Behöver jag mer ström? och vilka minnen har jag?

Permalänk

Behöver jag mer ström? och vilka minnen har jag?

Hej alla.

Funderar på att uppgradera burken igen vad gäller grafik och minnen. Bytte ut en del delar i samband med någon ""sweclockers sommardator" kan det varit 1-2 år sedan?

Som en del andra läser jag in mig när det är dags, men sen glömmer jag allt lika snabbt igen.

Jag tänkte nu köpa mig följande:
*Nytt GFX (möjligt ett GTX 970)
*Mer ram minne (har 8, önskar 16)
*samt en SSD disk till.

Nu till mina frågor.
*Vilket minne är det jag ska köpa (utifrån vad jag redan har?) tror jag har detta https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/corsair-v...
*Orkar mitt nätaggregat med att driva runt alla nya komponenter?
*Det är GTX 970 som är mest för pengarna va?

Jag vet att ni gillar specs och detaljer så in i tusan, så jag har försökt sammanställa min burk i bilderna nedan.

Tack på förhand !

minnen
strömmen

Permalänk
Medlem

Nätagg bör inte vara något problem, så länge som du inte tänker överklocka allting rejält. Skillnaden i strömförbrukning mellan ett 970 och 660 Ti är rätt liten, och du har rätt mycket marginal med nuvarande burk. Några minnen och en SSD drar sen inte nämnvärt med ström.

När det gäller minnen så bör du köpa minnen som liknar dina nuvarande så mycket som möjligt för att undvika strul, så samma modell är ju optimalt. Annars bör du i första hand matcha spänningen på dem, dsv. köp 1.5V-minnen om dina nuvarande är 1.5V, och i andra hand frekvens och latenser.

Edit: Just ja, om du är osäker på vad du har för minnen så är det SPD-fliken du ska kolla på i CPU-Z.

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver minne, så köp inte. 8gig är bra.
Jag hade nog köpt 16 direkt, och såld dom jag hade.
Skall helst inte blanda minnen.

VX550 är ett bra nät agg, och du kommer inte ha några problem.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

tackar för lite input och svar. Tackar för den där SPD fliken också, hade missat den

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne använder du?
Dom flesta behöver inte mer än 8GB.

Permalänk

ingen direkt kunskap om minnen och användningen av dem. Vet dock att jag köpte 8G senast jag uppgraderade. Anledningen till att ev. köpa ytterligare 8 handlar väll om att jag såg rek.spec på kommande spelen här i höst. Främst star wars battlefront som jag såg rekommenderade 16G ram.

Permalänk

Det är ytterst få applikationer som har användning för mer än 8GB minne. I spel ger en uppgradering av minnet, från 8GB till 16Gb 1-3 bildrutor per sekund, beroende på grafikkort. Ju bättre grafikkort desto mindre påverkan av minnet.
Det är inte värt pengarna att gå från 8GB till 16GB. Lägg mellanskillnaden på grafikkortet istället.

Permalänk

ok. tackar så mycket för svaren här.

Permalänk
Medlem

Vännen kör överklockad 5820k samt GTX980 på ett 500W gold med flera diskar och fläktar. Så du skulle ju kunna köpa ett semi-passivt i 750W klassen för att hålla nere ljudnivån från fläktsnurr samt ha möjlighet för SLI. Finns ju en drös ~700W för bra summor.

Sen är väl 16GB med ram en bra start idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen ❤