För liten kylare till AMD FX8120? Eller "hjälp en gammal man"

Permalänk
Medlem

För liten kylare till AMD FX8120? Eller "hjälp en gammal man"

Hej.
Inleder med att det var alldeles för längesen jag byggde o hade mig med datorer o komponenter, så jag ligger låångt efter i materialkännedomen och vad som finns på marknaden idag.

Iaf, så har jag en ca 2,5 år gammal dator med en ovan nämnd processor, AMD fx8120, och ett vattenkylningskitt från Corsair, corsair hydro H60 närmare bestämt. Bytte medföljande fläkt till noctua med något högre luftflöde men framför allt mycket lägre ljud.
Men har nu lagt märke till, efter jag bytte upp mig på grafikfronten och börjat spela, att kylningen räcker inte till, cpu'n blir alledels för varm!
Har ett gammal chassi, bigtower enl ATX-standard, med en 120mm fläkt längst upp, sedan nätagg, sen moderkort och en 120mm fläktplats "utanför" mammabrädan, där kylaren idag sitter. Svårt att göra nått åt det dock, chassit kommer att vara kvar då det stått oanvänt sen jag köpte det för 7 år sen, ett Chieftec Mesh! bigtower, kostade hutlöst med pengar och är inte mycket billigare på beg.marknaden idag. Men jävligt stilrent och bra, så det består.
Fläkten på radiatorn trycker in luft i chassit genom radden, för att sedan sugas ut av en 120mm av samma spec i chassisidan.

Misstänker att luftflödena är ok och att radiatorn får hyggligt sval luft från övriga rummet, men att radiatorn o pumpen är för liten för processorn helt enkelt! Pumpen sitter "inbyggd" i blocket så den är svår att göra nått åt den med iof..

Är det nån som sitter på ett förslag till bättre kylaren för cpu'n, en som räcker till.
Vill "helst" ha vatten för att få så tyst som möjligt, men traditionell kylare med flänsar o fläkt går också bra, om det är nått som 120mm fläkt passar på, för att få ner ljudvolymen!
Såg att 8120n har utgått på komplett.se, men gissar att 8320 är "ersättare", så en kylare som funkar till den borde väl rimligtvis funka till min också ?

Blev wall of text detta här, men som sagt, är helt lost på marknaden idag. Var värre förr, då kunde man allt i huvudet om både amd o intel ^^

Permalänk
Entusiast

Mjo Corsairs H60 är väl inte det trevligaste de har hittat på.
Många moderna luftkylare spöar den till och med.

Det här med at vattenyklare skulle vara tystare över lag än luftkylare skulle jag absolut inte hålla med om, fläktar behövs ju ändå för att kyla radiatorn och medföljande sådana brukar vara lite undermåliga om du frågar mig.
Det bästa man kan köpa om man nu inte vill få för sig att göra custom vatenkylning vilket ändå helt klart är det bästa är en Noctua NH-D15 om man har plats och råd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157

Själv kör jag dock Noctua NH-U14S som är en lite mindre variant med "endast" 2 kylfläns-torn och max 2 fläktar jämfört med Noctua NH-D15's kapacitet för 3 fläktar och 3 kylfläns-torn!

Angående kompatibilitet så ja, det som passar för FX 8320 (Alltså sockeln AM3/AM3+) passar för din FX 8120

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vad får du för temperaturer och har du överklockat processorn mycket?
Jag har nämnligen en liknande kylare som dig med en överklockad 3770k som borde dra mer ström än din om du kör stock speeds och har inga temp problem.
Har du kollat så pumpen går på kylaren samt monterat om blocket så du vet 100% att den sitter rätt?

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Mjo Corsairs H60 är väl inte det trevligaste de har hittat på...

... Noctua NH-D15 om man har plats och råd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157

Själv kör jag dock Noctua NH-U14S som är en lite mindre variant med "endast" 2 kylfläns-torn och max 2 fläktar jämfört med Noctua NH-D15's kapacitet för 3 fläktar och 3 kylfläns-torn!...

.. passar för FX 8320 (Alltså sockeln AM3/AM3+) passar för din FX 8120

Det var billigt!
Nej då, men polarn har en H80 i sin burk, dock en helt annan AMD cpu, tror inte ens det är en fx, och den presterar sjuka siffror!
Ligger 30-32 grader under stock-kylarn! Så därför slog jag till på en liknande, mot bättre vetande, tydligen!
Dock har han också ett betydligt nyare chassi än mig också, så han har nätagget i botten, och överdelen av chassit där radiatorn sitter i taket längst bak, är skild med en plåt från övriga utrymmet. Så utrymmet för komponenterna vädras av ett antal fläktar medans radiatorn har 4st 120mm i ett helt eget utrymme.

Det var en riktigt krallig kylare det där, kanske borde sluta fundera redan här och beställa hem en.
Har ju som sagt redan nu Noctua-fläktar, och är nöjd med dom,så känns som en kylare man inte blir missnöjd med!

Skrivet av Mikaelmannen:

Vad får du för temperaturer och har du överklockat processorn mycket?
Har du kollat så pumpen går på kylaren samt monterat om blocket så du vet 100% att den sitter rätt?

/M

Japp jag har monterat om blocket, samt att pumpen sitter på CPU_Fan på kortet, så jag ser på siffrorna att pumpen går.
Testade att PMWa ner den o då stiger ideltempen några grader, så ja den går.

Ingen överklockning och temp enl. nedan.
Idel 28-32 grader
"Lättare" last 34-50 grader
Tung last t.ex spel lr compilering 50-75 grader, beroende på hur många kärnor som belstas och hur hårt.

Te.x
4-6 kärnor på ~55-65% ger runt 55-60 grader.
Medans 5 kärnor på ~80% ger 75 grader.
Stresstest med Benchmark drog iväg mot 85 grader sen stängde bios ner maskinen.

Och dessa temperaturer uppnås redan efter några minuter, så nått är fel.
Radiatorn blir brännhet på toppen,förvisso inte så konstigt, och returslangen, "kalla" sidan, är inte många grader kallare än tilloppet.

Och nej, vatten är eg. inte tystare än "vanlig" kylning med flänsar, men när jag sist på nästan daglig basis byggde datorer fanns inga jätteflänsar och heatpipes som det passade 1 lr flera 120mm fläktar på. Då fick man köra vatten lr nöja sig med mindre o högljuddare fläktar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DjAlbert:

Japp jag har monterat om blocket, samt att pumpen sitter på CPU_Fan på kortet, så jag ser på siffrorna att pumpen går.

Pumpen bör kopplas till ett icke reglerbart uttag och allra helst direkt till en molexkontakt. Det går dock bra att koppla fläktarna till CPU_fan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Pumpen bör kopplas till ett icke reglerbart uttag och allra helst direkt till en molexkontakt. Det går dock bra att koppla fläktarna till CPU_fan.

Har "låst" utgången för pwm i bios, så den går inte att reglera, om man inte går in i bios o pillar, som jag gjorde vid test.
Fläktarna ligger allihopa på molex och gissningsvis drar inte pumpen mer ström än en fläkt så den borde inte lasta ner utgången för mycket.
Har dock en vag aning om att det fattades en adapter vid monteringen för att få även pumpen på molex, så den har liksom fått ligga kvar på den utången bara.

Nu vekar det dock inte vara pumpens spänningsmatning som strular, men ska för säkerhets skull lägga över den direkt på en molex.

Permalänk
Medlem

Har du råd och plats, tveka inte på att skaffa dig en NH D-15 från Noctua som länkats ovan. Det är ett monster! En driftsäker luftkylare som har grym prestanda och låg ljudnivå.

Lycka till!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Vad är det för noctua-fläkt du köpt? Högt luftflöde hjälper inte så mycket om fläkten inte har högt statiskt tryck och är gjord för radiatorer. Misstänker att du köpt en chassifläkt som inte orkar trycka igenom luften genom radiatorn ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Vad är det för noctua-fläkt du köpt? Högt luftflöde hjälper inte så mycket om fläkten inte har högt statiskt tryck och är gjord för radiatorer. Misstänker att du köpt en chassifläkt som inte orkar trycka igenom luften genom radiatorn ordentligt.

Den heter NF-S12B ULN, köptes på komplett.se men säljs inte längre.
Dock hittade jag den på tillverkarens hemsida o såg att den har 0.44 mmVP i statiskt tryck. Och i jämförelse med de 120 mm noctua som säljs idag är det väldigt lite.
Så ja antar att det kan vara en av orsakerna till att den går varm, eller?

Tänk så mycket det är att hålla reda på ^^ Det var bättre förr, eller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjAlbert:

Den heter NF-S12B ULN, köptes på komplett.se men säljs inte längre.
Dock hittade jag den på tillverkarens hemsida o såg att den har 0.44 mmVP i statiskt tryck. Och i jämförelse med de 120 mm noctua som säljs idag är det väldigt lite.
Så ja antar att det kan vara en av orsakerna till att den går varm, eller?

Tänk så mycket det är att hålla reda på ^^ Det var bättre förr, eller...

Haha ja det är nog den i särklass sämsta fläkten att sätta på en radiator, den lär inte skicka igenom mycket luft genom radiatorn Testa att byt fläkt!

Permalänk
Medlem

Googlade lite på ämnet o läste på en del, så nu är en ny fläkt till radiatorn beställd
Blev en Noctua NF-F12 , känns som den billigaste lösningen för 199:- mot att byta hela kylarn.