvekar om det är värt att lägga ned 8000 på det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555:
Hjälper inte heller att jag är jäkligt snål/sparsam och tvekar inför alla inköp över 50 kr så du kan tänka dig vilken ångest jag får över 8000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@versions:
Mjo jag kollade också på pg279q men 8k är min absoluta gräns ock då sträcker jag mig ändå rätt rejält. mg279q känns också som ett bra val men är gsync värd prisskillnaden? Går det och leva utan med en sådan skärm? Hur länge sedan var den där komplett grejen och hur länge tror du att man skulle behöva vänta på ett liknande erbjudande? Är demo ex lika bra som nyköpt? vet inte hur det fungerar med sådana.

jag köpte hem en mg278q (freesync) för en vecka sedan. när jag pillade med den så testade jag freesync lite snabbt och med handen på hjärtat tycker jag inte att jag märkte någon jätteskillnad mot windowed borderless. värt att notera att jag endast testade i någon minut dock och andra säger att det är helt fantastiskt så jag kanske var lite snabb där då det inte alltid är jätteintressant för mig när det krävs fullscreen.

Skrivet av alex5555:

Demo-exen som Komplett sålde hade några döda pixlar, det kunde man läsa längst ned.

det fanns ett antal och jag är ganska säker på att det stod att de bara blödde på några av dem. vad jag förstår så blöder nästan alla xb270hu först och sedan försvinner det med tiden när man använder skärmen.

Permalänk
Medlem

Har då inte ångrat mitt köp av XB270HU, fast jag betalade fullpris för den och var tvungen att uppgradera mitt grafikkort till ett NVIDIA kort också, så säg att det kostade 11k för mig. Jag älskar verkligen 2560x1440 upplösningen i Windows (inte använt den upplösningen tidigare). Denna upplösning är ju dock inte unik till denna skärm, men definitivt att jag endast köper denna upplösning i framtiden. IPS märker jag inte så stor skillnad av förutom när jag sitter vid sidan av datorn eller något då andra skärmen ser förjävlig ut då).

GSync och 144 Hz är väl också trevligt. Windows känns laggigt i 60 Hz numera. GSync tycker jag inte riktigt är "WOW!!" men kanske vore det om jag går tillbaka till en skärm som inte har det.

Höj och sänkbar är också mysigt, USB-portarna på den var mer praktiska än vad jag först trodde (använder 3 av de 4: Bluetooth mottagare, Logitech unifying receiver och musen).
Enda nackdelen är väl att det bara finns 1 Displayport. Skulle vilja ha en till port (VGA eller vad som helst) för min Macbook, men aja.

Skärmen jag tänkte köpa först var en XG270HU, men efter att ha läst att den hade firmware problem osv så bestämde jag mig för att köra på ordentligt med skärmen då jag ändå sitter framför den så mycket och valde då denna XB270HU. Troligen lär jag använda den så länge det finns Displayport utgång på Grafikkort.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan:
Så du säger att det var värt pengarna? Försöker bara samla mod och bli av med en tillräcklig mängd tvekan så att jag faktiskt vågar beställa med tanke på pengarna. Vart köpte du skärmen? jag har haft bra erfarenheter med inet och netonet tidigare när det gäller datorkomponenter, dock så har jag hört att komplett har 45 dagar öppet köp och funderar på om det är värt att vänta tills de får in nya skärmar.

Permalänk
Medlem

Byggkvaliten är ungefär i samma klass som en 1500 kronors skärm.. Och backlightbleed verkar drabba de flesta exemplar.

Jag har en själv och har en del backlightbleed i övre hörnet.

Men har du mycket pengar till övers så är det bara köpa.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

Cdon har rea på Acer skärmen, ange koden xYfyu8Vx så får du 10% rabatt

Permalänk
Medlem

Jag bytte från ASUS PG278Q till Acer XB270HU och ångrar det inte en sekund. Typ bara fördelar mot Swiften förutom att byggkvalitén är märkbart sämre på Acern samt eventuellt designen och kanske även hårdvarufunktionen (LED på ASUSen som berättar om Gsync, ULMB eller normal körs).

Fantastisk IPS panel som ger klara färger och bra betraktningsvinklar. Nyare revisioner stödjer även ULMB upp till 120Hz.

Oroa dig inte för IPS Glow när du köpt den för den försvinner efter någon vecka eller två. Har själv fått ett fint ex utan döda pixlar och minimalt med BLB.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@lambdan:
Så du säger att det var värt pengarna? Försöker bara samla mod och bli av med en tillräcklig mängd tvekan så att jag faktiskt vågar beställa med tanke på pengarna. Vart köpte du skärmen? jag har haft bra erfarenheter med inet och netonet tidigare när det gäller datorkomponenter, dock så har jag hört att komplett har 45 dagar öppet köp och funderar på om det är värt att vänta tills de får in nya skärmar.

Jag köpte min från Inet. Har använt deras support förut för att returnera andra varor som varit "dead on arrival", så tänkte att om skärmen har döda pixlar kan jag returnera den. Den hade dock inga döda pixlar eller nåt så behövde inte göra det.
Värt att nämna är att CDON körde 1000 kr rabatt på skärmen dagen jag fick hem den, så om du vill kan du ju vänta lite och hoppas på att någon kör skärmen på REA.

Ja jag tycker väl att det var värt pengarna. Sällan känt någon ånger över att ha spenderat 8k (eller 11k, beroende på hur du vill se det) på en en skärm som jag sitter flera timmar framför varje dag. Ibland tänker jag att jag kunde ha kommit undan för halva priset med en skärm som hade samma upplösning, IPS och fler ingångar, men samtidigt så är det fint med 144 Hz de få gånger jag spelar CS eller något annat FPS spel. Gsync är väl också trevligt, men har inte känt av den lika bra som de andra finesserna. Jag hade säkert gjort det dock om jag gått tillbaka till en annan skärm utan det.

EDIT: Precis som Psychadelic skriver ovan så har CDON 10% rabatt på den just nu, alltså kostar den 7190 istället.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@Psychadaelic:
Hur har du upplevt cdon:s support? De gånger jag har haft problem så har de vart lite sådär i jämförelse med tex netonet. Tänker bara på om det skulle vara så att man får en skärm med mycket backlightbleed eller döda pixlar. Gäller rean för skärmen förresten?

20% rabatt på Logitech datortillbehör med kod

Hörlurar, möss, tangentbord och mycket annat från Logitech. Nu med 20% rabatt med kod!

Ange följande kod i kassan:

Erbjudandet gäller t o m 2015-10-15 på varor som säljs av CDON.COM och kan endast användas vid ett köptillfälle. Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder eller erbjudanden och att rabattkoden inte går att registrera i efterhand.

Permalänk
Skrivet av Vlandza:

@Psychadaelic:
Hur har du upplevt cdon:s support? De gånger jag har haft problem så har de vart lite sådär i jämförelse med tex netonet. Tänker bara på om det skulle vara så att man får en skärm med mycket backlightbleed eller döda pixlar. Gäller rean för skärmen förresten?

20% rabatt på Logitech datortillbehör med kod

Hörlurar, möss, tangentbord och mycket annat från Logitech. Nu med 20% rabatt med kod!

Ange följande kod i kassan:

Erbjudandet gäller t o m 2015-10-15 på varor som säljs av CDON.COM och kan endast användas vid ett köptillfälle. Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder eller erbjudanden och att rabattkoden inte går att registrera i efterhand.

Är verkligen inget stort fan av cdon support, men får man en dålig skärm borde den väl ändå bytas ut oberoende på vilket företag som säljer, men man vet ju aldrig.
http://cdon.se/hemelektronik/monitor_-10/

Permalänk
Medlem

@Psychadaelic:

Aja nu är det gjort. Åmade mig en massa om det var värt risken att behöva handskas med cdon:s support eller inte och beställde till slut från dem. nu hoppas jag bara att det funkar bra och att man får en felfri produkt.

Vill också bara tacka alla i tråden som bidragit med tips och råd.

Permalänk
Skrivet av Vlandza:

@Psychadaelic:

Aja nu är det gjort. Åmade mig en massa om det var värt risken att behöva handskas med cdon:s support eller inte och beställde till slut från dem. nu hoppas jag bara att det funkar bra och att man får en felfri produkt.

Vill också bara tacka alla i tråden som bidragit med tips och råd.

Grattis Hoppas du blir nöjd, skriv gärna lite tankar om skärmen när du fått den. Är själv väldigt sugen på att köpa den när lönen kommer .)

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Vlandza:

@Psychadaelic:

Aja nu är det gjort. Åmade mig en massa om det var värt risken att behöva handskas med cdon:s support eller inte och beställde till slut från dem. nu hoppas jag bara att det funkar bra och att man får en felfri produkt.

Vill också bara tacka alla i tråden som bidragit med tips och råd.

Du skriver ej döda pixlar och bara nyttjar ångerrätten när det gäller skärmar. Annars får du vänta på reparation felsökning osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94:
Menar du att jag skall utnyttja mig av ångerrätten och hävda att skärmen har döda pixlar ifall skärmen har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@andra94:
Menar du att jag skall utnyttja mig av ångerrätten och hävda att skärmen har döda pixlar ifall skärmen har fel?

Ångerrätt har du även om det inte är fel på produkten.. du behöver inte motivera varför (rätta mig någon om jag har fel)

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

@AndersB:
Du har rätt (utgår från tidigare erfarenhet) dock så måste man i de flesta fallen betala frakt vilket kan bli en ganska saftig peng beroende på storlek och vikt, sen vill ju cdon också att man lägger lådan som varan kom i, i en annan låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@AndersB:
Du har rätt (utgår från tidigare erfarenhet) dock så måste man i de flesta fallen betala frakt vilket kan bli en ganska saftig peng beroende på storlek och vikt, sen vill ju cdon också att man lägger lådan som varan kom i, i en annan låda.

Jag köpte ett nätagg för ett tag sedan på CDON, som jag sedan skickade tillbaka (ångerrätt). Det kom med en retursedel i paketet som redan var förbetald, och jag använde samma kartong som nätagget kom i jag när postade det. Riktigt smidigt faktiskt.

Förhoppningsvis ska du slippa skicka tillbaka skärmen

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555:
Får hoppas att jag också fått en sån där retursedel, när jag behövde skicka tillbaka ett chassi till webhallen en gång så behövde jag betala frakten själv (235 kr) vilket var lite surt. Var också och plockade upp skärmen på posten nyss (var ett jäkligt kånkande) skall uppdatera i kväll eller imorgon efter jag har haft en chans att pröva den.

Permalänk
Medlem

@Vlandza: Känns ju inte som rätt tidpunkt att slänga pengar på en XB270HU då Acer nyligen gick ut med att de släpper en uppdaterad (och säkerligen bättre) version med XB271HU, ska finnas på butikshyllorna i EU i oktober. Är väl heller inte omöjligt att en eller annan återförsäljare kanske börjar sänka priset på 270:n?

edit: http://www.guru3d.com/news-story/acer-announces-predator-xb27...

Permalänk
Medlem

gatt byta 2 ggr innan jag fick en skärm som hade lite bleed och inga döda pixlar. May the gods be in your favor när du pröva din.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem

@varporx:
Vad var det för skärm? samma som den jag beställt eller?

edit: dum jag är, kom nyss på att jag ser vad du har för grejer i ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@varporx:
Vad var det för skärm? samma som den jag beställt eller?

Jo. om det är en acer xb270hu ips 144hz gsync du beställt. Acer rekommenderar att man har den igång 3 timmar så säger dom att en del bleed försvinner. tror dock att ingen av xb270hu skärmarna är utan bleed.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem

@Psychadaelic:
Hämtade skärmen på posten idag, mitt första intryck gällande cdons förpackning var att det såg ut som de hade tejpat fast två svarta skräppåsar kring lådan vilket kändes lite underligt. Transporten hem var lite småjobbig då benen är mitt enda transportmedel och lådan var rätt stor, lådan kom som tur var med handtag så jag hade inga större problem med att bära den. När jag väl plockat upp grejerna och började montera ihop skärmen så kan jag förstå vad folk menar med att konstruktionen känns billig då stativet känns lite... sådär, är väl det bästa sättet jag uttrycka det på. Att plugga in skärmen var inte svårt, känns lite fattigt att vara begränsad till en displayport. Det första jag märkte var att den var stor, så jäkla mycket större än min bärbara med 1600:900 upplösning som jag använt de senaste 5 åren. Den var även jäkligt ljus så jag var tvungen att vrida ner ljusstyrkan till en behaglig nivå.

Jag gjorde sedan genast ett blödningstest med nån youtube video och jag kanske är oerfaren men jag märkte ingen grov blödning eller något som jag störde mig på. Sedan så kollade jag om jag hade några döda pixlar med (http://deadpixelbuddy.com/). Tyvärr så upptäckte jag en svart död pixel i nedre högra hörnet av skärmen och försökte fixa den genom (http://www.jscreenfix.com/) och (http://flexcode.org/lcd2.html), tyvärr så är den fortfarande kvar. Jag prövade sedan att spela bioshock infinite, xcom, prison architect och witcher 2 för att se om jag blev störd av den. Detta kan visserligen bero på samma ovana med skärmar av denna storleken och upplösningen, min vana att sitta vid en ganska gammal smutsig skärm samt spelen jag provade men jag hade svårt att se den döda pixeln såvida jag inte kollade direkt på den. Spelen i sig såg bra ut på skärmen och spelade väl även om jag tror att man måste få tid att vänja sig vid en skärm av denna storleken, samt att jag hade svårt att hitta en balans i mouse sensitivity av någon anledning, jag hade inte samma problem när jag använde tv:n som tillfällig skärm.

I slutändan så tvekar jag lite över skärmen å ena sidan så såg spelen bra ut, frågan är bara om skillnaden är tillräckligt stor för att rättfärdiga det höga priset. sedan så undrar jag om inte saker blir för små, på skrivbord och för vardagsanvändning dvs. Det kan vara en vanesak men de små ikonerna och den alldeles för snabba musmarkören kändes bara konstigt, jag har lite svårt att se detta som en alltiallo skärm med bra spelfunktioner vilket var vad jag hoppades på. Sedan så har jag den döda pixeln, å ena sidan så märker jag den inte mycket i nuläget vilket kan ha och göra med min ovana och/eller upplösningen. Med tanke på skärmens kostnad skall jag dock inte behöva dras med döda pixlar och funderar på att skicka tillbaka den.

Jag är helt enkelt väldigt tveksam, vissa av mina problem kan helt enkel bero på min ovana i och med att jag har gått ifrån 1600:900 direkt till 2560:1440 i upplösning, jag har trots allt bara haft den inkopplad i 3-4 timmar nu. Jag tvekar också på om skärmen verkligen var värd pengarna, å ena sidan så är det en rejäl uppgradering från min labtop skärm men jag vet inte om priset verkligen motsvarar mina förväntningar och funderar på jag istället borde skicka tillbaka den och köpa en billigare och möjligtvis mindre skärm. Slutsatsen är att jag är helt enkelt väldigt tveksam, mina förhoppningar var att skärmen skulle blåsa bort mina kval över att ha beställt något så dyrt men här sitter jag och tvekar. Väg gärna in med era egna erfarenheter från att ha köpt nya skärmar. Känner ni igen de här tankarna? Vad gjorde ni i så fall de situationerna? Vad skulle ni göra i mitt läge?

Permalänk
Medlem

@varporx:
Läs gärna mitt nya inlägg och väg in med dina åsikter och råd.