Problem med o ställa in Hz på mina ram minnen

Permalänk
Medlem

Problem med o ställa in Hz på mina ram minnen

Hejsan!
Jag undrar bara varför kan jag inte ställa mina ram minnen på 1866? När jag har i mina 16 gb så är det helt svart o datorn startar inte, men använder jag 8 funkar det. Måste ha dom på 1600 för att det ska funka, finns det någon lösning på hur jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Vad har du för minnen? Kan vara så att det är 1.65v minnen. Har du på XMP?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Jag har dessa minnerna https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/crucial-h...

sedan har jag ASrock 990 fx extreme 3 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jjsoon:

@philipborg: Jag har dessa minnerna https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/crucial-h...

sedan har jag ASrock 990 fx extreme 3 moderkort.

Har du på XMP?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg:
minnena verkar inte vara kompatibla med ditt moderkort.
Bara amd och kingstong och A-data för 8GB kapslar i 1866Mhz

Permalänk
Medlem

@lordzehn1974: Så vad du menar är att jag behöver ett moderkort som är kompatibla med minnerna?

Permalänk

@Jjsoon:

Nej. att du behöver minnen som är kompatibla med ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

@lordzehn1974: Men har ändå planer till att byta ut mitt moderkort, haft det ett bra tag nu så. Hur kollar man upp vilka moderkort som klarar av hyper x minnerna då? Har du några bra tips på moderkort för en ganska rimlig summa som klarar av iallafall 2133 hyper x minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jjsoon:

@lordzehn1974: Men har ändå planer till att byta ut mitt moderkort, haft det ett bra tag nu så. Hur kollar man upp vilka moderkort som klarar av hyper x minnerna då? Har du några bra tips på moderkort för en ganska rimlig summa som klarar av iallafall 2133 hyper x minnen?

Jag hoppas att du vet att spel knappt påverkas utav RAM hastigheten? Rätt få laster skalar väl på RAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Jag är fullt medveten om det men jag vill ju kunna använda rätt hastighet på mina ramminnen när jag då köpt de, onödigt o låta ett utav de bara ligga o damma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jjsoon:

@philipborg: Jag är fullt medveten om det men jag vill ju kunna använda rätt hastighet på mina ramminnen när jag då köpt de, onödigt o låta ett utav de bara ligga o damma.

Jo, säger bara det att 266MHz skillnad är försumbar, särskilt om du behöver höja timings för att få det. Skulle säga att du kör på 1600MHz på dem minnena och ser hur låga timings du kan få om du vill klocka lite

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jjsoon:

@lordzehn1974: Men har ändå planer till att byta ut mitt moderkort, haft det ett bra tag nu så. Hur kollar man upp vilka moderkort som klarar av hyper x minnerna då? Har du några bra tips på moderkort för en ganska rimlig summa som klarar av iallafall 2133 hyper x minnen?

1. Moderkort är den mest meningslösa komponenten att uppgradera.

2. Allt talar för att du har ställt in fel i BIOS. Varför svarade du aldrig på om du använder XMP eller inte?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

1. Moderkort är den mest meningslösa komponenten att uppgradera.

2. Allt talar för att du har ställt in fel i BIOS. Varför svarade du aldrig på om du använder XMP eller inte?

Det verkar faktiskt som om minnen inte har en XMP profil.
http://www.kingston.com/dataSheets/HX318C10FRK2_16.pdf

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Förlåt men XMP vet jag inte vad det är.