Kört fast i uppgradering till windows 10.

Permalänk

Kört fast i uppgradering till windows 10.

Hej!

System:
Processor:i5 6600K
Moderkort: MSI z170 KRAIT Gaming
Minnen: 16gb(4x4gb) Vengance PLX (1 sticka installerad i rätt slot)
SSD: Corsair ForceGT 120MB, Sata 3, Nyaste firmware 1.3.3
OS: Windows 7 Pro, 32bit

Kopplat SSD i SATA 1 ingången.
Skapat en Bootbar USB-sticka med MSI Smart Tool 7, för att komma runt icke stödet av USB drivrutiner för win 7 på Skylake arkitekturen.
Hade problem med att installera win 7, kan ha varit usb stickan som var kass men fick in det tillslut.

Väl i Windows har jag installerat SP1 och några säkerhetsuppgraderingar.
Lagt in drivrutinerna för moderkort osv, det som kom med på skivan (tog allt på en usb hårddisk och installerade sedan.)

Laddat ner Windows 10 verktyget:
Väljer uppgradera den här datorn. Installationen drar igång.

Installationen kör på och installationen startar om datorn för att fullfölja installationen.

När datorn startar upp igen så dyker detta fel upp efter en bit in i installationen. (obs bild från nätet)

Datorn startar om automatiskt och bootar upp i Win 7 igen, väl inne på desktop möts jag av denna ruta.

**************************
Testat hittils:
Tagit ur minnen utom 1, och kört Memtest på detta. Inga fel hittades.
Formaterat om SSD och kört felkontroll, hittar inget fel.
Fipplat runt i BIOS och bytt från AHCI till Raid, vet dock inte riktigt hur den här inställningen skall vara.

********
Ej testat
Inte testat uppgradera BIOS ännu.

Någon som vet vart felet kav vara?
Kass SSD?
Fel inställningar i BIOS eller kasst moderkort?

Anledningen till att jag lägger in windows 7 32bit är för att jag slarvat bort min 64 bits nyckel och måste därför först installera win 10 32bits och låsa upp win 7 nyckeln och datorn till windows 10. Därefter blåsa om datorn till win 10 64 bits. Sjukt omständigt men vad gör man...

Mekat med datorn hela veckan efter jobbet och håller på bli galen. Hjälp tack!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Du hittar många åtgärdsförslag för felkoden 0xC1900101-0x20017 på sidan http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

Permalänk

@CeciliaB:

Jag som googlat så mycket, helt missat den där tråden. Ska kika igenom den och hoppas jag hittar något.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

@Battlefield: Din Windows 7 Pro nyckel fungerar för både 32Bit och 64Bit, och om du vill ha en Windows 7 Pro ISO som även har Service Pack 1 så kan du testa om din nyckel fungerar på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Jag har en Windows 7 Home Premium OEM (Systembuilder) licens och kan ladda hem från sidan ovan, efter verifieringen av licensnyckeln väljer jag språk och 64-bit-nedladdning.

Men du kan kolla först om någon av åtgärdsförslagen som CeciliaB länkade fungerar för dig.

Visa signatur

janee

Permalänk

Har du installerat Windows 7 med BIOS-läget AHCI skall du inte ändra BIOS till RAID. Du skall behålla AHCI eftersom Windows använder sig av den inställningen.

Vad jag förstår har du installerat Windows 7 på din dator och vill uppgradera till Windows 10. Gör du uppgraderingen från Windows 7 eller gör du uppgraderingen genom att starta på USB-minnet?

Permalänk
Skrivet av janee:

@Battlefield: Din Windows 7 Pro nyckel fungerar för både 32Bit och 64Bit, och om du vill ha en Windows 7 Pro ISO som även har Service Pack 1 så kan du testa om din nyckel fungerar på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Jag har en Windows 7 Home Premium OEM (Systembuilder) licens och kan ladda hem från sidan ovan, efter verifieringen av licensnyckeln väljer jag språk och 64-bit-nedladdning.

Men du kan kolla först om någon av åtgärdsförslagen som CeciliaB länkade fungerar för dig.

Det var som fan, det visste jag inte!
Men nej jag kan inte logga in där då jag har en MSDNA-nyckel. Får fiska fram en 64bits ISO någon annan stans. Om nu det hjälper med mitt problem. Ska testa lite tips som fanns på sidan CeciliaB länkade till.

Skrivet av Marathonkillen:

Har du installerat Windows 7 med BIOS-läget AHCI skall du inte ändra BIOS till RAID. Du skall behålla AHCI eftersom Windows använder sig av den inställningen.

Vad jag förstår har du installerat Windows 7 på din dator och vill uppgradera till Windows 10. Gör du uppgraderingen från Windows 7 eller gör du uppgraderingen genom att starta på USB-minnet?

Jag ändrade till RAID innan jag installerade windows, så det ska vara lugnt. Jag gör uppgraderingen från Windows 7.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Skrivet av Battlefield:

Jag ändrade till RAID innan jag installerade windows, så det ska vara lugnt. Jag gör uppgraderingen från Windows 7.

Har du provat att installera Windows 7 med AHCI-inställningen och sedan uppdatera till Windows 10?

Permalänk

@Marathonkillen:

Nej har nog inte testat det.
Hittade iaf igen min win 7, 64bits skiva. Så nu har jag installerat 64 bits windows, får se hur det går att uppgradera från det i helgen.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

vad kör du för språk i ditt grund os? Svenska eller Engelska?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200