Dags för en ny dator, tyck till om min inköpslista!

Permalänk

Dags för en ny dator, tyck till om min inköpslista!

Hej swecklockers!

Jag har bestämt mig för att köpa ny dator, efter velande om huruvida jag skulle uppgradera min burk från 2009 eller inte. Det var så mycket som skulle behöva bytas ändå, att det kändes smartare och billigare att börja på ny kula...

Jag länkar till min inköpslista. Jag vill främst använda den till spel. Jag är inte intresserad av att maxa allt i alla spel, men vill ha någonting stabilt som inte begränsar mig. Sitter på ett ex av MGSV, så det är ju någon måttstock den måste klara. Jag använder den även till jobb i Photoshop, clip studio och Maya.

Min budget är drygt 9k-10k, men kan gå över några hundralappar. Hårddisk har jag från den gamla datorn, så det räcker nog med en ssd.

Vad tror ni? Har jag glömt något? Är det något jag borde byta ut?

[/URL]

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indigonator:

Hej swecklockers!

Jag har bestämt mig för att köpa ny dator, efter velande om huruvida jag skulle uppgradera min burk från 2009 eller inte. Det var så mycket som skulle behöva bytas ändå, att det kändes smartare och billigare att börja på ny kula...

Jag länkar till min inköpslista. Jag vill främst använda den till spel. Jag är inte intresserad av att maxa allt i alla spel, men vill ha någonting stabilt som inte begränsar mig. Sitter på ett ex av MGSV, så det är ju någon måttstock den måste klara. Jag använder den även till jobb i Photoshop, clip studio och Maya.

Min budget är drygt 9k-10k, men kan gå över några hundralappar. Hårddisk har jag från den gamla datorn, så det räcker nog med en ssd.

Vad tror ni? Har jag glömt något? Är det något jag borde byta ut?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8589871/2015-10-07[/URL]

Tack!

Ser bra ut! Hade personligen bytat till ett Sapphire istället för Asus då de är väldig kända för sina effektiva kylare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Tycker också det ser bra ut, men personligen hade jag gått över till Skylake och DDR4.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2936420&view=l

i5 Skylake, 250GB SSD, R9 380 Nitro. Endast erkänt bra kvalitétskomponenter. 10k.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Indigonator:

Hej swecklockers!

Jag har bestämt mig för att köpa ny dator, efter velande om huruvida jag skulle uppgradera min burk från 2009 eller inte. Det var så mycket som skulle behöva bytas ändå, att det kändes smartare och billigare att börja på ny kula...

Jag länkar till min inköpslista. Jag vill främst använda den till spel. Jag är inte intresserad av att maxa allt i alla spel, men vill ha någonting stabilt som inte begränsar mig. Sitter på ett ex av MGSV, så det är ju någon måttstock den måste klara. Jag använder den även till jobb i Photoshop, clip studio och Maya.

Min budget är drygt 9k-10k, men kan gå över några hundralappar. Hårddisk har jag från den gamla datorn, så det räcker nog med en ssd.

Vad tror ni? Har jag glömt något? Är det något jag borde byta ut?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8589871/2015-10-07[/URL]

Tack!

Byt mot sapphire nitro billigare och grymt bra kylare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Tycker också det ser bra ut, men personligen hade jag gått över till Skylake och DDR4.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2936420&view=l

i5 Skylake, 250GB SSD, R9 380 Nitro. Endast erkänt bra kvalitétskomponenter. 10k.

Om han nu behöver köpa den på Inet för att få den byggd av de så blir det någon tusenlapp dyrare. Tänk på att monteringen är 799kr.

http://www.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg=on&l...

Självklart förespråkar jag att man testar bygga sin dator själv eftersom det ger en mycket bättre insikt i vad man köper och man lär sig bra mycket mer än att bara välja delarna. Fast det kan ju också vara så att TS vet hur man gör men inte känner för att bygga den själv.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indigonator:

Hej swecklockers!

Jag har bestämt mig för att köpa ny dator, efter velande om huruvida jag skulle uppgradera min burk från 2009 eller inte. Det var så mycket som skulle behöva bytas ändå, att det kändes smartare och billigare att börja på ny kula...

Jag länkar till min inköpslista. Jag vill främst använda den till spel. Jag är inte intresserad av att maxa allt i alla spel, men vill ha någonting stabilt som inte begränsar mig. Sitter på ett ex av MGSV, så det är ju någon måttstock den måste klara. Jag använder den även till jobb i Photoshop, clip studio och Maya.

Min budget är drygt 9k-10k, men kan gå över några hundralappar. Hårddisk har jag från den gamla datorn, så det räcker nog med en ssd.

Vad tror ni? Har jag glömt något? Är det något jag borde byta ut?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8589871/2015-10-07[/URL]

Tack!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8590054/2015-10-08

eller om du inte vill montera själv
Edit: Frakfritt går inte få på med monteringen glömde bara ta bort den.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8590045/2015-10-08

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk

Tack för snabba svar!

- Är det så enkelt att Skylake är bättre än tidigare generationen?
- Väger på grafikkortet, tror jag kör på det mindre alternativet och är redo att uppgradera i framtiden om jag känner att den behöver biffas upp.
- Är det något jag behöver tänka på vad gäller nätagg? Har noll koll på vad som funkar var.

Såhär ser min lista ut nu:

Skrivet av tysonayt:

Självklart förespråkar jag att man testar bygga sin dator själv eftersom det ger en mycket bättre insikt i vad man köper och man lär sig bra mycket mer än att bara välja delarna. Fast det kan ju också vara så att TS vet hur man gör men inte känner för att bygga den själv.

Jag valde montering för bekvämligheten, men jag tror jag kan klara av att bygga den själv, och då är det ju 800 man kan spara in eller lägga på något annat. Och som du säger vet jag vad jag sätter in i datorn på ett annat sätt.

Permalänk
Skrivet av Indigonator:

Tack för snabba svar!

- Är det så enkelt att Skylake är bättre än tidigare generationen?
- Väger på grafikkortet, tror jag kör på det mindre alternativet och är redo att uppgradera i framtiden om jag känner att den behöver biffas upp.
- Är det något jag behöver tänka på vad gäller nätagg? Har noll koll på vad som funkar var.

Såhär ser min lista ut nu:

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8590858/2015-10-08

Jag valde montering för bekvämligheten, men jag tror jag kan klara av att bygga den själv, och då är det ju 800 man kan spara in eller lägga på något annat. Och som du säger vet jag vad jag sätter in i datorn på ett annat sätt.

Ser jag inte fel har du fel minnen och moderkort för skylake.

Nätagget är okej, finns bättre då klart. Men helt duglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ser jag inte fel har du fel minnen och moderkort för skylake.

Nätagget är okej, finns bättre då klart. Men helt duglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack, har du några förslag på vilken sorts minne och moderkort jag behöver?

Permalänk
Medlem

@Indigonator
Skylake är ca 5-10% bättre än föregångaren, men kostar 20-30% mer, den har vissa fördelar utöver ren prestanda också som gör den bättre, framförallt så är den bättre på att göra fler saker samtidigt (Flera grafikkort, PCI-e SSD:ar m.m.)

För 10k, så skulle jag personligen satsa på Haswell, det är fortfarande en riktigt bra processor, särskilt sett till priset. När Inet bygger datorn i denna prisklass så spenderar man ca 1500 kr på detta. 799+199 frakt + finns ofta billigare alternativ, särskilt grafikkorten.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du vill köra med skylake så kan du använda följande, blir lite dyrare, men det funkar med proppen.

Permalänk

@Landmark90 : Tack för tipsen! Jag vet inte om jag kommer ha någon använding av Skylake just nu, men jag vill inte vara dumsnål och välja ett "sämre" alternativ om det kommer bita mig om några år, prisskillnaden var trots allt inte så stor. Jag har fått uppfattningen om att processorn är viktigare att satsa på än grafikkortet i mitt fall. Väldigt ambivalent det här med att leta under budget, men samtidigt vilja ha så bra saker som möjligt

@Alade : Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indigonator:

@Landmark90 : Tack för tipsen! Jag vet inte om jag kommer ha någon använding av Skylake just nu, men jag vill inte vara dumsnål och välja ett "sämre" alternativ om det kommer bita mig om några år, prisskillnaden var trots allt inte så stor. Jag har fått uppfattningen om att processorn är viktigare att satsa på än grafikkortet i mitt fall. Väldigt ambivalent det här med att leta under budget, men samtidigt vilja ha så bra saker som möjligt

@Alade : Tack!

Haswell är absolut inte något dåligt val, du kan spara pengar på moderkortet, RAM och CPU. Självklart finns chansen att socket 1151 kan komma att användas för framtida CPUer också men kollar vi på hur det har varit de senaste åren så är det sällan värt att uppgradera inom samma socket man har.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Slutade med Haswell i slutändan ändå, hela inköpslistan såg i princip ut som min första korg, fast med Sapphire R9 Nitro. Ser fram mot att sätta ihop allt själv också!

Tack för alla tips!

Permalänk
Skrivet av Indigonator:

Slutade med Haswell i slutändan ändå, hela inköpslistan såg i princip ut som min första korg, fast med Sapphire R9 Nitro. Ser fram mot att sätta ihop allt själv också!

Tack för alla tips!

Låter helt okej, skulle personligen kört på 16GB ram, 8GB blir i minsta laget (använder swap i windows när man kör 8Gb på vissa spel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Låter helt okej, skulle personligen kört på 16GB ram, 8GB blir i minsta laget (använder swap i windows när man kör 8Gb på vissa spel).

Aha, jag har fått uppfattningen att 8 räcker för det mesta, men minne är ju ganska billigt, så det går ju att ösa in mer. Är det bara att köpa mer sen, (dvs 8 gig till), eller måste jag köpa 16 gig på nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Indigonator:

Aha, jag har fått uppfattningen att 8 räcker för det mesta, men minne är ju ganska billigt, så det går ju att ösa in mer. Är det bara att köpa mer sen, (dvs 8 gig till), eller måste jag köpa 16 gig på nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej bara lägga till 2 4gb bara men testa 8 GB skulle det inte räcka är det bara lägga till mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Nej bara lägga till 2 4gb bara men testa 8 GB skulle det inte räcka är det bara lägga till mer.

Så bekvämt!

Skickades från m.sweclockers.com