Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator från ~2012

Hej.

Har lite funderingar angående uppgradering av min nuvarande dator, vad som har högst prioritet etc efter grafikkort.

  • MK Asus P8Z77-M PRO

  • CPU Core i5 3570K 3,4Ghz

  • Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE LP

  • Corsair H60 CPU-cooler Intel/AMD

  • Nätagg Corsair CMPSU-650HXEU 650W 80+

  • Asus gtx 580 matrix platinum

  • Vanlig HDD + 128gb ssd

Det datorn används till nu är att spela cs:go och dota, har 300 fps i cs så det är inga problem osv. Jag vill dock kunna spela Fallout 4 på rätt schyssta settings när det väl har kommit ut dock, däremot vet jag inte om jag kommer ha tid att spela när det väl släpps, så det är ingen brådska på det viset.

En annan fundering är mitt moderkort, behöver jag ett nytt sådant kanske? Jag hade/har lite problem med att just grafikkortet tar upp så mycket plats, moderkortet är ju mATX.

Budget vet jag inte riktigt, beror väl på om jag behöver köpa mer saker än ett grafikkort.

Kom med era förslag!

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

@fiski
Ett grafikkort och kanske lite mer RAM, men annars är det ju fina grejer. Har du klockat CPU något?

Permalänk
Avstängd

Helt klart nytt grafikkort då ditt nuvarande ligger precis över minimum för Fallout 4. 8GB RAM ytterligare skadar inte heller.
CPU:n, kommer orka med några år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

@fiski
Ett grafikkort och kanske lite mer RAM, men annars är det ju fina grejer. Har du klockat CPU något?

Den är orörd just nu.

Skrivet av Ricerunner:

Helt klart nytt grafikkort då ditt nuvarande ligger precis över minimum för Fallout 4. 8GB RAM ytterligare skadar inte heller.
CPU:n, kommer orka med några år till.

Bör jag skaffa ett nytt moderkort också kanske som inte är mATX? I nuläget så blockerar mitt grafikkort sata-ingångarna + att luftflödet är ganska dåligt tror jag.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Skrivet av fiski:

Bör jag skaffa ett nytt moderkort också kanske som inte är mATX? I nuläget så blockerar mitt grafikkort sata-ingångarna + att luftflödet är ganska dåligt tror jag.

Behover gor du inte, men om du sager att den blockerar ingångar och luftflodet så kan det vara bra om du har pengar att lagga!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiski:

Den är orörd just nu.

Bör jag skaffa ett nytt moderkort också kanske som inte är mATX? I nuläget så blockerar mitt grafikkort sata-ingångarna + att luftflödet är ganska dåligt tror jag.

Om du märker att det behövs kan du klocka CPUn senare.

Om du inte klockar grafikkortet så är det inte så viktigt med luftflödet så länge det är normalt, annars kanske du kan sätta in en extra fläkt i chassit. Jag skulle inte lägg ~1000 kr för att få bättre luftflöde :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Om du märker att det behövs kan du klocka CPUn senare.

Om du inte klockar grafikkortet så är det inte så viktigt med luftflödet så länge det är normalt, annars kanske du kan sätta in en extra fläkt i chassit. Jag skulle inte lägg ~1000 kr för att få bättre luftflöde :-).

Grejen är den att min dator låter så jäkla mycket, även i idle. Chassit är ett fractal design define r3.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiski:

Grejen är den att min dator låter så jäkla mycket, även i idle. Chassit är ett fractal design define r3.

men vad låter ?

cpu kylaren, grafikkortet, fläktarna, HDD?

spelar du spelen du vill utan lagg?
om inte kan en ny gpu vara uppgraderingen du söker och ev lite tryckluft å rengöra fläktar och kylare

när rengjorde du datorn senast?
själv blåser jag rent datorn 2-4 ggr år

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Grafikkort, mer ram. Du sa att datorn lät mycket? Vad är det som låter? Kanske byta cpu kylaren om det är den.

Om du byter moderkort tror jag du behöver ominstallera OS:et för optimal prestanda (kan någon bekräfta detta?), vilket är lite jobbigt.

Utöver det så kanske du kan klocka prollen lite

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

men vad låter ?

cpu kylaren, grafikkortet, fläktarna, HDD?

Är lite osäker faktiskt. Har inte haft tillgång till datorn sen somras. Har inget lagg osv i spel. Hittade dock två skärmdumpar från somras när jag "försökte" lista ut problemet. http://i.imgur.com/lULYefD.png http://i.imgur.com/eMVWFHb.png

Datorn blåser jag rent till och från, är dock samma ljudnivå efteråt.

Skrivet av Naque:
Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören; Klocka CPU:n lite, köpt nytt grafikkort samt 8GB RAM till.

Ser ut som nätaggregatets fläkt (sys fan) går på högvarv.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har du inte möjlighet att öppna upp datorn och lyssna på de olika delarna?

Lite svårt att formulera något från dumparna då alla fläktar ser ut att varva ganska högt konstant. Prova att koppla fläktarna till en fläktkontroller och kör dem på det lägsta, det ska följa med en sådan till ditt chassi.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Stämmer in i kören; Klocka CPU:n lite, köpt nytt grafikkort samt 8GB RAM till.

Ser ut som nätaggregatets fläkt (sys fan) går på högvarv.

Ajdå, segt att skaffa ett nytt sådant bara för att det ska bli tyst.

Skrivet av Naque:

Har du inte möjlighet att öppna upp datorn och lyssna på de olika delarna?

Lite svårt att formulera något från dumparna då alla fläktar ser ut att varva ganska högt konstant. Prova att koppla fläktarna till en fläktkontroller och kör dem på det lägsta, det ska följa med en sådan till ditt chassi.

Kan inte göra det just nu då jag är bosatt i Stockholm för tillfället och datorn befinner sig i Göteborg :/.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

Tar och bumpar i stället för att skapa en ny tråd.
Är ett MSI GeForce gtx 970 något att hänga i granen? http://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-4gb-ga... Min budget ligger väl runt det priset.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"