Hjälp med val av komponenter - Ej gaming

Permalänk

Hjälp med val av komponenter - Ej gaming

Hejsan!

Börjar vara enormt less på min gamla åsna till dator som knappt klarar av att ha Chrome och Photoshop igång samtidigt, så ett nytt bygge börjar vara på sin plats. Dock så var det enormt länge sedan jag byggde en dator, så jag har ingen koll på vad som gäller i dagsläget när det kommer till moderkort, CPU osv

Jag spelar absolut ingenting, utan använder datorn enbart för webbutveckling (NP++), Photoshop/Illustrator, Xampp och lite enklare 3D-cad (typ Autodesk 123D Design och Fusion 360) förutom alla "standardsaker" så som diverse webbläsare m.m.

Har egentligen inga större krav, men den får gärna vara hyfsat tyst och strömsnål. Behåller min gamla kringutrustning så som skärm, mus, tangentbord, DVD-läsare osv, och hårddiskarna (1 x Samsung SSD 840 och 2 x Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2). Grejerna får gärna vara åt det billigare hållet

Det enda jag egentligen vet att jag vill ha är minst 8GB, gärna 16GB RAM, men vet inte om jag ska sikta på DDR3 eller DDR4 osv... Jag antar att inbyggda grafikkortet inte duger till mycket?

Har idag ett gammalt vanligt miditower-chassi (Antec Sonata 3) som jag kan använda, men kan tänka mig att gå ner i storlek till minitower eller något kub-liknande med mindre moderkort för att kanske få ett tystare chassi som tar mindre plats.

Som lite referens så sitter jag med detta just nu:
Moderkort: Asus P5QL PRO
CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4GB CL5
GPU: Asus GeForce 9400GT 1GB, PCIe

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

@krille1983
Är DVD-läsare ett krav eller klarar du dig utan detta? Finns annars t.ex. externa DVD-läsare för att få ner storleken på chassit ytterligare. Har du ett Windows 7 idag, eller behöver du detta också?

Permalänk

DVD-läsaren är väl inget direkt jättekrav nej, den används väl mest bara vid nyinstallation, annars typ en gång i halvåret... Tror även jag kan ha någon extern liggandes i gömmorna. Har dock inget jättekrav på att den ska vara så liten som möjligt, bara jag rymmer hårddiskarna och inte behöver någon svindyr kylning så är jag nöjd.

Windows 7 har jag, så det behöver jag inte köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille1983:

Hejsan!

Börjar vara enormt less på min gamla åsna till dator som knappt klarar av att ha Chrome och Photoshop igång samtidigt, så ett nytt bygge börjar vara på sin plats. Dock så var det enormt länge sedan jag byggde en dator, så jag har ingen koll på vad som gäller i dagsläget när det kommer till moderkort, CPU osv

Jag spelar absolut ingenting, utan använder datorn enbart för webbutveckling (NP++), Photoshop/Illustrator, Xampp och lite enklare 3D-cad (typ Autodesk 123D Design och Fusion 360) förutom alla "standardsaker" så som diverse webbläsare m.m.

Har egentligen inga större krav, men den får gärna vara hyfsat tyst och strömsnål. Behåller min gamla kringutrustning så som skärm, mus, tangentbord, DVD-läsare osv, och hårddiskarna (1 x Samsung SSD 840 och 2 x Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2). Grejerna får gärna vara åt det billigare hållet

Det enda jag egentligen vet att jag vill ha är minst 8GB, gärna 16GB RAM, men vet inte om jag ska sikta på DDR3 eller DDR4 osv... Jag antar att inbyggda grafikkortet inte duger till mycket?

Har idag ett gammalt vanligt miditower-chassi (Antec Sonata 3) som jag kan använda, men kan tänka mig att gå ner i storlek till minitower eller något kub-liknande med mindre moderkort för att kanske få ett tystare chassi som tar mindre plats.

Som lite referens så sitter jag med detta just nu:
Moderkort: Asus P5QL PRO
CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4GB CL5
GPU: Asus GeForce 9400GT 1GB, PCIe

Tacksam för alla tips!

Det hade varit intressant att veta budgeten

Om du inte ska spela räcker nog det inbyggda i Intel i5 eller i7 långt, HD 4600 är mycket bättre än 9400 GT. Det kan ju dock hända att programmen du använder kan använda grafikkortet som hjälp. Isåfall hade det ju varit bra att åtminstone ha ett medelklasskort.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Permalänk

ArcticFire: Det finns väl inte direkt någon spikad budget, men det vore ju trevligt om man kund hålla sig på max 5-6000:- iaf... Då kan man ju kanske testa med det inbyggda grafikkortet först och främst, och alltid köpa ett om det inte duger?

RaBlack: Tack för kundvagnen Innehöll dock en del jag inte behöver, typ diskarna och DVD, men fick en uppfattning ang CPU m.m

Lite allmänt: man kan nog säga att det är mest moderkort/CPU/RAM som jag behöver hjälp att välja, och ev. ett bra chassi. Hur är det, passar ett mATX eller mITX kort i ett "vanligt" ATX-chassi?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8590995/2015-10-08

sådär hade jag kört. vet inte hur bra autocad fungerar med inbyggda grafikkortet, men photoshop funkar fint med det iaf.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8591028/2015-10-08

Motivering:
CPU: i5 5675C har ett extremt bra inbyggt grafikkrets, Iris Pro 6200, som presterar 2-3 ggr bättre än Haswells serie m.m. I dagsläget finns det ingen bättre integrerad grafikkrets enligt tester. Här kan du läsa mer: Tomshardware Iris Pro 6200 test

Mobo: Bäst för OC är Z97 kretsen, men även med B85 så kan du nuförtiden överklocka. i5 5675C bör nå utan större problem 4 GHz, flesta hamnar kring 4.2 Ghz innan den blir ostabil. Stödjer ej Broadwell, H97 lr Z97 som gäller.
RAM: 16GB, standardmärke, med utrymme för +16GB till i framtiden.
Chassi: Lagom stort, går även att återanvända ditt nuvarande om du vill spara pengar.
Kylare: Grymt bra kylare för sin storlek, går att hitta billigare som duger, men detta är sweetspotten imo.
Nätagg: Utrymme för ett enklare grafikkort (<GTX 950) utifall integrerade kretsen inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8591028/2015-10-08
http://www.inet.se/kundvagn/bild/8591028/2015-10-08

Motivering:
CPU: i5 5675C har ett extremt bra inbyggt grafikkrets, Iris Pro 6200, som presterar 2-3 ggr bättre än Haswells serie m.m. I dagsläget finns det ingen bättre integrerad grafikkrets enligt tester. Här kan du läsa mer: Tomshardware Iris Pro 6200 test

Mobo: Bäst för OC är Z97 kretsen, men även med B85 så kan du nuförtiden överklocka. i5 5675C bör nå utan större problem 4 GHz, flesta hamnar kring 4.2 Ghz innan den blir ostabil.
RAM: 16GB, standardmärke, med utrymme för +16GB till i framtiden.
Chassi: Lagom stort, går även att återanvända ditt nuvarande om du vill spara pengar.
Kylare: Grymt bra kylare för sin storlek, går att hitta billigare som duger, men detta är sweetspotten imo.
Nätagg: Utrymme för ett enklare grafikkort (<GTX 950) utifall integrerade kretsen inte räcker till.

ASUS B85M-E har inte stöd för Broadwell enligt listan på CPU:er.
Dessutom kan man inte vara säker att det fortfarande går att överklocka. Artiklarna jag hittade var över ett år gamla. Intel tyckte ju såklart inte om det så de flesta moderkort som säljs nu har väl ett nyare bios.

Lista över Z97 som kostar mindre än 1000 kr:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s239680302&o=produkt_pr...

T.ex. ASUS Z97-P som kostar 790 kr hos Dustin. 5675C finns i CPU-listan och man kan vara säker på att överklockning stöds.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hjälpsam

Till att börja med så vill du ha maximalt antal kärnor för CAD och i viss mån photoshp, så en i7a är att föredra över i5a. Det är först med den typen av jobb som du har användning av hyperthreading

För det andra har jag för mig att hela Adobe serien har stöd för Nvidia CUDA och således Photoshpå får ett lyft i arbete och även i viss mån CAD (har mindre koll på), så åtminstonde en mellanklass NVIDIA grafikkort borde in i den burken.

Skillnaden mellan DDR3 och DDR4 är huvudsakligen bandbredden, accesstiden är ungefär den samma om jag förstod rätt. Och om du skall skyffla stora filer har du nytta av den högre bandbredden.

I kort, hade för Photoshop och CAD i en burk som skall vara med ett gäng år föreslagit något i stil med
i7 6700
Nått MATX Z170 moderkort
8-16GB DDR4 beroende på budget
NVIDIA GTX950
Fractal Design Node 304

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

skulle tagit ngn av listorna ovan och sedan köpt ett begagnad 280/ 290 t.e.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

ASUS B85M-E har inte stöd för Broadwell enligt listan på CPU:er.
Dessutom kan man inte vara säker att det fortfarande går att överklocka. Artiklarna jag hittade var över ett år gamla. Intel tyckte ju såklart inte om det så de flesta moderkort som säljs nu har väl ett nyare bios.

Lista över Z97 som kostar mindre än 1000 kr:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s239680302&o=produkt_pr...

T.ex. ASUS Z97-P som kostar 790 kr hos Dustin. 5675C finns i CPU-listan och man kan vara säker på att överklockning stöds.

Ah... Fml. Du har helt rätt om Broadwell & B85, hade faktiskt ingen aning om detta. Stirrar blint på socketen. H97 & Z97 måste det vara.

Finns massvis med Z97 under 1000kr på andra butiker ja, men mATX på Inet, så var billigast 1490 kr. Dyrt!
Då du dock bygger själv, så kan samtliga delar prispressar genom att beställa från olika butiker, personligen föredrar jag max 2 olika för nån form av att ha koll.

Så. Beställ ett mATX Z97 från en annan butik, så kommer övriga delen av bygget bli perfekt.

Permalänk
Hjälpsam

Seriöst, rätt GPU gör enorm skillnad för CAD, både realtidsmanipulering och rendering.

http://www.nvidia.com/object/autodesk-design-suite-quadro-per...

Med ett diskret CUDA grafikkort får du lite hjälp om du inte vill gå hela vägen med en tex Quadro4000, gå definetivt INTE på enbart integrerad grafik.

Även Photoshop drar stor nytta av CUDA grafikkort.

Lite research på vad dina program drar mest nytta av är vesätnligt, de flesta på Swec är gamers och har bara research och erfarenhet av den biten så bilden kan bli lite sned.

i7 från 4,5 eller 6 serien
Minimum 8GB ram, helst 16, lämna utrymme för utvidgning om budget blir för tight för 16GB direkt
Minimum GTX950, helst Quadro4000, med double precision etc får du stor nytta av Quadro-serien, se inte till VRAM och MHz här inte.

Det finns en anledning till att en bra CAD-maskin kostar, de är enorm krävande. Men när man bygger själv kan man komma undan med avsevärt lägre än en DELL/HP CAD workstation.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Samtliga delar finns på Webhallen utom "Fractal Design Integra M 450W" som du kan beställa från Inet, fraktfritt. Denna gång ska allting passa! Haha

Om du däremot tänkt köra med ett begagnat grafikkort, så skulle jag köra på i5-4690K istället.

*Ändrade på nätagget så du får ett modulärt, samma som @Christley valde.

Permalänk
Medlem

@Fluf
Ibland måste dock plånboken få styra, och datorn blir dubbelt så dyr med i7+dedikerad gpu, med begagnad GPU så blir den fortfarande mkt dyrare.

Han uppger att han mest gör enklare saker i CAD, så även om det absolut skulle göra hans erfarenhet med allt detta bättre, så kanske det inte är värt en så pass högre kostnad.

Däremot rent informativt, så var ditt inlägg riktigt bra!

Permalänk
Hjälpsam

@Landmark90
Ahh såg inte hans budget på 5-6K. Grejen är att med CAD/PS är det lätt att få lika med eller mer än dubbla prestandan genom att dubbla budget till skillnad från gaming.

Att bygga en CAD/PS maskin för rimligt arbetsflöde för 5K är som att köpa en trehjuling för drifting, det kan funka men bara i väldigt specifika situationer

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf
Haha, definitivt.
Men jämför man med datorn han uppgraderar ifrån, så kommer även en i5 vara en fröjd. Men en otrolig förbättring och som verkligen hade gett valuta för pengarna vore såklart en i7.

Permalänk
Medlem

Gigabyte BRIX med 4770R. Har nästan lika bra CPU-prestanda som 4770K. Har även bättre grafikdel än 4790K.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2431756

Permalänk

Tack så hemskt mycket för alla svar, nu känner jag att har lite kött på benen, och borde nog kunna beställa något som funkar!

När det gäller CAD så är det väldigt enkla saker, bara lite småsaker som åker till 3d-printern så det borde inte krävas något monster för att orka med det