NAT strict (Hur fixar man detta)

Permalänk

NAT strict (Hur fixar man detta)

Hej började köra Gta V för ett tag sedand och står alltid att jag har NAT strict när jag ska köra online. Försökte fixa detta förut men förstod inte samt orkade ite krångla så mycket

Men vad är det man behöver göra för att fixa detta problem?
Routern jag har är en technicolor tg799svn

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

Kontakta din ISP och säg att du behöver en public IP adress och inte ligga under deras intranet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver antagligen öppna portar i din router. Här finns lite generell info. Kan inte hjälpa dig mer specifikt, då vi inte vet vad du har för ISP och router.

Skrivet av MugiMugi:

Kontakta din ISP och säg att du behöver en public IP adress och inte ligga under deras intranet.

Det är mycket mer sannolikt att man redan har en publik IP. Fråga hellre vad personen har för ISP, så slipper man ge tips som ev. inte hjälper alls.

Permalänk

@widL:
Okej tack så mycket för länken, får försöka grångla fram något och se ifall det fungerar
En kompis snacka om att man kan betala för något som fixar det också, fattade inte vad han mena dock, finns ju vpn och så men de löser ju inte detta eller har jag helt fel? :s

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

@Round_Lake: Men så om jag vet min ISP och router så är det lättare att få hjälp elr?

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

Det kan räcka med att bara aktivera NAT. Det är enklare och du slipper hålla på med att öppna portar och så vidare. Googla på "din router +NAT" så borde du hitta hur du gör detta.

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk

@Skalman1337: okej provar detta först och ser ifall det löser de, tack för svaren folk!

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

@Round_Lake: Jag har iallfall en technicolor tg799svn

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

Ah kom nyss på varför jag gav upp sist jag försökte.
Denna router jag har från Telia är minst sagt cp, dessamma gäller supporten. Kan nämligen inte komma in på routern då jag inte kan få tag i mitt användarnamn samt lösen.....
Får nog bli att köpa ett port forward program eller något

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

@Round_Lake: Jag har iallfall en technicolor tg799svn

Har du möjligtvis Telia kanske?

Det bästa vore att brygga och använda en egen router, annars får du logga in i den och kolla.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Har du möjligtvis Telia kanske?

Det bästa vore att brygga och använda en egen router, annars får du logga in i den och kolla.

yes tyvärr så har jag de :/
Får inte tag på lösen från dem heller så funderar på att bara köpa något som fixar det istället :s

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Skrivet av Round_Lake:

Ah kom nyss på varför jag gav upp sist jag försökte.
Denna router jag har från Telia är minst sagt cp, dessamma gäller supporten. Kan nämligen inte komma in på routern då jag inte kan få tag i mitt användarnamn samt lösen.....
Får nog bli att köpa ett port forward program eller något

Har du testat att logga in med standard-inlog? Det står så här i routerns manual:

Citat:

Standardanvändarnamnet är Administrator.
Standardlösenord
Standardlösenordet är antingen tomt eller ACCESS KEY som finns utskrivet på etiketten för MediaAccess Gateway.

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk

@Skalman1337:
yes har provat detta men fungerar inte (vet inte varför då jag själv inte har kunnat ändrat det och ser inte varför man skulle sätta ett annat lösen :s

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

yes tyvärr så har jag de :/
Får inte tag på lösen från dem heller så funderar på att bara köpa något som fixar det istället :s

Användarnamn och lösenord står på en etikett under routern.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Skrivet av copyguy:

Användarnamn och lösenord står på en etikett under routern.

Det fungerar intte står att det är fel :s
Så ända jag annars kan göra för att fixa de är att reseta media access

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

Det fungerar intte står att det är fel :s
Så ända jag annars kan göra för att fixa de är att reseta media access

Du är inte ensam: https://forum.tewss.telia.se/topic/10419-technicolor-tg799vn-...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Såg de

Men ska be en kompis som är kunnin inom området att kolla om han kan fjärstyra datorn och fixa det åt mig

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

Det fungerar intte står att det är fel :s
Så ända jag annars kan göra för att fixa de är att reseta media access

Testat att göra en reset genom att hålla inne resetknappen typ 15-30s? Det ska göra reset även på inloggningsuppgifterna så att det som står på etiketten under ska gälla igen.

Har satt igång ett par routrar fån "Felia"(Telia) och inlogg som står på etiketten under routern har funkat så testa reset först

Visa signatur