Permalänk

ASUS RT-N56U problem [LÖST]

Hej
Jag har sökt på forumet utan framgång i de trådar jag funnit ang. denna router.

Jag kan inte spela League of Legends när jag har denna router inkopplad. Tar jag nätverkskabeln och kopplar in direkt i uttaget som jag har i V-rummet så går det att spela.

Jag har öppnat alla portar som dom rekommenderar utan framgång. Det går att logga in, ställa sig i kö och sedan starta spelet. Vid loading screen så blockas typ klienten och jag får ett felmeddelande att jag inte har någon internetanslutning och då kopplas även Skype ned.

Det går att surfa som vanligt när detta händer så jag fattar absolut ingenting...

Tacksam för svar!!

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

@Intoxicator:

Skumt problem har också en sådan router har inte detta problem på league of legends

Du använder inte någon VPN eller något dylikt?

har hört att problem kan uppstå då.. man kan logga in etc å sådant men när du ska starta spelet så går det inte.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

@Intoxicator:

Skumt problem har också en sådan router har inte detta problem på league of legends

Du använder inte någon VPN eller något dylikt?

har hört att problem kan uppstå då.. man kan logga in etc å sådant men när du ska starta spelet så går det inte.

Nej jag använder ingen VPN.

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk

@Intoxicator:

Har du provat aktivera upnp? upnp "portforwardar" automatiskt när du startar klienten.

Sen kan det vara bra att kolla att du har senaste firmware och uppdatera om det behövs.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

jag har en precis likadan router och aldrig haft problem heller med något spel. Försök det Stefan67 sa, alternativt prova aktivera DMZ på din lokala ip adress. Det e inte så att du har något program som blockerar? en polare till mig fick med något program med hans moderkorts internet anslutning i programmet spärra den av lite hur den själv tyckte.

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

@Intoxicator:

Har du provat aktivera upnp? upnp "portforwardar" automatiskt när du startar klienten.

Sen kan det vara bra att kolla att du har senaste firmware och uppdatera om det behövs.

Hur gör jag det då?

Skrivet av alatusa:

jag har en precis likadan router och aldrig haft problem heller med något spel. Försök det Stefan67 sa, alternativt prova aktivera DMZ på din lokala ip adress. Det e inte så att du har något program som blockerar? en polare till mig fick med något program med hans moderkorts internet anslutning i programmet spärra den av lite hur den själv tyckte.

Ok och hur gör jag det där DMZ då?
Om det funkar utan routern så är det väl inget med övriga datorn som ställer till det eller?

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Intoxicator:

Hur gör jag det då?

Jag sitter inte framför min RT-N56U just nu men minns jag rätt ska upnp finnas under WAN fliken i nedre vänstra sidan av webbsidan.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Jag sitter inte framför min RT-N56U just nu men minns jag rätt ska upnp finnas under WAN fliken i nedre vänstra sidan av webbsidan.

Ja den fanns där.
Står "Enable UPnP" och den har varit aktiv hela tiden.

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Intoxicator:

Ja den fanns där.
Står "Enable UPnP" och den har varit aktiv hela tiden.

Då är det nog firmware update som gäller, har du en RT-56U så finns den här: http://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/HelpDesk_Download/

Skulle du ha en RT-N56U B1 (kolla om det står B1 på routern) så finns senaste firmware här: http://www.asus.com/se/Networking/RTN56U_B1/HelpDesk_Download...

Uppdateringen gör du i webbinterfacet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Då är det nog firmware update som gäller, har du en RT-56U så finns den här: http://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/HelpDesk_Download/

Skulle du ha en RT-N56U B1 (kolla om det står B1 på routern) så finns senaste firmware här: http://www.asus.com/se/Networking/RTN56U_B1/HelpDesk_Download...

Uppdateringen gör du i webbinterfacet.

RT-N56UB1 står det när jag loggar in på den.
Jag har det senaste firmware på den...Firmware Version:3.0.0.4.378_5291...finns ingen annan där på deras sida.

Nu har jag kommit så långt att jag iaf kan starta ett game på LoL och IBLAND spela ett helt game utan problem, men allt som oftast så får jag "Attempting to reconnect" och den står bara och tuggar. Tabbar ut och kollar och det funkar hur bra som helst att surfa, men jag får connection timeout på lol så jag måste avsluta hela klienten och logga in på nytt för att kunna fortsätta spela

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hej det låter på din felbeskrivning som att jag har exakt samma problem med min RT-N56UB1. Har haft två nu inom loppet av en vecka och båda har exakt samma problem. Ett Problem som du också beskriver är att det bara finns ett officiellt firmware, det som redan är installerat ifrån fabrik.

Problemet är svårt att upptäcka om man inte spelar då routern inom 1-2 sekunder får tillbaka uppkoppling igen men det räcker när det kommer till spel som t.ex. LoL. Kikade på logfilerna och det verkar hända i samband med en uppdatering av tiden (ntp).

Men har under en dag nu haft ett custom firmware (det ända jag kunde hitta till den här modellen) som faktiskt verkar lösa problemet. Har som sagt bara testat det under en dag än så länge så återkommer angående stabilitet.

Det jag använder nu är senaste versionen av Padavan Firmware, här har du länken till den som funkar med RT-N56UB1 modellen:
http://n56u.avh.od.ua/current/RT-N56UB1/

Kör för övrigt med "full" varianten, base versionen verkar vara light versionen, bantad på vissa funktioner. Full versionen saknar vissa funktioner jämfört med standard firmware som QoS men för övrigt verkar det mesta finnas där.

Om du vill kika på den oficiella Padvan sidan så finns den här:
https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u
Dock så finns det bara en version till den gammla n56u routern att ladda ner där för tillfället.

Om du behöver nån guidning är det bara att säga till

Uppdatering:
Allt är stabilt för mig, problemet verkar vara helt löst =).

Permalänk
Skrivet av Intoxicator:

RT-N56UB1 står det när jag loggar in på den.
Jag har det senaste firmware på den...Firmware Version:3.0.0.4.378_5291...finns ingen annan där på deras sida.

Nu har jag kommit så långt att jag iaf kan starta ett game på LoL och IBLAND spela ett helt game utan problem, men allt som oftast så får jag "Attempting to reconnect" och den står bara och tuggar. Tabbar ut och kollar och det funkar hur bra som helst att surfa, men jag får connection timeout på lol så jag måste avsluta hela klienten och logga in på nytt för att kunna fortsätta spela

Kolla in vad bloodphoenix skrev i posten ovanför min - Padavan firmware ser ut att fixa problemen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Intoxicator:

Jag har öppnat alla portar som dom rekommenderar utan framgång.

Skrivet av smoker1984:

Vad förstod du inte av det jag skrev i det första inlägget?!

Skrivet av blodphoenix:

Hej det låter på din felbeskrivning som att jag har exakt samma problem med min RT-N56UB1. Har haft två nu inom loppet av en vecka och båda har exakt samma problem. Ett Problem som du också beskriver är att det bara finns ett officiellt firmware, det som redan är installerat ifrån fabrik.

Problemet är svårt att upptäcka om man inte spelar då routern inom 1-2 sekunder får tillbaka uppkoppling igen men det räcker när det kommer till spel som t.ex. LoL. Kikade på logfilerna och det verkar hända i samband med en uppdatering av tiden (ntp).

Men har under en dag nu haft ett custom firmware (det ända jag kunde hitta till den här modellen) som faktiskt verkar lösa problemet. Har som sagt bara testat det under en dag än så länge så återkommer angående stabilitet.

Det jag använder nu är senaste versionen av Padavan Firmware, här har du länken till den som funkar med RT-N56UB1 modellen:
http://n56u.avh.od.ua/current/RT-N56UB1/

Kör för övrigt med "full" varianten, base versionen verkar vara light versionen, bantad på vissa funktioner. Full versionen saknar vissa funktioner jämfört med standard firmware som QoS men för övrigt verkar det mesta finnas där.

Om du vill kika på den oficiella Padvan sidan så finns den här:
https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u
Dock så finns det bara en version till den gammla n56u routern att ladda ner där för tillfället.

Om du behöver nån guidning är det bara att säga till

Uppdatering:
Allt är stabilt för mig, problemet verkar vara helt löst =).

Hur gör jag med den där .trx-filen då för att uppgradera firmware??

*Jag hittade nu och den är installerad och klar. Hoppas att det funkar lika bra för mig!

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk

AWESOME!
Det funkar nu tack som fan!

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Padavans firmware till B1 versionen fixade även mitt problem, tackar för hjälpen!

Permalänk

Jag kanske är dum men, när man ska logga in här här sen: Vad är användarnamn och lösenord som standard?

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i5-2500 CPU @ 3.30GHz
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
Corsair 2x4GB 1333MHz
Asus P8H67-M PRO B3, H67 Socket 1155, mATX

Permalänk

Standard är att både användare och lösenord är admin.

Permalänk

Hej ursäkta om jag bumpar tråden och kanske låter lite dum, men när jag laddar ner Padavan firmware, så kan jag inte öppna filen direkt. Den öppnas med Visual Studios och det är inte den korrekta programmet att öppna med.

Med vilket program måste jag öppna firmware uppdateringen?

Permalänk

@bluestahli: Du öppnar den via routern har jag för mig? Alltså du loggar in på routern och där någonstans så väljer du att uppdatera firmware och sen använder du filen som du laddade ned

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jävlar vad jag har dampat loss pga alla lagspikes etc jag haft i just LoL som du haft. Köpte nyligen just RT-N56U B1 med samma Firmware som du hade innan 3.0.0.4.378_5291. Hoppas det här funkar för mig med. Ska kolla.

Permalänk
Medlem

Funkade, fan va glad jag är! Inga lagspikes mer

Permalänk

hej! Suttit en månad o varit förbannad och ska testa detta imorgon, fungerar padavan fortf. Klockrent? Borde inte det räknas som ett fel för att få en ny på garanti? Programvara som orsakar "connection problems"

Ps. Gälllde era drops med kabel/lina med? Jag får nämligen anslutningsproblem både wan och wifi. Ds.

Med vänlig hälsning,
Förväntansfull cs comeback på lika villkor!

Skickades från m.sweclockers.com