Lite frågor om SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Lite frågor om SSD

Hej ska köpa en SSD snart och jag har lite frågor.
Jag har läst att man kan typ lagra över windows till en SSD utan att behöva installera om windows, och om det inte funkar så kan jag installera om windows det gör mig inte så mycket men jag vet inte hur man gör en clean install av windows 10.
Och när jag ska installera om mina spel, hur typ gör jag så att dem hamnar på min ssd och inte min hdd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Sundbyberg)
Registrerad
Maj 2005

Clean install av Windows 10: https://www.youtube.com/watch?v=8uYMzVEpT-k

Gällande spelen så får du ju under installationen välja vart de ska sparas. Installerar du Windows på SSDn så borde det vara den disk som installationprogrammet sätter som "standard".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

okej tackar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Fast det är en stor fördel att ha windows och spel/program på olika diskar. Om du får råd är det riktigt nice att slippa ominstallera spel varje gång du ominstallerar windows. Köp en 120 gigare till windows och Tex en 250/500 gigare till allt annat.

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung syncmaster S27A950D 120hz | Qpad 8K Opical mouse| Corsair Vengeance K90 Mechanical Keyboard | Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy S6 edge+|

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av KingCobra:

Fast det är en stor fördel att ha windows och spel/program på olika diskar. Om du får råd är det riktigt nice att slippa ominstallera spel varje gång du ominstallerar windows. Köp en 120 gigare till windows och Tex en 250/500 gigare till allt annat.

Yepp. Väldans bekvämt alternativ.
Eller partitionera befintlig disk om man inte tänkt köpa på sig fler diskar.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

varför gör det någon skillnad om jag har windows och spel på olika diskar? jag har en SSHD 1tb nu som jag ska ha kvar allt annat på sen har jag tänkt lägga över windows och dem spelen jag spelar på SSD, ska köpa en 240gb ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

@sundman98: Om du måste installera om ditt OS så kommer allt på den HDD försvinna. Då måste du installera om/ladda ner spelen på nytt.

MSI z170 Pro Gaming . i5 6600k . Hyper Evo 212 . 8GB DDR4 2133ghz . GTX Evga 780 . 2x SSD 240gb . 1TB WD Black . Fractal Design Integra M 650W 80+ Bronze, Modulär . W10 .