Köpa en ny gaming dator cirka 30k

Permalänk
Medlem

Köpa en ny gaming dator cirka 30k

Hallå där jo det är så att jag är lite trött på den datorn jag har nu tycker att den känns seg osv, har uppgraderat den flera gånger men nu känner jag att de börjar bli dags för en ny burk. Jag är dock inte helt säker på vad jag borde satsa på för delar så jag tänkte kolla här om någon har något bra tips på vad jag ska köpa. Det jag vill ha är 2 grafikkort (SLI) kanske 3 men de kanske e lite väl typ 2 ssd diskar och nån eller några vanliga lagringsdiskar cirka 5TB på lagringen och kanske typ 500 gig var per ssd eller 1TB och sen runt 32 gig i ram och en kraftfull processor, sen vill jag gärna att den ska va så tyst som möjligt och ha så bra kylning som de bara går (orkar inte med att höra den och sen sitta i en bastu)

har tänkt att använda den för att spela för det mästa och vill gärna ha de över 60fps på samtliga spel och sen kanske göra lite videos och sånt så någolunda kraftfull. tänkt att ha 3 skärmar med.

budget cirka 30k för delarna orkar dock inte bygga den själv känner inte att jag har tid eller lust så om någon vet vart man kan beställa en i delar och att dom sätter ihop den säg till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jahoj:

Hallå där jo det är så att jag är lite trött på den datorn jag har nu tycker att den känns seg osv, har uppgraderat den flera gånger men nu känner jag att de börjar bli dags för en ny burk. Jag är dock inte helt säker på vad jag borde satsa på för delar så jag tänkte kolla här om någon har något bra tips på vad jag ska köpa. Det jag vill ha är 2 grafikkort (SLI) kanske 3 men de kanske e lite väl typ 2 ssd diskar och nån eller några vanliga lagringsdiskar cirka 5TB på lagringen och kanske typ 500 gig var per ssd eller 1TB och sen runt 32 gig i ram och en kraftfull processor, sen vill jag gärna att den ska va så tyst som möjligt och ha så bra kylning som de bara går (orkar inte med att höra den och sen sitta i en bastu)

har tänkt att använda den för att spela för det mästa och vill gärna ha de över 60fps på samtliga spel och sen kanske göra lite videos och sånt så någolunda kraftfull. tänkt att ha 3 skärmar med.

budget cirka 30k för delarna orkar dock inte bygga den själv känner inte att jag har tid eller lust så om någon vet vart man kan beställa en i delar och att dom sätter ihop den säg till

Inet.se säljer montering för ca 800kr.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Bara dator eller skärm också?

Enbart dator

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8592228/2015-10-08

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

@Milansson: kommer nog att köpa en ny skärm så ja har 2

Permalänk
Medlem

Så i budgeten ska alltså en skärm ingå? Men den budgeten du har skulle jag aldrig skaffa en vanlig 60 Hz skärm (på tal om att du vill ha minst 6o fps i alla spel). Med så pass dyra komponenter kommer 60 fps aldrig att vara ett problem. Du ska absolut satsa på en bättre 144 Hz skärm. Eller menar du att du tänker spela på alla tre skärmas samtidigt i Eyefinity/ Surround config? I så fall blir det såklart mer tungdrivet. Vad är det för två skärmar du har nu sen innan?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Avstängd

110i GT ligger i samma prisklass som 100i GTX men har större fläktar, tjockare radiator och nästan 60% högre luftflöde.
Enda fördelen med GTX är väl att den är tystare på maxvarv (vilket de ändå aldrig kommer upp i såvida man inte har en toköverklockad AMD-processor) och har lite tystare pump, men valet är ändå givet för mig.

Dessutom känns dubbla SATA-SSD:er som en lite onödig lösning.
Bättre då att köra på en M.2-SSD för OS och drivisar. Samsung 950 Pro 240GB kommer ju trots allt ut om någon vecka och ligger i samma prisklass som Samsung 850 Pro fast med 4x läshastighet.

Permalänk
Medlem

@folmeroN: nej skärm ingår inte i den budgeten och just nu har jag bara en skärm som ja köpte runt 2011 så ja har inte riktigt koll på va de e för nån XD men jag tänker att ja ska spela på en och ha annat på dom andra skärmarna typ film/spotify eller nån wiki eller sånt

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8592801/2015-10-08

Något i den här stilen hade nog jag kört på och sen lägga till chassifläktar och så efter behag också.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Jag ska nog gå in i en av deras butiker o prata lite med dom men nu har jag ett ganska bra hum om vad som bör skaffas tack för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

En dator för 30k och du väljer inte custom waterloop istället? x)
Ta bort en lagringsdisk, ändra SSD till typ 256GB(vem fan behöver 1tb ssd med lagringsdisk anyway?), ta bort kylaren och sen lägg till custom loop för cpu, gpu med 2 rads.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop