Chromecast + Plex - mycket oklart

Permalänk
Medlem

Chromecast + Plex - mycket oklart

Hade tänkt ge mig in i djungeln kallad htpc/media servrar. Är lite osäker på vissa av kraven för att få en trevlig filmkväll framför soffan.

Vad jag har förstått så strömmar Plex filer från en dator till en annan som i detta fall kan vara en Chromecast? Låter ju toppen. Men det som stoppar mig från att köpa en är att jag inte är säker på vad som krävs av server datorn och nätverket.

Mina päron har en gammal bärbar dator som jag skrämt liv i med en ny SSD som gav ett riktigt lyft. Problemet är att den har svårt att visa mkv filmer i 1080p på deras TV utan att hacka smått.

Det jag undrar är om det är mindre krävande att streama stora mkv filer (5-10gb) med plex än att spela upp dem med VLC via hdmi? Och hur bra internet krävs egentligen för att streama så stora filer? Blir de mindre när de kodats om och skickats från server datorn? De har nämligen max 2mb/s nedladdning så där ser jag ett problem med en gång.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Hade tänkt ge mig in i djungeln kallad htpc/media servrar. Är lite osäker på vissa av kraven för att få en trevlig filmkväll framför soffan.

Fram med macheten så kör vi!

Skrivet av BostonGurkan:

Vad jag har förstått så strömmar Plex filer från en dator till en annan som i detta fall kan vara en Chromecast? Låter ju toppen. Men det som stoppar mig från att köpa en är att jag inte är säker på vad som krävs av server datorn och nätverket.

En dator med Plex Home Server på kan strömma media till en Chromecast ja. Beroende på format och kvalitet så varierar kraven, en 1080p MKV kräver naturligtvis mer kräm än en SD Xvid.

Skrivet av BostonGurkan:

Mina päron har en gammal bärbar dator som jag skrämt liv i med en ny SSD som gav ett riktigt lyft. Problemet är att den har svårt att visa mkv filmer i 1080p på deras TV utan att hacka smått.

Det är inget bra tecken.

Skrivet av BostonGurkan:

Det jag undrar är om det är mindre krävande att streama stora mkv filer (5-10gb) med plex än att spela upp dem med VLC via hdmi? Och hur bra internet krävs egentligen för att streama så stora filer? Blir de mindre när de kodats om och skickats från server datorn? De har nämligen max 2mb/s nedladdning så där ser jag ett problem med en gång.

Nu är väl VLC inte känt för att vara speciellt resurssnålt men jag har svårt att tro att det går bättre i Plex. I FAQ skriver man:

Skrivet av Plex FAQ:

Very roughly speaking, for a single full-transcode of a video, the following PassMark scores are a good guideline for a requirement:
◦1080p/10Mbps: 2000 PassMark
◦720p/4Mbps: 1500 PassMark

Slå upp laptopens CPU här så får du en fingervisning om hur det kommer gå.

Om dator och Chromecast är anslutna till samma nätverk så spelar uppkopplingen ingen roll. Om du däremot tänkt ha datorn på annan plats så lär inte 2 Mbit räcka till speciellt hög upplösning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Du kan även streama från plex appen i din telefon till en chromecast, har du något från 2013 och frammåt ska den garanterat orka att streama en 1080p till din chromecast.

Permalänk

Ett tips är att spana in videostream. Hjälper chromecast att spela upp alla format och fungerar helt problemfritt.

Permalänk
Medlem

Eller Localcast.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Du behöver en rätt kraftfull server samt bra bandbredd över trådlöst för att kunna streama allt i 1080p utan lagg eller störningar i uppspelningen med Plex.
Jag använder Plex tillsammans med Chromecast dagligen och tycker det är helt klockrent faktiskt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Väldigt hjälpsamt.

@zarkov: De har denna cpu med 2,300p https://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Core+i5...

Kanske orkar med isf? Vad jag har förstått tar gpu:n över lite när man kör VLC fullscreen så kanske där skon klämmer? För det är ingen höjdare.

@wRRM: Hur blir det om man streamar lokala filer från mobilen rent ratio-mässigt? Blir det fullscreen 16:9 på tv:n i den upplösning som filen stödjer eller blir det som när man speglar en mobilskärm - samma avlånga ratio som mobilens skärm? Morsan har en Z3 så den borde palla trycket?

@LessGifted: @MatteN: Tack ska kolla upp det!

Svänger nog förbi och köper en. Är ju såpass billig att man kan chansa. Annars får väl jag använda den.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Tack för alla svar! Väldigt hjälpsamt.

@zarkov: De har denna cpu med 2,300p https://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Core+i5...

Kanske orkar med isf? Vad jag har förstått tar gpu:n över lite när man kör VLC fullscreen så kanske där skon klämmer? För det är ingen höjdare.

Svänger nog förbi och köper en. Är ju såpass billig att man kan chansa. Annars får väl jag använda den.

Tänk på att Google just lanserat en ny modell av Chromecast. Inga större skillnader mot den gamla, varken i funktion eller pris. Elgiganten säljer dem tillsammans med tre månaders provapå-abb till viaplay: länk.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag kapar den här tråden - men jag planerar själv samma setup. Hade fram tills idag bestämt mig för att chromecast 2 ihop med plex och att strömma från min "stordator" blir det bästa alternativet.

MEN... Nu har jag lyckats gräva fram att strömma 1080p MKV's h264 x264 (vilket är det jag kommer göra mest) inte är utan en del avkall.

Exempelvis klarar tydligen inte Chromecast (eller Plex/kombinationen) av DTS/DD5.1 eller AC3-ljud vilket i princip alla filmer har - detta nedmixas till vanlig PCM vilket känns förjävligt rent utsagt.

Så, tillbaka på ruta noll igen - fortfarande ingen bra lösning med enkel setup som sväljer mina mkv's utan krångel ihop med plex utan att förstöra ljudslingorna osv.

/Vol

Permalänk
Medlem
Skrivet av volatyle:

Ursäkta att jag kapar den här tråden - men jag planerar själv samma setup. Hade fram tills idag bestämt mig för att chromecast 2 ihop med plex och att strömma från min "stordator" blir det bästa alternativet.

MEN... Nu har jag lyckats gräva fram att strömma 1080p MKV's h264 x264 (vilket är det jag kommer göra mest) inte är utan en del avkall.

Exempelvis klarar tydligen inte Chromecast (eller Plex/kombinationen) av DTS/DD5.1 eller AC3-ljud vilket i princip alla filmer har - detta nedmixas till vanlig PCM vilket känns förjävligt rent utsagt.

Så, tillbaka på ruta noll igen - fortfarande ingen bra lösning med enkel setup som sväljer mina mkv's utan krångel ihop med plex utan att förstöra ljudslingorna osv.

/Vol

En styck: http://shield.nvidia.com/android-tv kanske?

Citat:

For Dolby & DTS 5.1, SHIELD supports Dolby Digital (AC3), Dolby Digital Plus (E-AC3), and DTS Core Audio Streams in pass-through mode

http://support-shield.nvidia.com/android-tv-user-guide/index....

Permalänk
Medlem
Skrivet av volatyle:

Ursäkta att jag kapar den här tråden - men jag planerar själv samma setup. Hade fram tills idag bestämt mig för att chromecast 2 ihop med plex och att strömma från min "stordator" blir det bästa alternativet.

MEN... Nu har jag lyckats gräva fram att strömma 1080p MKV's h264 x264 (vilket är det jag kommer göra mest) inte är utan en del avkall.

Exempelvis klarar tydligen inte Chromecast (eller Plex/kombinationen) av DTS/DD5.1 eller AC3-ljud vilket i princip alla filmer har - detta nedmixas till vanlig PCM vilket känns förjävligt rent utsagt.

Så, tillbaka på ruta noll igen - fortfarande ingen bra lösning med enkel setup som sväljer mina mkv's utan krångel ihop med plex utan att förstöra ljudslingorna osv.

/Vol

Klarar AC3, den omkodar DTS till AC3, kräver bara lite CPU kraft från din serverdator

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |