Permalänk
Medlem

Flimmrande skärm

Hej, jag har precis skaffat lite nya komponenter till min dator, en ny processor och ett nytt grafikkort för att vara mer specifik.

Problemet är att min skärm började flimmra efter jag satte in mitt nya grafikkort.

Jag kör på Windows 7, 64-bit och har installerat alla Windows updates, grafikkortet är uppdaterat.
Har provat Refresh rate 60Hz och 144Hz, ingen skillnad.

Nya delar:
Grafikkort: Nvidia GTX 970
Processor: Intel i7 3770k (Edit: till i7 3770 från i7 3770k)

(Inte nytt men tänkte att det kanske kunde vara till någon hjälp)
Moderkort: Gigabyte B75M-D3V

Jag har sett till att skärmen är kopplad till grafikkortet och inte någon annanstans. Problemet uppstår också bara när jag spelar. Det slutar alltså att flimmra när jag inte spelar, men eftersom jag uppgraderade datorn för att klara av spel, så är det ju ett steg bakåt.

Som sagt, innan grafikkortet sattes in så fungerade det utmärkt.

Jag har även provat med flera olika skärmar, så det är inte fel på skärmen. Skärmen använder DVI-D uttag, men har support för VGA, DVI-D och HDMI.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall det flimrar när du spelar, men slutar när du är tillbaka i Windows, tyder på att det inte nödvändigtvis är skärmen som är problemet utan något annat i din utrustning. Någon inställning eller programvara som aktiveras när du drar igång spelen.

Du skriver inte vilken skärm du använder, men eftersom du kan köra 144 Hz, gissar jag att det är en gamingskärm. Kan det vara så att du ställt in att skärmen ska flimra, alltså använda Lightboost, Blur reduction eller liknande finesser som ger mindre eftersläp genom att flimra?