Installera Windows 10 (clean) - Fail to boot -> Reset to previews install

Permalänk
Medlem

Installera Windows 10 (clean) - Fail to boot -> Reset to previews install

Hej Sweclockers

Försökte förklara så tydligt jag kunde i rubriken vad som händer när jag försöker installera.

Jag vill installera windows 10 home. Har en USB (retail) att installera från... Detta fungerar inte. Väljer 64 bit men installationen avbryts efter första "loading system" (eller vad de nu står) har gått hela vägen... någon gång har jag fått se en windowslogga i kanske 1 sekund.
Sen startar daton om... och får igen välja 64 eller 32 bitars installation... och provar jag igen händer samma sak.

Datorn byggd på ett Gigabyte Z97 Sniper kort, 8gb ram samt Samsung 250 GB SSD.

Har tidigare kört Windows 10 insider, men den har tyvärr fastnat på build 10030. Men kan vara värt att notera att detta inte är någon uppgradering från windows 7 eller 8.

Har även provat att installera från stickan från windows... laddat ner uppdateringar och så vidare innan installation. När jag gör detta hamnar jag tyvärr på samma ställe som ovan... att jag får välja 64 eller 32 bitars... och sen stannar installationen på samma ställe.

Några förslag på hur jag kan lösa detta? Nerladdning av ISOs... sjusteringar av min dator... nytt bios (har version F5)... men vill inte lägga tid på detta om de inte är till någon nytta.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

@Vasadu: Kan du alltså installera så pass att filerna som behövs packas upp osv men, efter den gör första omstarten så kommer du tillbaka till där du får välja x32 eller x64? I så fall så har du samma problem jag hade nyligen, att den automatiskt startar från usb-stickan igen. I mitt fall fick jag ta fram boot-menyn (f12 för mig) och välja min primära disk när den startade om första gången. Efter det så slutfördes installationen. Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Jag installera win 10 nyligen och hade också lite dilemma med att den avbröt installationen.
Jag lade win 10 x64 ison från microsoft på stickan mha rufus och sardu.
De funka inte så testade disk image writer.
Samma problem.

Skaffade då en alternativ win 10 x64 iso från annat håll och denna fungerade klockrent.

Så antingen var isofilen från microsoft trasig i sig eller så hade nedladdningen gjort den corrupt.

Har du bara en giltig ex win 10 home x64 key så räcker det ju med vilken win 10 x64 home iso som helst =D

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Jag vill installera windows 10 home. Har en USB (retail) att installera från... Detta fungerar inte.
.
.
Några förslag på hur jag kan lösa detta?
.

Har du en DVD brännare kan du ju prova göra en DVD med win10 installen på.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Jag installera win 10 nyligen och hade också lite dilemma med att den avbröt installationen.
Jag lade win 10 x64 ison från microsoft på stickan mha rufus och sardu.
De funka inte så testade disk image writer.
Samma problem.

Skaffade då en alternativ win 10 x64 iso från annat håll och denna fungerade klockrent.

Så antingen var isofilen från microsoft trasig i sig eller så hade nedladdningen gjort den corrupt.

Har du bara en giltig ex win 10 home x64 key så räcker det ju med vilken win 10 x64 home iso som helst =D

Mycket tacksam för svar. Har letat en alternativ ISO på microsoft sida... Men inte hittat. Vet du om den finns där eller tänkte du mer alternativ än så. Jag är väldigt rostig på dessa eftersom jag slutade med allt som kan räknas som pirat på tidigt 2000 tal :P.

Jag har under tiden hittat mediacreation tool på microsoft hemsida... Har testat den en gång... fast då skapade jag inte ett installationsmedia utan installerade direkt... vilket inte gick. Testar igen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Mycket tacksam för svar. Har letat en alternativ ISO på microsoft sida... Men inte hittat. Vet du om den finns där eller tänkte du mer alternativ än så. Jag är väldigt rostig på dessa eftersom jag slutade med allt som kan räknas som pirat på tidigt 2000 tal :P.

Jag har under tiden hittat mediacreation tool på microsoft hemsida... Har testat den en gång... fast då skapade jag inte ett installationsmedia utan installerade direkt... vilket inte gick. Testar igen.

Jag fick ingen från microsofts sida att fungera så jag vände mig till en annan sida med vad jag tror har ett sjörövarskepp som logga dock väldigt osäker kring detta (eller inte) =D

EDIT Jag har en legit key

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

@Vasadu: Mediacreation tool har funkat när jag använt tomma USB minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Hej Sweclockers

Försökte förklara så tydligt jag kunde i rubriken vad som händer när jag försöker installera.

Jag vill installera windows 10 home. Har en USB (retail) att installera från... Detta fungerar inte. Väljer 64 bit men installationen avbryts efter första "loading system" (eller vad de nu står) har gått hela vägen... någon gång har jag fått se en windowslogga i kanske 1 sekund.
Sen startar daton om... och får igen välja 64 eller 32 bitars installation... och provar jag igen händer samma sak.

Datorn byggd på ett Gigabyte Z97 Sniper kort, 8gb ram samt Samsung 250 GB SSD.

Har tidigare kört Windows 10 insider, men den har tyvärr fastnat på build 10030. Men kan vara värt att notera att detta inte är någon uppgradering från windows 7 eller 8.

Har även provat att installera från stickan från windows... laddat ner uppdateringar och så vidare innan installation. När jag gör detta hamnar jag tyvärr på samma ställe som ovan... att jag får välja 64 eller 32 bitars... och sen stannar installationen på samma ställe.

Några förslag på hur jag kan lösa detta? Nerladdning av ISOs... sjusteringar av min dator... nytt bios (har version F5)... men vill inte lägga tid på detta om de inte är till någon nytta.

ta din iso som du har för Windows 10.
ladda ner RUFUS . Skapa en ny bootbar USB sticka för UEFI computers with GPT partion.
Gå in i BIOS på din dator se till att UEFI boot är aktiverat.

boota > profit ?

ta remove på alla partitioner också när du kommer in i installationsprogrammet låt windows skapa nya. ( koppla ur alla andra diskar om du är osäker )

Win 10 download tool
http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Rufus
https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Du får ju ISO:n via media creation tool, du behöver inte ladda ner någon separat. Sen väljer skapa installationsmedia, ej uppgradera. Bootar om, sätter USB som primary/first boot device.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ta ur USB stickan innan du omstartar datorn efter du installerat. Annars hamnar du i en installationsloop eftersom den startar från USB som no1 i bootordningen.

Jag gjorde samma misstag och vid andra installationen stannade det vid val av land och språk. Då är det bara att ta ur stickan och göra en resett så går datorn igång som den skall.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag och hjälp

Problemet är äntligen löst efter att ha testat en mängd nerladdnigar av olika ISOs och annat.

Mitt problem löstes genom en uppgradering av mitt moderkorts BIOS. Knappast de jag skulle gissa på, men löste problemet. Tack igen, och hoppas detta kanske kan hjälpa någon annan.
(Har för övrigt ett Gigabyte G1 Sniper Z97 Moderkort)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Tack för alla förslag och hjälp

Problemet är äntligen löst efter att ha testat en mängd nerladdnigar av olika ISOs och annat.

Mitt problem löstes genom en uppgradering av mitt moderkorts BIOS. Knappast de jag skulle gissa på, men löste problemet. Tack igen, och hoppas detta kanske kan hjälpa någon annan.
(Har för övrigt ett Gigabyte G1 Sniper Z97 Moderkort)

Gött att det löste sig

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Tack för alla förslag och hjälp

Problemet är äntligen löst efter att ha testat en mängd nerladdnigar av olika ISOs och annat.

Mitt problem löstes genom en uppgradering av mitt moderkorts BIOS. Knappast de jag skulle gissa på, men löste problemet. Tack igen, och hoppas detta kanske kan hjälpa någon annan.
(Har för övrigt ett Gigabyte G1 Sniper Z97 Moderkort)

Det var det jag hade tänkt föreslå, finns oftast ingen anledning att stanna vid ett gammalt BIOS, och det är så pass enkelt och det går så pass snabbt att uppdatera ett BIOS.

Plus att du får ju denna förbättringen: Improve SSD Performance

Och vem vill inte ha det?

Bra att det löste sig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det var det jag hade tänkt föreslå, finns oftast ingen anledning att stanna vid ett gammalt BIOS, och det är så pass enkelt och det går så pass snabbt att uppdatera ett BIOS.

Plus att du får ju denna förbättringen: Improve SSD Performance

Och vem vill inte ha det?

Bra att det löste sig i alla fall.

Kan säga att de var inte min första gissning. Fick faktiskt bra hjälp av Microsoft support... men de var inte självklart för dem heller. Utan de var mer... Ja... de måste vara något fel på hårdvaran. De ska funka. Uppdatera bios och all annan firmware, och återkom om de inte funkar.

Visa signatur

Har en tyst dator.