Fjärrskrivbord från internet

Permalänk
Medlem

Fjärrskrivbord från internet

skall ansluta till min dator hemma på jobbet via VPN.

Har ingen möjlighet med VPN i dagsläget.

När jag ska logga in så kommer denna rutan upp..

Datorn kan inte verifiera identiteten för fjärrskrivbordsgatway. det är inte säkert att ansluta till servar som inte kan identifieras

Permalänk
Medlem

Är det fjärrskrivbord eller VPN du försöker sätta upp?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Verkar som din rd gateway inte har ett giltigt cert installerat, klicka på okej och hoppa över det steget om du får det valet.

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

@Pengen: Fjärrskrivbord. Hemma så ansluter jag bara med IP-adressen till datorn men annars så har jag DDNS-server som jag kan ansluta till men då kommer det felmeddelandet

Permalänk
Medlem

@Pr3d4tor: det bara stängs ner när man trycker på ok

Permalänk
Medlem

På datorn du vill ansluta till, testa att avmarkera alternativet "Tillåt bara anslutningar från klienter som använder Fjärrskrivbord med autentiering på nätverksnivå" i System>Avancerade Systeminställningar>Fjärrsessioner

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

@Pengen: redan urbockad

Permalänk
Medlem

@Pengen: det har något med certifikat o göra

Permalänk
Medlem

Har du senaste versionen av "Anslutning till fjärrskrivbord" och hur ser dina inställningar ut där? Skriv bara in IP adressen till din hemdator och lämna allt annat default. Klicka på anslut så borde du få ange användarnamn och lösenord och om det stämmer får du upp en varning om certifikat som du godkänner.
Under avancerat i "Anslutning till fjärrskrivbord" skall "Varna mig" vara vald på "Serverautentiering"

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

@Pengen: Ipadressen jag har till min dator är ju lokal 192.168.1xx

den går väl inte ansluta till via nätet

Permalänk
Medlem

du får väll kolla upp din extrena ip adress då?
typ whatsmyip.com eller nå

Permalänk
Medlem

@Rojpen: jo fast det är ju IPn till routern om ja förstår rätt..

Permalänk
Medlem

I routern måste du öppna port 3389 och peka den till datorns interna adress. Sen ansluter du mot din DDNS eller externa IP.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

@Pengen: I routern på min arbetsplats då eller routern hemma?

Permalänk
Medlem

Du måste öppna 3389 i din router hemma

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr3d4tor:

Du måste öppna 3389 i din router hemma

Den måste även vara öppen på arbetsplatsen, men det är förmodligen inget han kan göra något åt.

Och ja, det är externa IP adressen till din router du vill ha. Hur ska du annars kunna ansluta?

Permalänk
Medlem

@wRRM: Jo det förstår jag men när jag ska ansluta kommer det bara upp att det inte är säkert o ansluta.

Permalänk
Medlem

Den gnäller väl förmodligen för att NETBIOS-namnet på din server/dator (KALLESDATOR) inte matchar det namn du anslöt mot (kalle.dyndns.org eller liknande). Det brukar bara vara att gå vidare ändå, men kolla inställningarna för RDP som folk skrivit ovan.
Kolla också under show options-advanced i din RDP-klient (förmodar att du använder Windows inbyggda mstsc.exe) och ställ in att den skall ansluta även om serverautentiseringen misslyckas (connect and don't warn me).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oikhenke:

Bra bild

Permalänk
Medlem

Kolla under avancerat fliken och se om där är någon rd-gateway där. Är det din dator hemma behöver du ingen rd-gateway

Permalänk
Hedersmedlem

Redigera gärna ditt första inlägg med information om operativsystem och vilken tjänst för fjärrskrivbord det handlar om.

Permalänk
Inaktiv

Tror inte jag förstår, du ska ansluta till vad från vad över vad? Du säger att du inte har VPN men skriver ändå VPN i första meningen.

Om du ska ansluta till din hemmadator från jobbet hur vet du att arbetet du jobbar på tillåter det?
Använder du RDGateway? I så fall tror jag du försöker ansluta till din jobbdator från hemma, och då kanske du skulle fråga IT avdelningen om varför det inte fungerar?