Permalänk

Vilket nätverkskort ska jag köpa?

Tjena. Jag har nyligen fått fiber här hemma, men det trådlösa nätverket är väldigt långsamt. Hur vet jag om det är routerns / signalstyrkans felet eller om det är datorns nätverkskort som är för dåligt?

Jag misstänker att det är mitt nätverkskort, eftersom att det är betydligt äldre än routern vi har, och dessutom borde signalstyrka inte vara något problem. I sådanna fall är min fråga hur bra nätverkskort man behöver. Vi har 250 ner 200 upp, hur bra nätverkskort behöver man? Är det stor skillnad på ett som kostar 400 spän och ett som kostar 1000? Använder internetet till gaming, streaming, nedladdning osv.

Tack i förhand.

Mvh Elias

Permalänk
Medlem

@VarförHarDuEnOst: Vad är det för router och NIC du har idag? Vad är det för specar på dom?

Permalänk
Skrivet av sky90:

@VarförHarDuEnOst: Vad är det för router och NIC du har idag? Vad är det för specar på dom?

Ett skitgammalt nätverkskort från 2004 eller nåt, router e TP-Link AC1750. Om det är nätverkskortet som är för dåligt, hur bra måste jag ha för att nå mina 250 ner å 200 upp ? är det stor skillnad på ett nätverkskort för 400 och ett för 1000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VarförHarDuEnOst:

Ett skitgammalt nätverkskort från 2004 eller nåt, router e TP-Link AC1750. Om det är nätverkskortet som är för dåligt, hur bra måste jag ha för att nå mina 250 ner å 200 upp ? är det stor skillnad på ett nätverkskort för 400 och ett för 1000?

framgår inte tydligt

men kör du trådbundet eller trådlöst?

om du kör trådlöst flytta datorn så routern och datorn står i samma rum och kör bredbandskollen eller likvärdigt test och se vilken hastighet du får ut

och du kommer ALLTID tappa hastighet om du kör trådlöst

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads