Surface Pro 4, M3 vs I5 processor

Permalänk
Medlem

Surface Pro 4, M3 vs I5 processor

Tjena!

Sitter och planerar nytt surface 4 inköp men skulle behöva lite hjälp gällande val av processor. Då jag är student är budgeten något så där begränsad. Så frågan lyder, är det värt att gå upp till en I5 från M3? skiljer 1500 kr. Jag planerar väl att använda den till allt möjligt, kanske inte just videoredigering men PS och dylikt.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Halee89:

Tjena!

Sitter och planerar nytt surface 4 inköp men skulle behöva lite hjälp gällande val av processor. Då jag är student är budgeten något så där begränsad. Så frågan lyder, är det värt att gå upp till en I5 från M3? skiljer 1500 kr. Jag planerar väl att använda den till allt möjligt, kanske inte just videoredigering men PS och dylikt.

Mvh

Skulle tagit i5an om jag var du till effekterna i PS

//Edit
Mer ram är också viktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakta modeller av processorerna men här har du en M3 Bas klock på 900MHZ och turbo på 2,2 Alltså lär den bli skitslö om du belastar den lite så att den blir varm och inte går i Turboläget. Inget jag skulle orka redigera video på. Även med turbon är den ju lågt klockad.
http://ark.intel.com/products/88198/Intel-Core-m3-6Y30-Proces...
Men som sagt vet ej exakta modeller kan hända att I5an också är kass.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

jo mer ram hade varit fint men då måste man gå upp till 15 k .. @ShatteredXs:
Tack för svaren, lutar åt en I5

Permalänk
Datavetare

@jOnÄTÄn: I praktiken lär man aldrig hamna på 900MHz under belastning. Den modell jag har i min laptop har en basklocka på 2,2 GHz och turbo på 3,2 GHz, när alla CPU-kärnorna är lastade har jag aldrig sett lägre frekvens än 2,9 GHz oftast ligger den på 3,1 GHz.

Akilleshälen för Broadwell Core M var att den throttlade rätt mycket i lägen där både CPU och iGPU jobbade, så länge man bara lastade CPU-delen kunde den hålla hög turbo. Har inte sett tester än, men rykten gör gällande största vinsten med Skylake Core M hittar man just när både CPU och iGPU är hårt lastade.

Kan inte så mycket om videoredigering, men rimligen borde det vara något där främst CPU-delen + eventuellt fix-function delarna i iGPU-delen (dessa drar mindre ström än de delar som renderar grafik) som jobbar här och då borde man kunna hålla riktigt höga turbofrekvenser under relativt lång tid. Aktiv kylning är nog ändå att föredra om man jobbar med något som lastar CPU/GPU under lång tid. Core M är främst designad för interaktiv användning med korta krevader av jobb följt av vila.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har samma fråga/fundering som trådskaparen
Först var ja inne på S3
Men 128 gb för 6700 + 1500 tb + penna 500 kr landar ja ju på 8700!!!
Så S4 får de bli..nästa fråga vart ju då m3 vs i5
En sak till som återstår att se är värme..
Har ånnu ej hittat vilka exakta prossesorer dem har så man kan matcha
Slutligen så i5an blir ju dyr ändå 11500+1500= 13000 för en platta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jo det blir rätt mycket för en " platta " dock så kmr man ju inte mycket billigare undan om man bara tar M3 an, och är det stor skillnad är det ju helt klart det relativt lilla steget.

Permalänk
Medlem

Här var en väldigt bra artikel som jag tyckte gick igenom allt man ville veta, även bra kommentarer.

http://www.pcworld.com/article/2989906/laptop-computers/here-...

Permalänk
Medlem

@Halee89:

Har också läst den.. Men fortfarande vet ej om jag ska vänta med att beställa tills det kommer ordentliga tester eller köra nu..Vill ju ha en redan nu Teknik nörd kan inte låta bli
För min del är det mest normal användning, surf appar, lite spel, filmer..Så mellan M3 och i5an frågan är om det är märkbar skillnad, och hur värme/batteri är då!
För vet jag med säkerhet att det är märkbar skillnad till samma batteri nivå så kan jag ju lägga på 1500 o köpa i5an, men även i artikeln så skrev dem att dem inte vet om hur minnes och batteri hanteringen kommer vara. Allt än så länge är spekulationer

kontaktade Microsoft, och dem kunde ej berätta nu vilken exakt processor som sitter i förutom att det är en skyline 6th generation.

ps. nu är Sp3 Pro i5 2000 kr billigare också

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

@jOnÄTÄn: I praktiken lär man aldrig hamna på 900MHz under belastning. Den modell jag har i min laptop har en basklocka på 2,2 GHz och turbo på 3,2 GHz, när alla CPU-kärnorna är lastade har jag aldrig sett lägre frekvens än 2,9 GHz oftast ligger den på 3,1 GHz.

Akilleshälen för Broadwell Core M var att den throttlade rätt mycket i lägen där både CPU och iGPU jobbade, så länge man bara lastade CPU-delen kunde den hålla hög turbo. Har inte sett tester än, men rykten gör gällande största vinsten med Skylake Core M hittar man just när både CPU och iGPU är hårt lastade.

Kan inte så mycket om videoredigering, men rimligen borde det vara något där främst CPU-delen + eventuellt fix-function delarna i iGPU-delen (dessa drar mindre ström än de delar som renderar grafik) som jobbar här och då borde man kunna hålla riktigt höga turbofrekvenser under relativt lång tid. Aktiv kylning är nog ändå att föredra om man jobbar med något som lastar CPU/GPU under lång tid. Core M är främst designad för interaktiv användning med korta krevader av jobb följt av vila.

Kan understryka samma, köpte en UX305FA till tjejen. Core M 5Y10 (800MHz bas, 2GHz Turbo).
Den lägger sig på 2GHz konstant under belastning och är inte märkvärt långsammaren än min i5 4200U.

Dock måste man påpeka att kylning för core M är a och o.
Anandtech har en bra artikel där en välkyld 5Y10 utpresterar en 5Y70 (1.2GHz Bas, 2.9GHz Turbo) Konsekvent om det är vidbehållen last.

Edit: långsammare, inte snabbare...
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin