Dell tillkännager Surface-utmanaren XPS 12 med Intel Skylake

Permalänk
Melding Plague

Dell tillkännager Surface-utmanaren XPS 12 med Intel Skylake

Det blir en helt omstöpt design och Intel Skylake när Dell avtäcker nya XPS 12, en hybrid med påkostade finesser så som dubbla USB Type-C med stöd för Intel Thunderbolt 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu vart det genast svårare att välja mellan någon av dessa eller pro 4 . Onekligen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Nu vart det genast svårare att välja mellan någon av dessa eller pro 4 . Onekligen

Kände först likadant, men kollade sedan på hands-on videon;
The verge - xps 12 hands on

[ -] Ser tyvärr ut att vara rätt rangligt när man dockar ihop enheterna.
[+] Men däremot får man thunderbolt 3 och kan förhoppningsvis koppla in eGPU för mer kraft.

Permalänk
Medlem

Jämförelsen ska väl främst göras mot instegsvarianten av SP4 då den också har Core M processor (eller vad den nu kallas) och inte en i5 t.ex.
16:9 skärm dock.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

behövs 4k på en 12,5 skärm?

Permalänk
Medlem

Mycket svagt svar.
Underdimensionerat batteri, extremt låg mängd RAM och kassa SSD-alternativ.

Enda positiva är att man kan välja 1080p-skärm. (dvs 16:9 och inte någon annan dum aspect ratio)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillfot:

Mycket svagt svar.
Underdimensionerat batteri, extremt låg mängd RAM och kassa SSD-alternativ.

Enda positiva är att man kan välja 1080p-skärm. (dvs 16:9 och inte någon annan dum aspect ratio)

16:9 är en dum aspect ratio för allt annat än att se på film. 3:2 4:3 är guld när man skissar i photoshop m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Kände först likadant, men kollade sedan på hands-on videon;
The verge - xps 12 hands on

[ -] Ser tyvärr ut att vara rätt rangligt när man dockar ihop enheterna.
[+] Men däremot får man thunderbolt 3 och kan förhoppningsvis koppla in eGPU för mer kraft.

Ah. Onekligen ser konstruktionen inte lika robust ut som Pro Dock talar ju lite för Dell:ens fördel att den har USB Type C vilket verkligen förvånade mig att Microsoft inte bestyckade Pro med. Men det blir nog troligtvis ändå en Pro nån gång nästa år, om kvalitén är lika bra som föregångarna så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Hela datorn känns rätt trist. Sitter på en Xps 13 (9343) Vilket ger mig en i7, 500 gb disk och steget ner i upplösning (3200 x 1800 ).

Tråkigt att de går ner i prestanda och funktion för att få in en surfplatta. Hade de haft liknande lösning som ms med skärm & hög prestanda hade nya versionen varit intressant.

Man vill med en laptop kunna justera skärmen i vinkel i allt från kontoret, tåget, sängen etc. Då är ips skärm & justerbar skärm guld värt.

Permalänk
Medlem

Så typiskt med windows datorer så är det rappel. Surface är den enda datorserien som kommit nära att vara genomarbetad (om än för en specifik målgrupp) Detta är bara rappligt och onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

16:9 är en dum aspect ratio för allt annat än att se på film. 3:2 4:3 är guld när man skissar i photoshop m.m.

vet inte varför 16:9 är bra för filmtittande när filmer är i 21:9 serier är dock 16:9.

annars är 21:9 guld också då det är perfekt att ha t.ex 2 eller 3st grejor på samtidigt.

visst 4:3 eller 3:2 är bra för photoshop och filmredigering men för internetsurf bör man däremot ha en högre skärm än bred. (då de flesta sidorna är gjorda så) eller en bredare skärm som gör att man kan ha 2st sidor uppe samtidigt så att det blir perfekt

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

>Dubbla USB Type-C med stöd för Intel Thunderbolt 3.

Den största missen MS gjorde för sin SP4. Blir nog reviderat till SurfacePro5.
Var förhoppningsfull till att de skulle släppa det till 4:an.

Blir nog 4Pro för min del trotts allt. Blir att sälja SP4 när och om SP5 blir allt det jag önskat

Permalänk
Avstängd

LPDDR3 minne när moderna telefoner baserade på Snapdragon 810 från Qualcomm tillhandahåller LPDDR4 minne.

Permalänk
Avstängd

Jag tar hellre en vanlig laptop med USB Type-C istället för en hybrid som har både tjock skärm och tangentbord. 25 mm hög mot MacBook Pro på 17 mm.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag tar hellre en vanlig laptop med USB Type-C istället för en hybrid som har både tjock skärm och tangentbord. 25 mm hög mot MacBook Pro på 17 mm.

Men just nu har high end mbp gammal cpu arkitektur vilket gör ett köp till en riktigt dålig idé. Ser fram emot nästa generation och hoppas de kommer med något bättre. Bollen ligger hos Apple nu. Kanske 5 k skärm (sjukt onödigt i den storleken) eller ny funktionallitet.

Permalänk
Medlem

Njae

Detta var inte vad man önskade sig ifrån Dell, skulle vilja sett något som mer direkt kunde konkurrera mot SP4.
Dells kopplingen mellan skärm och tangentbordet är en deal breaker direkt, riktigt usel ser den ut att vara. Enda riktiga + här är dom dubbla USB-C men det klarar jag mig utan ändå.

Nu står det mellan SP4 och Lenovo Miix 700.

SP4ans fördel är att den släpps i november medans Miix 700 kommer först i januari här i Sverige. Till mitt behov så är det SP4ans i5 med 128 SSD + 4 ram som funkar ekonomiskt (12500 när man köper till tangentborden som borde ingå...). Intressant att se vilken konfiguration man kan köpa av Lenovo och för vilket pris. Säg m5 med 256 SSD + 8 ram för ett billigare är 12 500 så kan nog det bli en vinnare för mig.

Permalänk
Medlem

Är det så att man har lämnat ultrabook-konceptet helt och hållet med rena bärbara? Väldigt intressant dator men skulle önska mig en ren bärbar nu tror jag. Finns inte en enda vettig ultrabook med bra spec, passivt kyld och med bakgrundsbelysning i tangenterna. Som är vettigt prissatt i alla fall.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Ber för att det kommer en XPS 13 med i5, 1080 touch, 8gb ram och 256gb SSD för 14k max

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillfot:

Mycket svagt svar.
Underdimensionerat batteri, extremt låg mängd RAM och kassa SSD-alternativ.

Enda positiva är att man kan välja 1080p-skärm. (dvs 16:9 och inte någon annan dum aspect ratio)

Extremt lite RAM? 8 GB i en surfplatta kan väl inte klassas som extremt lite? 4 GB är lite, 2 GB är gränsfall och 1 GB är för lite, men 8 GB känns rimligt för denna Core M-platta tycker jag.

Hade nog kunnat tänka mig denna själv men har gått och blivit snål då jag knappt åker på kurser längre och har tre stationära hemma

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perdurabo:

Men just nu har high end mbp gammal cpu arkitektur vilket gör ett köp till en riktigt dålig idé. Ser fram emot nästa generation och hoppas de kommer med något bättre. Bollen ligger hos Apple nu. Kanske 5 k skärm (sjukt onödigt i den storleken) eller ny funktionallitet.

5K display är helt onödigt.
Då är det bättre med snabbare SSD, större lagringsutrymme, snabbare CPU, mer mängd RAM och framförallt bättre batteritid.