Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2013

FX-8320 Galna temps utan klockökning

Hej!

Tänkte överklocka min 8320 så jag körde ett prime 95 test (Custom - 90% ram) och temperaturen ligger enligt moderkortet på ca 70c stabilt.

Det finns olika temperaturer att avläsa, vilken borde jag läsa? Känns orimligt att det skulle vara på 70c utan klock med den kylaren jag har, samt alla fläktar i chassit. Känns inte heller som att det är särskilt varmt i chassit

https://gyazo.com/29cf8f1d8edf34c00826cc54793f6e16 - Screenshot på HWMonitor

Mina specs är följande:

- 7970
- FX-8320 (Har tänkt att överklocka den)
- Noctua NH-u12s
- Fractal Design Define S (6st Chassifläktar)
- M5A99X EVO R2.0
- Corsair 750W Bronze 80 plus

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Engelholm
Registrerad
Jul 2009

låter ju inte helt åt helvete. du kör stock kylare va?

edit glöm det.

kör du motstånd på fläktarna. sen så har jag för mig det är package temps som gäller för cpun. core tempen är lite udda.

| Senaste låten jag börjat på! |
Tagga VnV Nation den 26:e

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2013

@SwedenVirre:

Enligt mina specs har jag en NH-u12s :P, Jag tycker det låter konstigt att den skulle ligga på 70C utan klock under stress.

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Engelholm
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Whitesound:

@SwedenVirre:

Enligt mina specs har jag en NH-u12s :P, Jag tycker det låter konstigt att den skulle ligga på 70C utan klock under stress.

Kolla vad jag skrev nedan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2013

@SwedenVirre:

Förstår inte riktigt vad du menar med "motstånd" men det låter iallfall rimligare om det är package temperaturen man ska avläsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Engelholm
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Whitesound:

@SwedenVirre:

Förstår inte riktigt vad du menar med "motstånd" men det låter iallfall rimligare om det är package temperaturen man ska avläsa.

alltså motstånd på fläkten för att få ner varvtalet noctua brukar skicka med sånna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009

Montera om kylaren, den där går alldeles för varmt. Du ska inte vara över 62 grader med en FX CPU. Kolla även andra mätprogram om du inte litar på angiviningen.

Intel Core i7 5820K @4.7GHz, 32 GB DDR4 @2666MHz, GTX 980 4GB RAM, Samsung SM951 M.2 PCIe SSD 256GB, 2x Samsung 840 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2013

@SwedenVirre:

Ingen aning, satte bara dit kylaren och fläkten och körde på, med kylpaste såklart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2013

@Nimrood:

Men vilken av de temperaturerna är det jag ska avläsa? Det är ju 2 olika CPU temperaturer som skiljer sig med hela 20C!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Det är package du skall titta på, cpu är tempen på sockeln

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2013

@Gurkanfilen:

Tackar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Whitesound:

@SwedenVirre:

Ingen aning, satte bara dit kylaren och fläkten och körde på, med kylpaste såklart

Hur mycket kylpasta tog du då? Låter väldigt för höga temperaturer för att ha den kylaren och oklockad. Antingen fel monterad eller för mycket kylpasta låter det som.

[Chassi: Silverstone Fortress FT02],[PSU:EVGA Supernova G2 650w], [Moderkort:MSI Z77A-GD65], [CPU: Intel Core i5-3570K@ 4ghz], [CPU Kylare: Noctua NH-U12P SE2], [Minnen: Corsair 8GB DDR3 1600MHz, [Grafikkort: Asus GTX980TI Strix], [SSD: Samsung 850 PRO 256gb] [2TB Samsung EcoGreen F3 x2], [OS: Windows 10 pro 64-bit] [Skärm: 2x Dell 2715H + Asus Rog Swifrt PG278Q]
Mobil: [Samsung galaxy s7 edge onyx black]<3
Nintendo new 3ds xl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2013

@Deathstalker:

Problemet var att jag läste på fel temp, skulle läsa på package men jag läste på CPU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

@Whitesound så här ser det ut för mig efter ca 10 min i prime 95 med en noctua nh u12p HWmonitor