Permalänk
Medlem

@lambdan:
(Vet inte hur det här med att följa trådar fungerar så jag kanske gör en massa svar i onödan)
Kolla gärna mitt sista inlägg med mina första intryck om du orkar och ta gärna upp dina åsikter.

Permalänk
Medlem

@alex5555:
Läs gärna mitt senaste inlägg med första intryck och kom gärna med åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@Psychadaelic:
Hämtade skärmen på posten idag, mitt första intryck gällande cdons förpackning var att det såg ut som de hade tejpat fast två svarta skräppåsar kring lådan vilket kändes lite underligt. Transporten hem var lite småjobbig då benen är mitt enda transportmedel och lådan var rätt stor, lådan kom som tur var med handtag så jag hade inga större problem med att bära den. När jag väl plockat upp grejerna och började montera ihop skärmen så kan jag förstå vad folk menar med att konstruktionen känns billig då stativet känns lite... sådär, är väl det bästa sättet jag uttrycka det på. Att plugga in skärmen var inte svårt, känns lite fattigt att vara begränsad till en displayport. Det första jag märkte var att den var stor, så jäkla mycket större än min bärbara med 1600:900 upplösning som jag använt de senaste 5 åren. Den var även jäkligt ljus så jag var tvungen att vrida ner ljusstyrkan till en behaglig nivå.

Jag gjorde sedan genast ett blödningstest med nån youtube video och jag kanske är oerfaren men jag märkte ingen grov blödning eller något som jag störde mig på. Sedan så kollade jag om jag hade några döda pixlar med (http://deadpixelbuddy.com/). Tyvärr så upptäckte jag en svart död pixel i nedre högra hörnet av skärmen och försökte fixa den genom (http://www.jscreenfix.com/) och (http://flexcode.org/lcd2.html), tyvärr så är den fortfarande kvar. Jag prövade sedan att spela bioshock infinite, xcom, prison architect och witcher 2 för att se om jag blev störd av den. Detta kan visserligen bero på samma ovana med skärmar av denna storleken och upplösningen, min vana att sitta vid en ganska gammal smutsig skärm samt spelen jag provade men jag hade svårt att se den döda pixeln såvida jag inte kollade direkt på den. Spelen i sig såg bra ut på skärmen och spelade väl även om jag tror att man måste få tid att vänja sig vid en skärm av denna storleken, samt att jag hade svårt att hitta en balans i mouse sensitivity av någon anledning, jag hade inte samma problem när jag använde tv:n som tillfällig skärm.

I slutändan så tvekar jag lite över skärmen å ena sidan så såg spelen bra ut, frågan är bara om skillnaden är tillräckligt stor för att rättfärdiga det höga priset. sedan så undrar jag om inte saker blir för små, på skrivbord och för vardagsanvändning dvs. Det kan vara en vanesak men de små ikonerna och den alldeles för snabba musmarkören kändes bara konstigt, jag har lite svårt att se detta som en alltiallo skärm med bra spelfunktioner vilket var vad jag hoppades på. Sedan så har jag den döda pixeln, å ena sidan så märker jag den inte mycket i nuläget vilket kan ha och göra med min ovana och/eller upplösningen. Med tanke på skärmens kostnad skall jag dock inte behöva dras med döda pixlar och funderar på att skicka tillbaka den.

Jag är helt enkelt väldigt tveksam, vissa av mina problem kan helt enkel bero på min ovana i och med att jag har gått ifrån 1600:900 direkt till 2560:1440 i upplösning, jag har trots allt bara haft den inkopplad i 3-4 timmar nu. Jag tvekar också på om skärmen verkligen var värd pengarna, å ena sidan så är det en rejäl uppgradering från min labtop skärm men jag vet inte om priset verkligen motsvarar mina förväntningar och funderar på jag istället borde skicka tillbaka den och köpa en billigare och möjligtvis mindre skärm. Slutsatsen är att jag är helt enkelt väldigt tveksam, mina förhoppningar var att skärmen skulle blåsa bort mina kval över att ha beställt något så dyrt men här sitter jag och tvekar. Väg gärna in med era egna erfarenheter från att ha köpt nya skärmar. Känner ni igen de här tankarna? Vad gjorde ni i så fall de situationerna? Vad skulle ni göra i mitt läge?

storlek är lite av en vanesak men handlar naturligtvis även om preferenser och hur nära man sitter.

jag köpte nyligen en mg278q (27", 1440p, 144hz, tn, freesync) som jag hade lite liknande känslor om. var väldigt nöjd med skärmen i sig men tyckte inte att färgerna på tn-panelen var tillräckligt bra även om de var bra för tn. satt och funderade men kom till slut fram till att jag inte ska behöva sitta där och fundera på om jag tycker att den är "bra nog" när jag har betalat 4490kr för en skärm. valde att lämna tillbaka den och beställde istället en mg279q från cdon nu när priset ligger på 4990kr som jag förhoppningsvis blir nöjdare med. när du har lagt klart mer än jag har så tycker jag att du ska lämna tillbaka den om du inte är nöjd.

kanske kan passa på att köpa en mg279q nu när den är så billig (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082). liknar xb270hu men har freesync istället för g-sync och endast i 35-90hz, annars är den på 144hz. konstruktionen ska också vara trevligare. ska likna mg278q och den var både snygg och kändes robust.

Permalänk
Medlem

@versions:
Hur länge håller kampanjen för mg279q på? Funderar på att göra så att jag prövar den jag beställde under helgen för att se om jag vänjer mig, gör jag inte det så skickar jag tillbaka den (kanhända att jag skickar tillbaka den ändå bara för pixelfelet) och jag ser gärna att den är tillbakalämnad och fakturan annullerad innan jag beställer nåt annat (lite nojig på det viset). återkom gärna också hit och beskriv ditt intryck av din nya mg279q, vad du tycker om det var värt det etc.

Förresten har du några paketeringstips? Skulle det vara så att jag skickar tillbaka skärmen måste jag ju packa ihop allt igen men vissa av påsarna (påsarna med instruktioner och displayportkabeln) hade inte öppningar och behövdes därför rivas upp. Hur förseglar jag dessa igen på bästa sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@versions:
Hur länge håller kampanjen för mg279q på? Funderar på att göra så att jag prövar den jag beställde under helgen för att se om jag vänjer mig, gör jag inte det så skickar jag tillbaka den (kanhända att jag skickar tillbaka den ändå bara för pixelfelet) och jag ser gärna att den är tillbakalämnad och fakturan annullerad innan jag beställer nåt annat (lite nojig på det viset). återkom gärna också hit och beskriv ditt intryck av din nya mg279q, vad du tycker om det var värt det etc.

det vet jag inte. när jag köpte min mg278q så hade cdon rea på mg279q så att den låg på 4990kr men skärmarna tog slut precis innan jag valde så jag körde på mg278q. detta var den 26:e. tror inte att det är något fantastiskt erbjudande som du aldrig kommer se igen om du väljer att avvakta.

visst, kan skriva några meningar om första intryck när jag får skärmen. har jag tur får jag den imorgon, annars nästa vecka.

här kan du läsa min tråd som jag gjorde då, kanske hjälper dig lite då några skrev inlägg om sina mg279q.

Skrivet av Vlandza:

Förresten har du några paketeringstips? Skulle det vara så att jag skickar tillbaka skärmen måste jag ju packa ihop allt igen men vissa av påsarna (påsarna med instruktioner och displayportkabeln) hade inte öppningar och behövdes därför rivas upp. Hur förseglar jag dessa igen på bästa sätt?

det vet jag faktiskt inte men kan tänka mig att det inte är konstigare än att lägga tillbaka skärmen i lådan igen och skicka den med retursedel på. min q2770pqu (också 27") som jag köpte från cdon kom i en sådan där svart "soppåse" och min mg278q var bara skärmens låda med en fraktsedel påklistrad.

jag skickade aldrig tillbaka min mg278q då den var köpt på netonnet så jag lämnade bara tillbaka den i göteborgs lagershop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@Psychadaelic:
Hämtade skärmen på posten idag, mitt första intryck gällande cdons förpackning var att det såg ut som de hade tejpat fast två svarta skräppåsar kring lådan vilket kändes lite underligt. Transporten hem var lite småjobbig då benen är mitt enda transportmedel och lådan var rätt stor, lådan kom som tur var med handtag så jag hade inga större problem med att bära den. När jag väl plockat upp grejerna och började montera ihop skärmen så kan jag förstå vad folk menar med att konstruktionen känns billig då stativet känns lite... sådär, är väl det bästa sättet jag uttrycka det på. Att plugga in skärmen var inte svårt, känns lite fattigt att vara begränsad till en displayport. Det första jag märkte var att den var stor, så jäkla mycket större än min bärbara med 1600:900 upplösning som jag använt de senaste 5 åren. Den var även jäkligt ljus så jag var tvungen att vrida ner ljusstyrkan till en behaglig nivå.

Jag gjorde sedan genast ett blödningstest med nån youtube video och jag kanske är oerfaren men jag märkte ingen grov blödning eller något som jag störde mig på. Sedan så kollade jag om jag hade några döda pixlar med (http://deadpixelbuddy.com/). Tyvärr så upptäckte jag en svart död pixel i nedre högra hörnet av skärmen och försökte fixa den genom (http://www.jscreenfix.com/) och (http://flexcode.org/lcd2.html), tyvärr så är den fortfarande kvar. Jag prövade sedan att spela bioshock infinite, xcom, prison architect och witcher 2 för att se om jag blev störd av den. Detta kan visserligen bero på samma ovana med skärmar av denna storleken och upplösningen, min vana att sitta vid en ganska gammal smutsig skärm samt spelen jag provade men jag hade svårt att se den döda pixeln såvida jag inte kollade direkt på den. Spelen i sig såg bra ut på skärmen och spelade väl även om jag tror att man måste få tid att vänja sig vid en skärm av denna storleken, samt att jag hade svårt att hitta en balans i mouse sensitivity av någon anledning, jag hade inte samma problem när jag använde tv:n som tillfällig skärm.

I slutändan så tvekar jag lite över skärmen å ena sidan så såg spelen bra ut, frågan är bara om skillnaden är tillräckligt stor för att rättfärdiga det höga priset. sedan så undrar jag om inte saker blir för små, på skrivbord och för vardagsanvändning dvs. Det kan vara en vanesak men de små ikonerna och den alldeles för snabba musmarkören kändes bara konstigt, jag har lite svårt att se detta som en alltiallo skärm med bra spelfunktioner vilket var vad jag hoppades på. Sedan så har jag den döda pixeln, å ena sidan så märker jag den inte mycket i nuläget vilket kan ha och göra med min ovana och/eller upplösningen. Med tanke på skärmens kostnad skall jag dock inte behöva dras med döda pixlar och funderar på att skicka tillbaka den.

Jag är helt enkelt väldigt tveksam, vissa av mina problem kan helt enkel bero på min ovana i och med att jag har gått ifrån 1600:900 direkt till 2560:1440 i upplösning, jag har trots allt bara haft den inkopplad i 3-4 timmar nu. Jag tvekar också på om skärmen verkligen var värd pengarna, å ena sidan så är det en rejäl uppgradering från min labtop skärm men jag vet inte om priset verkligen motsvarar mina förväntningar och funderar på jag istället borde skicka tillbaka den och köpa en billigare och möjligtvis mindre skärm. Slutsatsen är att jag är helt enkelt väldigt tveksam, mina förhoppningar var att skärmen skulle blåsa bort mina kval över att ha beställt något så dyrt men här sitter jag och tvekar. Väg gärna in med era egna erfarenheter från att ha köpt nya skärmar. Känner ni igen de här tankarna? Vad gjorde ni i så fall de situationerna? Vad skulle ni göra i mitt läge?

Eftersom Den har en död pixel skulle jag skicka tbx skärmen direkt. 1440p är en van sak, men om du inte känner dig bekväm med skärmen finns det säkert 1080p skärmar där ute som skulle falla dig i smaken. Har haft like olika 1080p skärmar men min senaste var aoc g2460pg vilken var den första som kom med g-sync men färgerna i den var urvattnade och det var en tn panel.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem

@varporx:
Hinner nog inte skicka tillbaka den idag men jag skall skicka mejl till cdon om min önskan att utöva min ångerrätt snart så får jag sen lämna in skärmen på posten på lördag eller söndag. Bör man ta upp i mejlet att returen beror på pixelproblem eller bör man skita i det? Har du förresten paketeringstips? I mitt tidigare inlägg så nämnde jag att vissa av påsarna var helt slutna och var tvungan att rivas upp. Bör jag göra något med de eller är det bara att lägga ner grejerna i påsarna igen och hoppas på det bästa?

Hur får jag förresten av skärmen från stativet? I och med att den klickar fast är det bara att dra ut den? vill ogärna ha sönder något när jag plockar isär den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@lambdan:
(Vet inte hur det här med att följa trådar fungerar så jag kanske gör en massa svar i onödan)
Kolla gärna mitt sista inlägg med mina första intryck om du orkar och ta gärna upp dina åsikter.

Ställde du in 144 Hz? Det är inte aktiverat som standard i Windows.

Helt klart tråkigt att du fick en död pixel, det borde du kunna få fixat iaf. Jag har själv inte kollat på min efter döda svarta pixlar och jag vågar inte göra det, men jag har då inte sett några andra färger iaf på min.

Ja texten och allt blir mycket mindre, personligen älskar jag detta då jag får plats med mycket fler fönster (bra när man programmerar eller skriver annat), men om synen är lite sämre eller om du sitter ganska långt bort från den kan det bli ett problem (Windows har dock inställningar för att skala upp så bilden blir större, men tycker man tappar lite poängen i högre upplösning då). Även storleken är ovan i början, jag hade själv en 27" innan (dock 1920x1080) så det var inget problem för mig, men ja det är helt klart lite ovant.

Vill dock säga att om ditt första intryck är att du inte är nöjd, och det handlar om så här mycket pengar så är det nog bäst för dig och ditt sinne att du skickar tillbaka den. Det är inte värt att tvinga en själv att gilla en sak bara för att den är ny och kostade mycket.

la till buyers remorse länk
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@varporx:
Hinner nog inte skicka tillbaka den idag men jag skall skicka mejl till cdon om min önskan att utöva min ångerrätt snart så får jag sen lämna in skärmen på posten på lördag eller söndag. Bör man ta upp i mejlet att returen beror på pixelproblem eller bör man skita i det? Har du förresten paketeringstips? I mitt tidigare inlägg så nämnde jag att vissa av påsarna var helt slutna och var tvungan att rivas upp. Bör jag göra något med de eller är det bara att lägga ner grejerna i påsarna igen och hoppas på det bästa?

Hur får jag förresten av skärmen från stativet? I och med att den klickar fast är det bara att dra ut den? vill ogärna ha sönder något när jag plockar isär den.

När det gäller påsarna så finns det inte så mycket du kan göra. lägg ner allt i påsarna igen och paketera ihop allt precis som det var när du öppna den. Sen ringer du till cdon och säger som det är. att den har ett pixelfel och du inte är nöjd med skärmen och vill ångra köp och pengarna tbx. Det kommer ta lite extra tid eftersom en tekniker kommer titta på skärmen, så beskriv vars den döda pixeln är och vilken färg den är. Under tiden det ärendet pågår så kan du leta runt efter en ny skärm, läs reviews osv.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem

Du har definitivt inte ställt in skärmen på 144 Hz, det är natt och dag mellan 60 Hz och 144 Hz. Och ditt hopp från 60 Hz lågupplöst liten laptopmonitor till 2560x1440 144 hz IPS 27" borde vara ett ENORMT hopp. Som sagt, natt och dag.

Sedan skulle jag lämna tbx skärmen direkt då den har en död pixel, skulle aldrig betala 8000 för något o ha en död pixel redan från start...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@varporx:
Telefonsupport verkar de inte ha, däremot så har de en chat som jag borde kunna använda annars skickar jag ändå först ett mejl så att jag har skriftligt bevis på att jag kontaktat dem. Hur lång tid kan teknikern ta? jag körde på faktura och har inte betalt den än då jag tycker om att veta om grejerna funkar innan man betalar. Tänkte mest så att ärendet blir uppklarat och fakturan annullerad innan förfallodatum slår in.

Permalänk
Medlem

@lambdan:
Jo jag satte mig lite snabbt och kollade på skärmen en sista gång innan jag började plocka isär den, mest för att se om känslan att det var för stort berodde på kontrasten mellan min labtop och skärmen eller det min nedsatta syn (skall gå på synundersökning snart). Nu när jag sovit på det så verkar storleken mycket mer hanterbar och jag tror det är någonting jag kan vänja mig vid. Jag skall dock fortfarande skicka tillbaka den då jag inte vill ha döda pixlar och inte känner att priset motsvarade kvalitén.

Permalänk
Medlem

@Vlandza:
Har nu mejlat samt chattat med supporten och meddelat mina avsikter. Nu hoppas jag bara hinna iväg till posten innan paketen hämtas ut.

Permalänk
Medlem

har hämtat ut min mg279q nu. verkar som att cdon har lärt sig lite sedan sist jag köpte en skärm där och skurit upp i soppåsen så att man kan komma åt handtaget, var ett helvete att få hem min q2770pqu. återkommer om någon timme med första intryck.

Permalänk
Medlem

@varporx:
Mindes du hur man tog av skärmen från stativet på xb270hu:n på de exemplaren som du skickade tillbaka? Vill ogärna göra sönder något genom att slita och dra i saker och ting.

Edit: glöm vad jag sa, jag hittade knappen på undersidan, lite trångt på egen hand men jag fick av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@varporx:
Mindes du hur man tog av skärmen från stativet på xb270hu:n på de exemplaren som du skickade tillbaka? Vill ogärna göra sönder något genom att slita och dra i saker och ting.

Finns en knapp på undersidan där man he fast stativet.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk

Härligt med en ärlig "recension" Kan tänka mig att det är en stor skillnad att gå mellan de upplösningarna som du har gjort men det är nog bara en vanesak och att man vänjer sig snart.
Jag tycker du borde ge skärmen åtminstonde en vecka innan du bestämmer om du vill byta eller inte, det tar ju ett tag att vänja sig och skulle du byta ner dig så blir det förmodligen inte bättre av det.
Tack än en gång :)! Hoppas du blir nöjd, if not, hoppas nästa skärm gör det

Permalänk
Medlem

har lekt med min mg279q en kort stund nu och jag är oerhört nöjd. den här skärmen är precis vad jag letade efter. känns välbyggd och är snygg precis som mg278q. riktigt fina färger på en ljus panel. inga döda pixlar och har inte märkt något blödande. 144hz är precis lika fantastiskt som det var på mg278q och den känns mycket rapp. den är inte lika rapp som mg278q på pappret men subjektivt är det ingen märkbar skillnad. inte en chans att jag lämnar tillbaka den här. rekommenderas till ts om han väljer att kika på en sådan!

Permalänk
Medlem

@Psychadaelic:
Nemas problemas jag skall dock skicka iväg den, har man betalat 8000 (eller i mitt fall 7200) skall man inte behöva leva med döda pixlar. Har vart i kontakt med cdon:s support som hittills varit förvånansvärt tillmötesgående, och meddelat mina avsikter att skicka tillbaka skärmen. Det är en väldigt bra skärm som troligtvis är riktigt bra om man får ett helt exemplar men jag känner inte riktigt att priset är rättfärdigat. Nu ska jag se om jag hinner före postupphämtningen och sedan kolla vidare på skärmar, gött att upplevelsen har varit till nytta för någon i alla fall.

Permalänk
Medlem

@versions:
Gött och höra att du hittade en skärm som du gillade, skickade nyss tillbaka xb270hu:n så det bör väl klaras upp nästa vecka. Kommer nog gå till mediamarkt som ligger en bit bort och se om de har något demoex av mg279q så man får se den i verkligheten då det verkar som den är bra. Hur skulle du säga att konstruktionen på skärmen och stativet är? Vad för grafikkort använder du? Använder du amd freesync något? Och sist men inte minst, tycker du att den var värt pengarna du betalade? Skulle du fortfarande säga att den var värd priset om du hade köpt för fullpris (5500)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@versions:
Gött och höra att du hittade en skärm som du gillade, skickade nyss tillbaka xb270hu:n så det bör väl klaras upp nästa vecka. Kommer nog gå till mediamarkt som ligger en bit bort och se om de har något demoex av mg279q så man får se den i verkligheten då det verkar som den är bra. Hur skulle du säga att konstruktionen på skärmen och stativet är? Vad för grafikkort använder du? Använder du amd freesync något? Och sist men inte minst, tycker du att den var värt pengarna du betalade? Skulle du fortfarande säga att den var värd priset om du hade köpt för fullpris (5500)?

stativet känns bra men visst vobblar den lite om man håller på och trycker på den. den rör sig mer än min q2770pqu som känns stabilare. mg279q är dock mycket mjukare i rörelser av skärmen som när man rör den upp och ner så det är väl lite av en avvägning där hur man väljer att göra. det hela är gjort i matt plast.

jag har ett r9 290x. har testat freesync lite snabbt och det ger en "mjukare" bildupplevelse, lite som att det är högre fps än det faktiskt är. naturligtvis ingen tearing heller. mg279q klarar ju bara freesync i 35-90hz. jag tänker att jag ska använda den så att när jag spelar wow så har jag i borderless 144hz då freesync kräver fullscreen och det vill jag inte i det spelet. när jag spelar något som jag spelar mer fokuserat, säg witcher 3, så har jag inget emot fullscreen och kommer ändå inte få så hög fps, så där passar freesync bra.

ja, jag tycker att den var värd pengarna. det hade jag tyckt om jag betalade 5500kr också. med det sagt så är det naturligtvis väldigt mycket pengar för en skärm så det är väl inget man rekommenderar om man är ute efter ett prisvärt alternativ (även om den är ganska prisvärd jämfört med konkurrenterna med g-sync och tn-panelerna med freesync).

Permalänk
Medlem

@versions:
Låter gött, det enda som jag funderar över är om det är värt att skaffa den trots att jag har ett gtx 970 strix som inte är kompatibelt med freesync. Gör freesync en så pass stor skillnad? Får man fråga om du kan testa att köra utan freesync bara för att se om upplevelsen ändras drastiskt eller om det är något man kan leva utan (typ i witcher 3 och sånt).

Permalänk
Skrivet av Vlandza:

@versions:
Låter gött, det enda som jag funderar över är om det är värt att skaffa den trots att jag har ett gtx 970 strix som inte är kompatibelt med freesync. Gör freesync en så pass stor skillnad? Får man fråga om du kan testa att köra utan freesync bara för att se om upplevelsen ändras drastiskt eller om det är något man kan leva utan (typ i witcher 3 och sånt).

Jag använder den skärmen till ett 980 Ti och är själv hur nöjd som helst. Angående Tearing så märker jag inget av det, dock så har jag inte spelat något som dippar under 60 fps. Det låter ändå som att många stänger av Freesync eftersom det är ett så pass begränsat spann.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DiamondDogs:
Så det verkar som man kan ignorera freesync utan större problem alltså. Ska se om jag hittar ett demoex nånstans så jag kan bedöma skärmkvalité och sånt själv men annars låter allt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@versions:
Låter gött, det enda som jag funderar över är om det är värt att skaffa den trots att jag har ett gtx 970 strix som inte är kompatibelt med freesync. Gör freesync en så pass stor skillnad? Får man fråga om du kan testa att köra utan freesync bara för att se om upplevelsen ändras drastiskt eller om det är något man kan leva utan (typ i witcher 3 och sånt).

sprang runt lite i witcher och för just det spelet tycker jag inte att det är någon större skillnad mellan borderless och fullscreen freesync. fullscreen utan freesync gav en del tearing dock vilket inte var så kul. tror att du blir nöjd utan men visst är det trevligt att ha. jag lär mest använda 144hz utan dock.

Permalänk
Medlem

@versions:
Kaj tackar så mycket för att du tog dig tid och kolla, lutar som sagt mer åt denna skärmen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@versions:
Kaj tackar så mycket för att du tog dig tid och kolla, lutar som sagt mer åt denna skärmen nu.

CDON släpper den för 4990 kr nu Även Webhallen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@Psychadaelic:
Hämtade skärmen på posten idag, mitt första intryck gällande cdons förpackning var att det såg ut som de hade tejpat fast två svarta skräppåsar kring lådan vilket kändes lite underligt. Transporten hem var lite småjobbig då benen är mitt enda transportmedel och lådan var rätt stor, lådan kom som tur var med handtag så jag hade inga större problem med att bära den. När jag väl plockat upp grejerna och började montera ihop skärmen så kan jag förstå vad folk menar med att konstruktionen känns billig då stativet känns lite... sådär, är väl det bästa sättet jag uttrycka det på. Att plugga in skärmen var inte svårt, känns lite fattigt att vara begränsad till en displayport. Det första jag märkte var att den var stor, så jäkla mycket större än min bärbara med 1600:900 upplösning som jag använt de senaste 5 åren. Den var även jäkligt ljus så jag var tvungen att vrida ner ljusstyrkan till en behaglig nivå.

Jag gjorde sedan genast ett blödningstest med nån youtube video och jag kanske är oerfaren men jag märkte ingen grov blödning eller något som jag störde mig på. Sedan så kollade jag om jag hade några döda pixlar med (http://deadpixelbuddy.com/). Tyvärr så upptäckte jag en svart död pixel i nedre högra hörnet av skärmen och försökte fixa den genom (http://www.jscreenfix.com/) och (http://flexcode.org/lcd2.html), tyvärr så är den fortfarande kvar. Jag prövade sedan att spela bioshock infinite, xcom, prison architect och witcher 2 för att se om jag blev störd av den. Detta kan visserligen bero på samma ovana med skärmar av denna storleken och upplösningen, min vana att sitta vid en ganska gammal smutsig skärm samt spelen jag provade men jag hade svårt att se den döda pixeln såvida jag inte kollade direkt på den. Spelen i sig såg bra ut på skärmen och spelade väl även om jag tror att man måste få tid att vänja sig vid en skärm av denna storleken, samt att jag hade svårt att hitta en balans i mouse sensitivity av någon anledning, jag hade inte samma problem när jag använde tv:n som tillfällig skärm.

I slutändan så tvekar jag lite över skärmen å ena sidan så såg spelen bra ut, frågan är bara om skillnaden är tillräckligt stor för att rättfärdiga det höga priset. sedan så undrar jag om inte saker blir för små, på skrivbord och för vardagsanvändning dvs. Det kan vara en vanesak men de små ikonerna och den alldeles för snabba musmarkören kändes bara konstigt, jag har lite svårt att se detta som en alltiallo skärm med bra spelfunktioner vilket var vad jag hoppades på. Sedan så har jag den döda pixeln, å ena sidan så märker jag den inte mycket i nuläget vilket kan ha och göra med min ovana och/eller upplösningen. Med tanke på skärmens kostnad skall jag dock inte behöva dras med döda pixlar och funderar på att skicka tillbaka den.

Jag är helt enkelt väldigt tveksam, vissa av mina problem kan helt enkel bero på min ovana i och med att jag har gått ifrån 1600:900 direkt till 2560:1440 i upplösning, jag har trots allt bara haft den inkopplad i 3-4 timmar nu. Jag tvekar också på om skärmen verkligen var värd pengarna, å ena sidan så är det en rejäl uppgradering från min labtop skärm men jag vet inte om priset verkligen motsvarar mina förväntningar och funderar på jag istället borde skicka tillbaka den och köpa en billigare och möjligtvis mindre skärm. Slutsatsen är att jag är helt enkelt väldigt tveksam, mina förhoppningar var att skärmen skulle blåsa bort mina kval över att ha beställt något så dyrt men här sitter jag och tvekar. Väg gärna in med era egna erfarenheter från att ha köpt nya skärmar. Känner ni igen de här tankarna? Vad gjorde ni i så fall de situationerna? Vad skulle ni göra i mitt läge?

Intressant, om jag som har en XB270HU skulle ha 2 döda pixlar eller en, kommer jag se en stark prick i svarta bakgrunden, för jag såg ingen. Och jag som typ (Misstolkat) har döda pixlar på min.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Vangen:
Är inte helt säker på vad du vill komma fram till men snackar du om pixeln så trodde jag först att det var smuts på skärmen. Efter misslyckade försök att tvätta bort den så gjorde jag några test och fick helt enkelt acceptera att pixeln var död.

Permalänk
Medlem

@EyeNEye:
Mmm jag såg det, vill dock har ärendet med xb270hu:n uppklarat och fakturan annullerad innan jag beställer något annat, skickade iväg den i fredags så de bör få tillbaka den på måndag.